Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Saskia

Saskia huurt via Parteon een woning in Wormerveer en heeft sinds 2020 acht zonnepanelen op haar dak liggen. Niet alleen vanwege de maandelijkse besparing, maar vooral ook omdat ze een steentje wil bijdragen aan het klimaat.

Generatie Zon: in gesprek met Saskia

Met mijn zonnepanelen kan ik een steentje bijdragen

Door mijn zonnepanelen ben ik maandelijks minder gaan betalen richting mijn energiemaatschappij. Je betaalt wel iets meer richting de woningbouwcorporatie omdat de servicekosten omhoog gaan, maar met de hoge energieprijzen heb je dat er snel weer uit. Zo gaat het alleen nog maar voordeliger uitpakken voor mij.

Je wordt er niet rijk van, maar daar gaat het ook niet om. We moeten met z’n allen iets doen voor het milieu, en met mijn zonnepanelen kan ik een steentje bijdragen. De maandelijkse besparing op de energierekening is mooi meegenomen.

 

Eerst even laten bezinken

Toen ik de aanbodbrief van mijn woningcorporatie Parteon kreeg, moest ik het eerst allemaal laten bezinken. Je wil toch even met iemand sparren. Ik vroeg aan mijn buren en familie wat zij zouden doen, en ook zij stonden positief tegenover zonnepanelen.  Ik ben daarnaast ook nog even in mijn oude energierekeningen gedoken om te kijken hoeveel stroom ik überhaupt verbruik. Ik had geen flauw idee!

Uiteindelijk heb ik, en mijn buren trouwens ook, de beslissing genomen om ervoor te gaan. Ik vind het een heel goed initiatief van de woningcorporatie. Je hebt zelf verder heel weinig inbreng in een huurwoning, daarom vond ik het extra fijn dat ik ervoor kon kiezen om mijn woning te verduurzamen met zonnepanelen.

 

Het loont om verder te kijken dan de servicekosten

In mijn straat hebben sommige huurders het aanbod voor zonnepanelen afgeslagen. Dat verbaast me, omdat ik er zelfs alleen maar voordelen door ervaar. Sommigen denken misschien dat het veel gedoe oplevert of vinden het eng dat ze ineens 20 euro meer servicekosten moeten betalen. Zij denken misschien dat ze er geen voordeel uithalen. Mijn ervaring is dat je op z’n minst quitte speelt. Een verhoging van de servicekosten schrikt in eerste instantie altijd af. Ik snap dat wel, want 20 euro is veel geld, maar het loont om verder te kijken dan alleen de verhoging van de servicekosten.

 

“Mijn zonnepanelen deden het in het afgelopen jaar nog beter dan waar ik voor heb getekend!”

 

Geen gedoe

Ik kan mij de installatie niet meer zo goed herinneren, en dat is een goed teken. Het leverde geen gedoe op en ik heb ook nooit problemen gehad met mijn zonnepanelen. Ik ben ook niet zoveel bezig met de zonnepanelen, moet ik eerlijk toegeven. Ik krijg iedere maand een overzicht van mijn energieleverancier waarin staat wat ik teruglever aan het net en wat ik heb bespaard met de zonnepanelen. Zolang ik dat weet, weet ik genoeg.

Toevallig weet ik ook dat mijn zonnepanelen het in het afgelopen jaar beter deden dan waar ik voor heb getekend: ik tekende voor 1900 kilowattuur (kWh) stroom en ze leverden 2200 kWh op!

 

Wees niet bang voor vernieuwing

Mijn woningcorporatie heeft de buurt laatst opnieuw een aanbod gedaan voor zonnepanelen. En dus vroegen mijn overburen aan mij waarom ik toen ja heb gezegd. Tegen iedereen die nog geen zonnepanelen heeft, zeg ik altijd: ‘wees niet bang voor vernieuwing’. Je hoeft geen klimaatactivist of technicus te zijn om zonnepanelen te nemen.

Ik ben ook niet 24/7 bezig met het milieu en snap ook niet alles wat te maken heeft met zonnepanelen. Maar dat hoeft ook niet. Je kan alsnog profiteren van de besparing en iets goeds doen voor het milieu. Wees dus niet bang voor deze verandering. Ik denk dat er nog veel misverstanden heersen rondom zonnepanelen. Mensen denken soms dat het gedoe oplevert en dat je er niets aan verdient. Als ze dit geloven, luisteren zij vaak ook niet meer naar de tegenargumenten. Daarom is communicatie zo belangrijk.

 

Generatie Zon: Saskia
 

Communicatie helpt misverstanden voorkomen

Ik denk dat mensen zonnepanelen beter begrijpen als je visueler en eenvoudiger communiceert. Niet te veel poespas, veel plaatjes en vooral persoonlijk contact. Daar hou ik zelf ook van. En ik denk dat het ook ouderen zoals mijn moeder zou helpen om open te staan voor zonnepanelen. Mijn moeder piekert snel als er dingen veranderen. Als je duidelijk en laagdrempelig over zonnepanelen communiceert, denk ik dat de verandering minder eng lijkt. Met goede communicatie worden misverstanden de wereld uit geholpen en trek je meer mensen over de streep om zonnepanelen te nemen.

 

Ik geef deze hele ervaring een dikke 10

Ik heb geen omkijken naar mijn panelen, en dat vind ik belangrijk. En als er iets kapot gaat of ik een melding krijg, dan weet ik waar ik moet zijn voor vragen. Ik heb ‘zonnepanelen krijgen’ als heel positief ervaren en geef deze hele ervaring dan ook absoluut een 10!

Lees ook onze whitepaper over huurderscommunicatie

Hoe stimuleer je huurders tot duurzaam gedrag? Onderzoek, ervaringen en inzichten.

Download whitepaper