Terug naar Blog

Waarom een advies nodig is? ‘Standaard is bijna nooit op jou van toepassing’

Waarom is persoonlijk contact noodzakelijk als je zonnepanelen koopt? Kun je niet gewoon de dakscan doen, een setje panelen kiezen en bestellen? Dat vroegen we aan Pim Panken, solar consultant bij Sungevity.

Pim Panken Sungevity

Pim, wat is het verschil tussen de dakscan en een advies? En wat moet ik eerst doen?

“Een dakscan is een computergestuurde schatting. De computer kiest automatisch het meest geschikte dakdeel op jouw adres en schat hoeveel standaardpanelen daarop passen. Daar rolt een indicatie uit van de prijs, de opwekcapaciteit en de besparing per jaar. Zo weet je snel of zonnepanelen voor jou interessant zijn.

In tegenstelling tot de dakscan is een advies volledig op maat gemaakt voor jouw specifieke situatie. Dus jouw wensen en specifieke technische factoren zijn in overweging genomen. We bellen je kort om deze zaken door te nemen, zodat we een advies kunnen geven dat bij jou past. Bij het advies krijg je een gedetailleerd overzicht van de kosten, je besparing en je rendement.”

Waarom is een advies nodig?

“Zonnepanelen zijn geen pakje boter. Er zijn ontzettend veel factoren van invloed op de uiteindelijke prijs en terugverdientijd. Denk aan de ligging en oriëntatie van je dak, maar ook je verbruik of kilowattuurtarief. Bovendien kun je aan allerlei knoppen draaien: moeten de panelen zwart zijn? Vind je garantie belangrijk? Maakt het je uit of ze uit Europa komen of niet? Aan de hand van je antwoorden op deze vragen, verandert het financiële plaatje.”

Kan ik ook een offerte krijgen zonder telefonisch contact?
“Er zijn wel aanbieders die dat doen, maar dat zou ik niet aanraden. Het probleem met ‘standaardpakketten’ en ‘standaardberekeningen’, is dat de standaard bijna nooit van toepassing is op jouw situatie. Stel: je verbruikt nu 3.000 kWh, maar je overweegt inductiekoken of een elektrische auto. Moet je daar nu al rekening mee houden? Daar kan een adviseur je bij helpen.”

Oh ja, niet aan gedacht. Tackelen jullie nog meer van dit soort dingen?

“Zeker. Neem de technische zaken bij installatie. Hoe komen we op het dak? Is er een hoogwerker nodig? Wat is de capaciteit van de aansluiting? Als je dat van tevoren niet hebt besproken, loop je het risico dat je bij de installatie voor onaangename verrassingen komt te staan. Je wilt niet achteraf ontdekken dat je honderden euro’s aan meerwerkkosten moet betalen voor die extra groep in je stoppenkast en de hoogwerker.”

Wat kost zo’n advies?

“Bij ons kost een advies helemaal niks. En het is vrijblijvend, dus ik zou het wel weten.”

Wat kan ik verwachten als ik nu advies aanvraag?

“Wij doorlopen dan samen drie stappen:

  1. We bellen je voor een kort oriëntatiegesprek van een minuut of tien. We bespreken jouw wensen, technische mogelijkheden voor jouw dak, je verwachtingen en eventuele vragen of twijfels.
  2. We maken een advies op maat voor jou en nemen deze digitaal met je door. Welke keuzes hebben we gemaakt en waarom? Je krijgt een offerte, waarop je in detail kunt zien wat de investering gaat kosten en opleveren over een tijdspanne van 25 jaar. En als enige aanbieder in Nederland hebben wij de afbouw van de salderingsregeling al voor je verrekend.
  3. Lijkt het je wat? Dan plannen we samen de installatie met je in. Zie je het toch niet zitten? We horen graag waar je over twijfelt en wat we voor je kunnen aanpassen. Zie je om welke reden dan ook toch van de koop af? Even goede vrienden.”

Ik wil persoonlijk, gratis en vrijblijvend advies op maat. 

Interesse in zonnepanelen?

Dan is het belangrijk om je vooraf goed te laten adviseren. Wij maken een persoonlijk advies voor je en krijgt bij dit gesprek een prijsopgave en een gedetailleerde berekening.

Ik wil advies