Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze Privacyverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Het Sungevity blog

Kom van dat dak af!

Zonnepanelen komen ruwweg in twee smaken: grote panelen op daken en kleine cellen op jassen, tassen, lampen en opladers. Is er nog meer te koop in de wereld? Watt’s up maakte een kleine inventarisatie van onverwacht gebruik van zonnepanelen ter land, ter zee en in de lucht.

Op meerdere plekken in de wereld wordt geëxperimenteerd met zonnepanelen op het water. Groot voordeel is dat water het zonlicht reflecteert en dit de stroomopbrengst van panelen met een kwart tot 30% kan verhogen. Ze nemen bovendien geen land in beslag. Het grootste project tot nu toe is de drijvende solarfabriek in Japan die in 2016 operationeel zal worden. 50.000 Panelen, goed voor de stroomvoorziening van 5000 huishoudens, komen in het waterreservoir van de Yakamura Dam bij Tokyo te liggen.

Wie nu al wil kijken, kan ook een stuk dichter bij huis terecht: in onze eigen Groningen drijft al een proefzonneveld van 54 panelen aangelegd door start-up Sunfloat. Sommige deskundigen dromen ook van zonnefabrieken op zee: water is goed voor 70 procent van het aardoppervlak. De huidige generatie panelen is echter nog niet bestand tegen zout en opspattend water.

Op land zijn ook nog wel een paar creatieve toepassingen van zonnepanelen te vinden. Zo worden ze enthousiast op transportmiddelen geplakt, zoals auto’s en boten. In India gaan ze een stap verder en experimenteert Indian Railway met gedeeltelijk door solar aangedreven locomotieven. Dit zal naar verwachting 90.000 liter diesel per jaar uitsparen. Verder zijn superzonnecentrales in de Sahara een langgekoesterde maar nog niet uitgekomen wens.

Misschien de meest spectaculaire toepassing is in de lucht, soms tot ver buiten de dampkring. Het internet staat vol met fraaie animaties van zonnefabrieken die om de aarde cirkelen. Geen wolkje die de zonnestralen belemmert en opgewekte energie kan in de vorm van een laserstraal naar de aarde worden teruggezonden. Het idee leeft al sinds de jaren zeventig en in diverse landen wordt druk in laboratoria geknutseld. Maar tot nu toe blijft het science fiction. 

Heel echt zijn de twee Zwitserse luchtvaarpioniers die met een op solar aangedreven vliegtuig in etappes door de wereld trekken. Hun Spirit of St Louis heet Solar Impuls en ze zijn inmiddels bij de achtste van in totaal dertien etappes beland: een vlucht van Japan naar Hawaii. Wie hier net als wij knikkende knieën van krijgt: met beide benen op de grond naar je terugdraaiende meter kijken, is ook een avontuur.  

Dit artikel stond in de Watt's up van juni. Meld u hierboven aan of lees de hele Watt’s up van juni hier.

Ontdek wat u kunt besparen