Terug naar Blog

Communicatie met humor: zo wordt zonnestroom toegankelijk en leuk

Bij Sungevity passen we onze huurderscommunicatie per project aan op de situatie en doelgroep. Als zich een gelegenheid voordoet om in te spelen op de actualiteit, zoals tijdens Kerst, Valentijnsdag of Koningsdag, maken we daar graag gebruik van. Zo kregen huurders van woningcorporatie ZVH afgelopen kerst een speciaal kaartje. Tijdens de drukke feestdagen probeerden we hiermee op een leuke en toegankelijke manier aandacht te vestigen op het zonnepanelenproject.

Communicatie met humor: zo wordt zonnestroom toegankelijk en leuk

Een persoonlijke reminder met een knipoog

Meerdere huurders hebben bij speciale gelegenheden al een kaartje van ons ontvangen, om ze op een laagdrempelige manier te herinneren aan het aanbod voor zonnepanelen dat ze hebben ontvangen. Zo viel voor Valentijnsdag bij ruim 80 huurders van Rijswijk Wonen een kaartje op de mat met de tekst: “Wil jij mijn zonnestraal zijn?” En ook ter gelegenheid van Koningsdag liet ons Campagneteam hun creativiteit de vrije loop en stuurden een kaartje naar 200 huurders van woningcorporatie ZVH met de boodschap: “Zonnepaneel? Ik Willem!” Tijdens de feestdagen bracht Sungevity extra feestelijke energie naar ruim 150 huurders van Zaandamse eengezinswoningen van ZVH met de kerstboodschap: “Ho Ho Ho, besparen op je energierekening doe je zo”. Op de achterkant van het kaartje vinden huurders een persoonlijke boodschap en een verwijzing naar hun aanbieding, waar ze akkoord mee kunnen gaan. Het doel is om huurders aan te moedigen om voor zonnepanelen te kiezen.

Misverstanden uit de weg ruimen

Met de persoonlijke kaartjes willen we laten zien dat zonnepanelen helemaal niet ingewikkeld en saai hoeven te zijn. Deze informele communicatiestijl, waarbij humor en een persoonlijke, vriendelijke toon centraal staan, maakt zonnestroom aantrekkelijker voor huurders. Bovendien helpt deze aanpak om op een speelse manier misverstanden uit de weg te ruimen, zoals met de kerstkaart die huurders van ZVH in Zaandam hebben ontvangen. Hierop stond de boodschap: “De kerstverlichting straalt, maar de zonnestroom betaalt.” We hebben er bewust voor gekozen om huurders op een humoristische manier te laten weten dat hun kerstboom volgend jaar op zonnestroom draait als ze akkoord gaan met het aanbod, om het veel voorkomende misverstand weg te nemen dat zonnepanelen alleen in de zomer stroom opwekken. Bovendien kan humor ervoor zorgen dat de boodschap beter blijft hangen.

Een van de vele contactmomenten

Een speciale boodschap die inspeelt op de actualiteit is slechts één van de vele manieren waarop we contact maken met bewoners tijdens onze campagnes. We beginnen altijd met een brief waarin we een persoonlijk aanbod voor zonnepanelen doen. Daarna gebruiken we diverse communicatiemiddelen, zoals huis- en/of wijkbezoeken, belrondes en e-mails. In sommige wijken voorzien we daarnaast wanneer mogelijk een ‘voorbeeldwoning’ van zonnepanelen, zodat huurders een beeld krijgen van het zonnesysteem op het dak. Een speciaal kerstkaartje, zoals voor de huurders van ZVH, maakt dus altijd deel uit van een bredere communicatieaanpak. Dat een persoonlijke boodschap het beslissende zetje kan geven naar een getekende akkoordverklaring, bleek bijvoorbeeld uit de Valentijnsactie bij Rijswijk Wonen, waar 90% van de benaderde huurders aan het einde van de campagne koos voor zonnepanelen.

Lees meer over huurderscommunicatie

Wil je meer weten over onze communicatieaanpak? Download onze whitepaper over duurzame gedragsverandering bij huurders.

Download whitepaper