Hoe het begon...

Een carrière van 25 jaar in groene energie overtuigde onze oprichter van twee dingen: dat de wereld het zonder een groene energierevolutie niet gaat redden en zonnestroom essentieel kan zijn om die revolutie te ontketenen.

Anno 2012, het jaar dat Roebyem Anders Sungevity oprichtte, was zonnestroom nog lang niet klaar voor die rol. De markt voor zonnepanelen stond nog in de kinderschoenen. Onrealistische beloftes, hoge prijzen en slechte service schrokken de meeste klanten af.

Maar door haar oogharen zag Roebyem een gouden toekomst.

Sungevity-Founder-Roebyem-Anders-on-roof-of-student-hotel-3-WEB.jpg#asset:6851


Leven op zonnestroom

Een wereld waarin zonnestroom zo simpel, goedkoop en betrouwbaar is dat iedereen zonder nadenken overstapt. Waarin zonnestroom zich als een olievlek verspreid. Aangewakkerd door onze menselijke drang om iets goeds te doen voor de wereld.

Een toekomst waarin het dak van elk huis, elke school, elk gebouw een zelfstandig energiefabriekje is. Die samen weer een slim netwerk vormen. Waar kleine producenten transformeren van toekijkers naar volwaardige spelers in de groene energierevolutie.

Een toekomst waarin dat energiefabriekje ons aanspoort om ons huis verder te verduurzamen. Isolatie, warmtepomp, zonneboiler en zuinige apparaten. En ons bewuster maakt van wat er op het spel staat als de wereld niet duurzaam doorpakt.


Zonnestroom in 3 stappen

In 2012 kon niemand in de markt deze visie verwezenlijken. Dus trok Roebyem de stoute schoenen aan en startte Sungevity (destijds Zonline) om het gat zelf te dichten. Het doel: om zonnestroom de meest makkelijke, leuke en inspirerende bron van energie te maken en zo een ware Rooftop Revolutie in gang te zetten.

Hoe we dat doen? Door zonnestroom met behulp van technologie zo toegankelijk mogelijk te maken. Door onze beloftes altijd waar te maken. Door klanten niet te zien als ‘klanten’, maar als goede buren met net zoveel groene bezieling als wijzelf.

Zo waren we de eerste in Nederland die met behulp van software een haarscherp aanbod op afstand deed. Geen tijdrovende bezoeken meer van installateurs. Maar gewoon eenvoudig vanaf de bank met één druk op de knop een maatwerk advies voor jouw dak.

Om het bloed meteen sneller te laten stromen, voegen we foto’s toe van het eigen dak met mogelijke ontwerpen. Ook de kosten en onze inschatting van wat een systeem precies aan stroom oplevert zijn op maat gemaakt. Ligt je dak vol op het zuiden of net niet? Staat er een grote boom naast? Geen situatie is hetzelfde.

En misschien het allerbelangrijkste in een markt die nog steeds groeiende is: we staan pal achter onze beloftes. Zo monitoren we elk geïnstalleerd systeem. Valt de stroomopbrengst toch lager uit dan voorspeld? Dan geven we tien jaar lang het verschil in keiharde euro’s terug. SunSure noemen we dat. Zitten we te laag? Dan is het voordeel voor de klant.

Dat vinden wij doodnormaal. Onze klant is immers geen ‘klant’ maar een goede buur. En voor je goede buur wil je het allerbeste, zonder haken en ogen en zonder onafgedekte risico’s. Daar worden we voor beloond. Onze klanten zijn verreweg onze beste marketeers. Eén van onze buurtambassadeurs heeft zelfs 160 buren en vrienden overgehaald om op zonnestroom over te stappen.


Revoluties volgen elkaar op

We zien het ook als onze missie om we veel breder te kijken dan de gebaande paden. Zo vroegen we ons af waarom duizenden scholen met prachtige platte daken nog geen zonnestroom hebben. Of waarom miljoenen huurders in Nederland zonnestroom verstoken blijven van zonnestroom, hoe graag ze het ook zouden willen. Voor ons zijn deze vragen een teken om in actie te komen.

Sungevity heeft, samen met partners, Stichting de Schooldakrevolutie en de Huurdakrevolutie opgezet. Beide revoluties doen waar we goed in zijn: hardnekkige obstakels, van stroperige regels tot haperende financiering, voor eens en altijd opruimen. Het verwachte resultaat? In 2020 leren de helft van al onze kinderen op zonnestroom, en zal de besparing op de stroomrekening besteed worden aan aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs.

Maar we kijken ook verder, over onze landsgrenzen, naar plekken waar de gevolgen van klimaatverandering al zo tastbaar zijn. Samen met het Rode Kruis sparen we voor een zonnepanelendak op een school - én opvangcentrum in tijden van nood - in Haïti. Een land wat al geteisterd wordt door de effecten van klimaatverandering.

Vergroenen tot in de vingertoppen

De volgende uitdaging is hoe we zonnestroom als opstap kunnen inzetten om het leven van onze klanten te verduurzamen. Onze ervaring is dat zodra mensen een zonnesysteem op het dak hebben, ze zich veel bewuster zijn van hun energieverbruik. Via hun online portal kunnen ze ook tot op de kilowatt nauwkeurig in de gaten houden hoeveel stroom er in en uit gaat.

Hoe kunnen we dat bewustzijn en de ijzersterke relatie die we met onze klanten hebben, gebruiken om de drempel naar een nieuwe duurzaamheidsslag weg te nemen? De stap naar elektrisch rijden, bijvoorbeeld. Of naar een hyperzuinige woning die energie overhoudt. Of diensten die we nog niet kunnen bedenken. Dat is iets waar we nu hard mee aan het experimenteren zijn. Ons grote doel? Eén miljoen huishoudens laten leven op zonnestroom.

Talent op onverwachte plekken

Ons succes staat of valt met werknemers die bruisen van innovatieve ideeën. Eigen initiatief is daarbij cruciaal. Falen zien we als een tussenstap naar succes. En we zijn pas tevreden als iedereen fluitend naar zijn werk gaat. Ook hier gaan het sociale aspect en wat goed is voor het bedrijf hand in hand.

We zijn overtuigd dat talent op de meest onverwachte plekken te vinden is en een goede match iedereen helpt. Zo werven we actief onder mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. In de juiste rol blijkt die afstand zo weg te smelten. En in samenwerking met Refugee Company en installatiebedrijf Feenstra, hebben we acht Syrische vluchtelingen succesvol opgeleid tot installateur van zonnesystemen. Goed voor hun en goed voor ons. Het programma wordt nu landelijk uitgerold.


3.jpg#asset:6855

Copy paste = bewijs

Zelfs voor onze concurrenten hebben we een zwakke plek. Onze baanbrekende manier van werken blijkt uitstekend aan te slaan. Sungevity is niet alleen in 7 jaar gegroeid van 4 naar 150 man met jaarlijks duizenden nieuwe klanten in vier landen. We zitten ook in de voorhoede als het gaat om lage kosten, superieure service en klanttevredenheid.

Wat bewijst dat we op de goede weg zijn? Onze concurrenten hebben keer op keer onze succesnummers, zoals offerte op afstand en opbrengstgarantie, gekopieerd. Daar zitten we niet mee. Integendeel: we delen onze kennis zonder terughoudendheid met concullega’s. Als we de handen ineen slaan groeit de markt voor zonnestroom alleen maar sneller. Bovendien zijn wij alweer met de volgende innovatie bezig.

Ontdek wat jij kunt besparen.