Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Opinie & achtergrond

Start-up angst remt innovatie

Het cliché dat Nederland geen start-up cultuur heeft kan nu echt de prullenbak in. In tien jaar is de cultuur in Nederland omgeslagen van een plek met een ingedut ondernemingsklimaat naar een regio waar het bruist van ideeën en ondernemingszin. Ook de infrastructuur waarbinnen beginnende bedrijfjes goed gedijen is enorm gegroeid.

Cijfers van StartupJuncture staven de verschuiving. In 2014 haalden 75 uiteenlopende Nederlandse start-ups 500 miljoen euro op. Waterhoofd was online betaaldienst Adyen dat een kapitaalinjectie van 250 miljoen dollar kreeg. Adyen is nu in één keer doorgestoten naar de status van unicorn, ofwel eenhoorn, de venture capital term voor start-ups die in korte tijd meer dan een miljard dollar waard zijn geworden.

Zijn we nu klaar? Nee, Nederland staat nog steeds onvoldoende op de radar van grote venture capital bedrijven. Dit gebrek aan zichtbaarheid belemmert vooral de kansen van meer volwassen start-ups in Nederland om door te stoten naar de fase van snelle groei. Om de aandacht te trekken, moeten beginnende bedrijven bewijzen dat ze doorgroeipotentieel hebben; de cruciale meetlat die elke grote investeerder langs een start-up legt.

Niets toont dat potentieel beter aan dan het binnenslepen van  een grote klant. Maar juist dat blijkt in de praktijk erg moeilijk. Grote Nederlandse bedrijven zijn huiverig om met start-ups in zee te gaan, bang voor afbreukrisico of reputatieschade als het verkeerd gaat. Om diezelfde redenen maken start-ups ook bij aanbestedingen door de overheid weinig kans. En zo wordt het dus ook lastig om op te vallen bij grotere investeerders.

Deze terughoudendheid berust op een denkfout. Grote bedrijven en de overheid hebben innovatie hard nodig maar hebben vaak grote moeite dit zelf te genereren. Dit euvel kunnen ze perfect ondervangen door samen te werken met start-ups die goedkoop en flexibel zijn, internet goed begrijpen en big data in het hart van hun diensten hebben.

Wij weten waar we over praten: dat Zonline, de voorloper van Sungevity Europe, een grote klant aan zich wist te binden, was cruciaal om Sungevity over de streep te trekken als grote investeerder. Maar het kostte veel bloed, zweet en tranen om die klant zover te krijgen.

Het is heel belangrijk om jonge bedrijven te helpen bij het overwinnen van start-up scepsis bij grote, potentiële klanten. Dit is precies een gat dat Start-Up Delta, een nieuw initiatief dat tien start-up regio’s in Nederland met elkaar verbindt, wil opvullen. Als we tot het jachtterrein van grote investeerders willen behoren, moeten we zorgen dat meer van onze start-ups tot bloei komen. Wie weet wordt de eenhoorn dan nog eens zo normaal als de Hollandse bontekoe.

Dit artikel stond in de Watt’s up van april. Meld u hierboven aan of lees de Watt's up van april hier.

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen