Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Benno Aalders

Benno Aalders is verantwoordelijk voor de partnership tussen Sungevity en VvAA, een vereniging die de stem en steun van de medische sector vertegenwoordigt. VvAA agendeert belangrijke medische thema’s, ondersteunt in de voorziening van dienstverlenende producten én biedt haar 130.000 leden via de partnership met Sungevity een exclusief aanbod op zonnepanelen.

Zonne-energie in de medische sector
Ik ben verantwoordelijk voor de partnerships bij VvAA, de grootste dienstverlener binnen de medische sector. Ik hoor je denken: wat heeft dat met zonnepanelen te maken? In samenwerking met Sungevity bieden we onze 130.000 leden een exclusief aanbod op zonnepanelen, in de hoop dat we samen het aandeel zonne-energie in de medische sector kunnen vergroten. Als coördinator van VvAA’s partnerships kom ik maandelijks bij Sungevity over de digitale vloer om te bespreken hoe we onze partnership nog verder kunnen verbeteren.


Een bovengemiddelde geïnteresseerd in duurzaamheid

Hoe het eerste contact is ontstaan weet ik niet, maar de combinatie tussen (para)medisch professionals en hernieuwbare energie is eigenlijk helemaal niet zo raar. (Para)medisch professionals zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in duurzaamheid. Zij zien natuurlijk in hun werk wat er mis kan gaan in de directe omgeving – daarom zijn ze als groep gemiddeld meer bezig met het gezond en duurzaam inrichten van hun leefomgeving. We merken bij de evenementen die we organiseren ook dat er veel vraag is naar een duurzame invulling. Ook bij het magazine dat we publiceren krijgen we vaak de vraag of het wel echt nodig is om het in cellofaan te verpakken, en welke soort papier we gebruiken. Die mindset zorgt er weer voor dat wij duurzame keuzes maken in partnerships, en dat duurzaamheid dus een steeds grotere rol speelt in onze organisatie.

 

Zonnepanelen zonder poespas
We werken officieel samen sinds 2019. Het eerste jaar was de vraag naar zonnepanelen onder onze leden meteen heel hoog. Ik vind het fijn dat Sungevity zonder poespas te werk gaat en zich niet schuilhoudt als het af en toe misgaat – wat natuurlijk wel eens gebeurt. Als er een probleem ontstaat wordt dat direct opgepakt en opgelost. Deze no-nonsense mentaliteit is heel prettig om mee te werken. Dat vinden onze leden ook fijn.


‘Sungevity zit niet in de wedstrijd om geld te verdienen’
Natuurlijk moet dat ook gebeuren, maar financiële winst is niet Sungevity’s primaire doel. We vinden het heel fijn om samen te werken met een bedrijf waarvan het de prioriteit is om de zonnerevolutie zo veel mogelijk te versnellen. En wat onze leden heel prettig vinden, is de garantie die Sungevity biedt op het rendement. Dat gaf ons een gerust gevoel. Ook was het voor ons van belang dat gesprekken met leden vrijblijvend waren, totdat er een definitieve deal was gesloten. Deze servicegerichtheid past heel erg bij onze leden en ook bij ons als organisatie, dus daar zit een duidelijke match.


Van geitenwollensokken naar mainstream
Generatie Zon bestaat voor mij uit iedereen die in zijn eigen omgeving op zijn eigen manier stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Voor de één is dat zonnepanelen installeren op het dak, voor de ander is dat met een prikker plastic oprapen van het strand of ervoor kiezen om de fiets te pakken in plaats van de auto. Dus eigenlijk iedereen die zijn mouwen opstroopt en aan de slag gaat met zijn of haar leefomgeving en zo actief een kleine bijdrage levert aan verduurzaming. Het meest prachtige voorbeeld is natuurlijk Boyan Slat, die met The Ocean Cleanup aan de slag is gegaan, maar ook op kleinere schaal kun je een belangrijke bijdrage leveren. Ik denk dat de algemene blik op duurzaamheid de afgelopen jaren erg aan het veranderen is. Een aantal jaar geleden zat duurzaamheid nog een beetje in de geitenwollensokkenhoek. Mensen die zich ermee bezighielden werden gezien als mensen met een hele oude auto, een wild groeiende voortuin en kleren van de kringloopwinkel. Ik heb nu het idee dat duurzaamheid, en dus ook Generatie Zon, wat meer mainstream begint te worden en zelfs hip wordt.

