Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Coen - Technisch Specialist

Coen is onze Technisch Specialist met ogen en oren in het veld. Of, zoals hij het zelf beschrijft, een ‘wandelende encyclopedie’ wat zonnepanelen betreft. Hoewel Coen met zijn ervaring uit de praktijk voor elke technische vraag paraat staat, ligt zijn focus vooral bij projecten voor woningcorporaties en vastgoedpartijen.

Generatie Zon in gesprek met Coen Technisch Specialist Sungevity

Jongen uit het veld

Voordat ik als Technisch Specialist bij Sungevity aan de slag ging, heb ik een hele tijd zelf op het dak gestaan: ik ben eerst installateur geweest en uiteindelijk teamleider geworden van een installatieteam. Mijn technische kennis en ervaring uit de praktijk geef ik nu door aan collega’s, installateurs en klanten. Ik ben een jongen uit het veld, en dat wordt zeer gewaardeerd binnen Sungevity. Mijn functie is gevarieerd, maar veiligheidsinspecties staan nu op de eerste plaats. Daarnaast los ik storingen op, doe ik zelf kleine reparaties, deel ik mijn technische kennis met iedereen die daar behoefte aan heeft en ben ik nauw betrokken bij projecten voor woningcorporaties en vastgoedpartijen. Wat veiligheid betreft, zien wij nu dat er een hele grote verandering in mentaliteit plaatsvindt bij onze installateurs: ze zijn er veel meer mee bezig, willen sparren en hebben vragen. Dat is een hele goede ontwikkeling.

 

“Wat veiligheid betreft, zien wij nu dat er een hele grote verandering in mentaliteit plaatsvindt bij onze installateurs

 

Van begin tot eind betrokken

Wanneer wij door een woningcorporatie of vastgoedpartij worden ingeschakeld om een- of meergezinswoningen te voorzien van zonnepanelen, ben ik van begin tot eind betrokken om advies te geven op het technische vlak. Voordat het project van start gaat, zit ik samen met de opdrachtgever en projectmanager van Sungevity om de tafel om de beste oplossing voor de aansluiting en het kabeltraject te vinden. Zeker bij meergezinswoningen is dit een belangrijke kwestie. De zonnestroom moet immers worden verdeeld over verschillende woningen. Ik ben nauw betrokken bij het ontwerp van de legplannen, geef advies over de installatieplanning en zorg ervoor dat we geen kosten over het hoofd zien. Nadat ik (samen met de installateur) ben gaan kijken bij de betreffende een- of meergezinswoningen, rapporteer ik aan de Projectmanager of de legplannen eventueel nog moeten worden aangepast. Tijdens de installatie ga ik langs om in te checken bij de installateurs: zijn de installateurs veilig aan het werk, zijn er technische hiccups waar ik bij kan helpen of spelen er vragen over technische (on)mogelijkheden die ik kan beantwoorden?

Hulpvragen kunnen alle kanten opgaan

Daarnaast sta ik natuurlijk altijd klaar voor hulpvragen van collega’s. Mijn frequente aanwezigheid op locatie stelt me in staat om oren en ogen te zijn voor het team. Wanneer we bijvoorbeeld een nieuwe installatiepartner onboarden, word ik gevraagd om (met speciale aandacht voor veiligheid en kwaliteit) aanwezig te zijn bij de eerste installatie en te rapporteren over het verloop van de installatie. Omdat veiligheid zo’n belangrijk onderwerp is voor ons, hebben veel hulpvragen betrekking op veiligheidsaspecten. Naast veiligheidsvraagstukken ontvang ik ook vragen over technische aspecten, zoals het aantal panelen dat op een bepaalde omvormer kan worden aangesloten of de maximale stroomsterkte die een specifieke kabel kan verdragen. De vragen zijn heel divers, variërend van verticaal transport tot het benodigde aantal schroeven en haken. Het helpt dat ik oplossingsgericht ben ingesteld en elke nieuwe vraag zie als een puzzel die kan worden opgelost.

 

“Mijn frequente aanwezigheid op locatie stelt me in staat om oren en ogen te zijn voor het team”

 

Veiligheidsuitdagingen overwinnen

Op het gebied van veiligheid hebben we bij Sungevity grote stappen gemaakt, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Sommige situaties (denk bijvoorbeeld aan hoge appartementencomplexen of knikdaken) vragen namelijk om een op maat gemaakte oplossing omdat de gangbare veiligheidsmaatregelen onvoldoende zijn. Ik haal veel plezier uit tekst en uitleg geven over extra veiligheidsmaatregelen aan onze installateurs. Wanneer de veiligheid op orde is, zie ik een prettige werksfeer ontstaan, waardoor iedereen zich goed kan focussen op de kwaliteit van de installatie. Het kan soms wel een uitdaging zijn om te coachen vanwege taalbarrières, maar met behulp van vertaalapps kunnen we dit altijd goed oplossen.

Happiness als één van mijn doelen

Er zijn een aantal doelen gesteld voor mijn werk. Veilig installeren staat op één. Daar zorg ik samen met de andere Technische Managers binnen Sungevity voor door regelmatig veiligheidsinspecties uit te voeren en nieuwe installateurs een goede onboarding te geven. Een goede onboarding is essentieel om een vliegende start mogelijk te maken voor onze nieuwe installatieteams en om conformiteit te behalen in de wijze van installeren. Zo schetsen we duidelijkheid en weten zowel de installateur als wij wat we van elkaar verwachten. Daarnaast is het borgen van de veiligheid en kwaliteit van de installatie mijn doel. Hier werk ik aan door veiligheidsinspecties uit te voeren en met installateurs in gesprek te blijven over de installatienormen. Een laatste (maar zeker niet minder belangrijk) doel is het behalen van een hogere happiness score. Doordat ik storingen oplos, technische hiccups verhelp en zorg dat de installatie optimaal werkt, maak ik woningcorporaties, vastgoedeigenaren en bewoners ‘happy’.

 


Tijd voor een kopje koffie? Neem contact op via deze link.

Lees meer over