Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Marnix - Partner Projectmanager (PPM)

“Ik begin mijn dag vaak in de sportschool: hoofd leeg maken zodat er daarna genoeg ruimte is om gevuld te worden met lopende zaken rondom onze installatieteams.” Als Partner Projectmanager (PPM) is Marnix hét aanspreekpunt voor onze installateurs: alle communicatie over bijvoorbeeld planning, logistiek en facturen loopt via hem. “Wat de vraag ook is, ik vind een antwoord. Zo ontzorg ik onze installatieteams zodat zij zo efficiënt, veilig en zorgeloos mogelijk hun werk kunnen doen.”

Generatie Zon in gesprek met Marnix SPOC

Van fitness tot focus

Hiervoor was ik projectmanager. Dat beviel me ook, maar we merkten gaandeweg dat we écht een contactpersoon nodig hadden voor onze installateurs. De PPM functie is dus nog een vrij nieuwe rol, ontstaan vanuit de behoefte om één aanspreekpunt te creëren voor al onze installateurs die zonnepanelen installeren voor woningcorporaties en vastgoedeigenaren. De schakel tussen Partner Installation Management (PIN) en projectmanagement duurde soms te lang omdat er één partner manager was met alle informatie. Nu is de focus beter verdeeld. De functie van PPM sluit daardoor naadloos aan op de PIN functie: onze Partner Managers gaan nu op zoek naar nieuwe installateurs en regelen alles rondom contractuele afspraken. Zij zorgen er ook voor dat het installatieteam ingewerkt is op het gebied van veiligheid en de systemen waar we mee werken. Wanneer het installatieteam zorgvuldig is voorbereid, kom ik in beeld en ga ik samen met de technisch specialist en de senior planner dieper in op de onboarding van de processen. Veel beter voor ieders focus.

Sterke communicatie = sterke relatie

Voorheen moesten installateurs het financeteam bellen voor factuurvragen, de projectmanager voor technische vragen of het planningteam over aanpassingen in de planning. Met de introductie van de ‘PPM’ kunnen installateurs direct bij mij terecht met elke denkbare vraag. Ik kan de vragen face-to-face naar de betreffende collega binnen Sungevity doorzetten en direct antwoord krijgen. Er hoeven geen e-mails of telefoontjes meer heen en weer te gaan tussen installateurs en de verschillende teams binnen Sungevity. Dat bespaart onze installateurs een hoop tijd en energie én het verbetert de relatie, omdat het contact veel soepeler verloopt. Sommige installatiepartners breiden nu uit van één naar drie installatieteams. Die vinden het vooral erg fijn dat ze zich kunnen focussen op hun werk en één vast aanspreekpunt hebben.

“Dat bespaart onze installateurs een hoop tijd en energie én het verbetert de relatie, omdat het contact veel soepeler verloopt.”

Naadloze ondersteuning

Om onze installatiepartners zo soepel mogelijk door interne processen te laten navigeren, zoek ik (wanneer nodig) de juiste persoon binnen Sungevity om tot een antwoord op een vraag te komen. Vervolgens schakel ik weer met het installatieteam. Soms komt het voor dat vragen van installateurs verbetering van onze interne processen vereisen. Ook daar help ik graag bij! Daarnaast heb ik een aantal vaste taken. Bijvoorbeeld mijn wekelijkse meetings met installatieteams om in te checken over verschillende zaken zoals de planning of financiële zaken. Ik ga ook 2 keer per week op installatiebezoeken voor relatiebeheer en bespreek wekelijks de planning met de senior planner om te zien of er aanpassingen of bijzonderheden zijn. Verder mag ik deze functie grotendeels naar eigen inzicht vormgeven. Dat doe ik met name door mezelf de vraag te stellen: wat hebben onze installateurs nodig om zo efficiënt, veilig en zorgeloos mogelijk te kunnen werken?

Een gemiddelde werkdag bestaat niet

Een gemiddelde werkdag bestaat niet, want één belletje van een installatieteam kan mijn hele planning overhoop gooien. Zo kan het gebeuren dat ik ‘s ochtends rustig begin met administratieve taken, om vervolgens plotseling een telefoontje te ontvangen dat directe actie vereist. Wanneer een installateur een dringende vraag heeft, richt ik me volledig op het vinden van het antwoord. Vragen van installateurs gaan alle kanten op. Het kan bijvoorbeeld gaan over de installatieplanning, materiaal dat zij nog nodig hebben of veiligheidskwesties. Voor dat laatste raadpleeg ik onze Technisch Managers. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een iPad die ineens geen internetverbinding meer heeft. Dan kunnen de installateurs niet meer bij benodigde documenten. Dan ga ik direct langs bij IT en los het op. Gelukkig krijg ik energie van het oplossen van ad-hoc problemen, en kan ik moeiteloos met iedereen overweg. Ik kan mijn communicatiestijl goed afstemmen op de verschillende doelgroepen en me makkelijk verplaatsen in anderen. Dit werkt in ieders voordeel.

Laat de groei maar komen

Collega’s en installateurs zijn enthousiast over de toegevoegde waarde van een PPM. Dankzij de inspanningen van onder andere onze Head of Supply Chain Reinier werken we inmiddels ook met heel wat nieuwe installateurs samen. Meer installateurs betekent meer werk voor mij. Een PPM partner is dus geen overbodige luxe. In de toekomst wil ik graag met een heel PPM team werken. Dus, wie weet, sluit binnenkort een mede PPM aan en perfectioneren we de functie samen verder. Laat die groei maar komen!


Tijd voor een kopje koffie? Neem contact op via deze link.

Lees meer over