 

Toen we Sungevity uitnodigden was de opkomst zo hoog dat we mensen hebben moeten weigeren omdat er te veel mensen in de zaal waren.

 

Impact maken met 130.000 leden
Ik probeer zeker kleine stappen te zetten om duurzamer te worden. Mijn consumptiegedrag is de afgelopen jaren veranderd. Ik probeer bijvoorbeeld meer kwaliteitskleding te kopen. Daarnaast is er nog veel winst te behalen in mijn woning: ik heb bijvoorbeeld nog geen zonnepanelen. En in mijn jaren ‘30 woning voel je de wind door de kieren heen blazen. Toch denk ik dat het belangrijkste wat ik zelf doe op het gebied van duurzaamheid mijn werk bij VvAA is. Door onze partnerships met duurzame bedrijven ben ik meer in aanraking gekomen met partijen die actief zijn binnen de duurzaamheid. Daardoor zie ik hoeveel ontzettend leuke bedrijven er zijn die fantastische duurzame producten leveren. Door hun aanbod extra aantrekkelijk te maken voor onze 130.000 leden kunnen we veel impact behalen.


De opkomst was zo hoog dat we mensen moesten weigeren!
Toen we in 2019 een dag van duurzame mobiliteit organiseerden nodigden we allerlei innovatieve partners uit de mobiliteitssector uit. Zo stond er een vliegende auto en een raceauto die op waterstof reed – allemaal om het verhaal rondom duurzame mobiliteit te vertellen. Ondanks dat een zonnepanelenleverancier niet direct iets te maken heeft met duurzame mobiliteit, hebben we Sungevity ook uitgenodigd.

Alwik Tiggelaar, destijds Sungevity’s CTO, vertelde een heel pragmatisch, persoonlijk verhaal over hoe hij zijn eigen woning totaal had verduurzaamd op allerlei verschillende vlakken. Er kwamen ontzettend veel mensen naar zijn verhaal kijken en luisteren. De opkomst was zo hoog dat we mensen hebben moeten weigeren omdat er te veel mensen in de zaal waren. Ik vond het leuk om te zien dat de aanwezigen, naast hun interesse in duurzame mobiliteit, ook zo veel interesse hadden in duurzaam wonen. Deze dag liet voor mij heel duidelijk zien dat we een enorm waardevol partnership hebben.

 

Zonnestroom over tien jaar? Geen add-on, maar een integraal deel van elke woning
Zonnepanelen zouden een basisbehoefte moeten worden, waarbij daken ook worden ontworpen en gebouwd met de optimalisatie van zonnepanelengebruik in het achterhoofd. Volgens mij is daar nu al een beweging naar toe gaande.

 

Leestip: The Sixth Extinction
Ik heb zelf een dierkundige achtergrond, dus ben eigenlijk altijd bezig geweest met biologie en alles wat daarmee samenhangt. Ook binnen het probleem van klimaatverandering vind ik het ontzettend interessant om te zien wat de mensheid met biodiversiteit doet. Één van de boeken die ik daarover gelezen heb is The Sixth Extinction, een boek geschreven door Richard Leakey in 1995. Leakey gaf in dat boek nog een heel gemixt beeld van of klimaatontwikkelingen verklaard konden worden door het toedoen van de mens. In 2016 is een boek met dezelfde titel uitgegeven door Elizabeth Kolbert, een Amerikaanse journaliste. Kolbert kijkt op journalistieke wijze naar wat daadwerkelijk de invloed van de mens op het dierenrijk is. Ze gaat in op alle rassen die met uitsterven bedreigd zijn en hoe de mens dit heeft veroorzaakt. Deze boeken hebben mijn ogen geopend voor de invloed van de mens op de rest van de aarde. Ik zou ze iedereen aanraden.