Doe de dakscan

Alles wat je moet weten over de wachttijd tot installatie

Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen en de laatste updates over de installatietermijn van zonnepanelen.

Laatste update: 11 april 2023

Bekijk meestgestelde vragen

De wachttijden tot installatie zijn het afgelopen jaar enorm opgelopen door een tekort aan materialen en technisch personeel. De meeste materialen zijn inmiddels weer goed verkrijgbaar – op sommige onderconstructies na. Wel zorgt de krappe arbeidsmarkt bij ons, net als bij veel andere bedrijven, nog altijd voor een groot tekort aan installateurs. Hierdoor zijn de wachttijden tot installatie momenteel langer dan normaal.

Omdat we hier veel vragen over krijgen, is het erg druk bij onze klantenservice en zijn we minder goed bereikbaar dan zouden willen. Het kan hierdoor langer duren dan normaal voordat je een reactie van ons ontvangt. Om ervoor te zorgen dat je toch snel antwoord krijgt op je vraag, hebben we op deze pagina de meestgestelde vragen over de installatietermijn verzameld.

Zodra we concrete informatie over jouw installatie hebben, nemen we direct persoonlijk contact met je op.

Meestgestelde vragen

Ik heb een vraag. Hoe kan ik jullie het beste bereiken?

De meeste klanten vinden op deze pagina een antwoord op hun vraag, jij waarschijnlijk ook. Heb je toch nog vragen? Stuur dan een e-mail naar cc@sungevity.nl. Door de enorme interesse in zonnepanelen en de lastige situatie in de markt komen er momenteel veel vragen binnen bij onze klantenservice. Hierdoor kan het langer duren dan normaal voor we kunnen reageren op je bericht.

Goed om te weten: zodra we meer weten over jouw installatiedatum, bellen we je direct. Zolang wij geen telefonisch contact met jou opnemen, betekent dit dat wij nog geen nieuwe informatie voor je hebben. We willen je daarom vragen om niet zelf te bellen of mailen voor een installatieafspraak. Zodra we meer weten over jouw installatie, hoor je direct van ons.

Hoelang moet ik wachten op de installatie van mijn zonnepanelen?

De verwachte gemiddelde wachttijd van aankoop tot installatie is momenteel minimaal 6 maanden, maar afhankelijk van de beschikbaarheid van de benodigde materialen en de installatiecapaciteit in jouw regio, kan dit ook langer of juist korter duren.  Zodra alle materialen en onderdelen die nodig zijn voor jouw installatie bij ons binnen zijn én onze installateurs voor je klaarstaan, bellen we je om de installatiedatum vast te leggen. Zolang wij jou niet zelf bellen, betekent dit dat wij jouw installatie nog niet kunnen inplannen.

Hoe houden jullie mij op de hoogte van de ontwikkelingen?

Houd deze pagina in de gaten als je op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen. Hier vind je de meest actuele updates over de algemene situatie. Ook sturen we je regelmatig een algemene update per e-mail.

Zodra we meer informatie hebben over jouw installatie, nemen we direct contact met je op. Zolang wij jou niet zelf bellen, hebben we helaas nog geen nieuwe informatie voor je.

Waarom krijg ik geen nieuws met details over mijn situatie?

De meeste materialen die nodig zijn voor de installatie van zonnepanelen zijn inmiddels gelukkig weer goed verkrijgbaar, op bepaalde onderconstructies na. Wel kampen we nog steeds met een groot tekort aan technisch personeel. Hierdoor kunnen we je helaas geen indicatie geven van de installatiedatum.

Het vinden van goede installateurs heeft uiteraard onze hoogste prioriteit. Zodra alle materialen en onderdelen voor jouw zonnesysteem bij ons binnen zijn en we voldoende installatiecapaciteit hebben in jouw regio, bellen we je om de installatie in te plannen. We doen de installatie in één keer; aan een incomplete – en dus niet werkende – installatie heb je immers niks.

Ik wacht al heel lang. Hoe zorgen jullie ervoor dat ik zo snel mogelijk geholpen wordt?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat klanten bij wie we nog geen installatiedatum hebben kunnen inplannen zo snel mogelijk gebruik kunnen maken van hun eigen zonne-energie. Daarom trappen we ook even op de rem: om onze bestaande klanten zo snel mogelijk te helpen en een zo goed mogelijke service te kunnen bieden, nemen we tijdelijk geen nieuwe offerteaanvragen in behandeling. Zo kunnen we onze aandacht volledig richten op lopende bestellingen en installaties, zoals die van jou.

Om jou en andere wachtende klanten zo snel mogelijk te helpen, kijken we ook of we bepaalde producten of onderdelen uit de offerte kunnen vervangen door alternatieven met dezelfde hoge kwaliteit maar een betere beschikbaarheid. Als dit het geval is, nemen we zelf contact met je op. Daarnaast zijn we hard op zoek naar nieuwe installatieteams, zodat we onze installatiecapaciteit kunnen verhogen.

Waarom stelt Sungevity voor om bepaalde producten uit de offerte te vervangen? 

Omdat de levertijd en beschikbaarheid van bepaalde onderdelen nog onzeker is, zijn we voortdurend op zoek naar alternatieven met dezelfde hoge kwaliteit, maar met een betere beschikbaarheid. Als we goede alternatieven vinden die de wachttijd tot installatie kunnen verkorten, stellen we voor deze onderdelen te vervangen. Helaas is er niet voor alle installaties en alle onderdelen een alternatief beschikbaar. Als dit in jouw situatie wél het geval is, nemen we persoonlijk contact met je op om je hierover te informeren en dit te bespreken.

Kan ik een wijziging in mijn offerte weigeren wanneer die wordt voorgesteld door Sungevity?

Het staat je uiteraard altijd vrij om een wijziging van je offerte te weigeren. In dat geval blijft je originele bestelling gewoon staan. We laten je dan weten wanneer het materiaal voor je installatie weer beschikbaar is en we je installatie kunnen plannen.

Let op: het kan in een enkel geval voorkomen dat bepaalde materialen helemaal niet meer leverbaar zijn in verband met een tekort aan grondstoffen, waardoor we de producten uit de oorspronkelijke offerte niet meer kunnen leveren. In dat geval nemen we altijd contact met je op en bieden we een vervangend product met dezelfde hoge – of soms zelfs een nog betere – kwaliteit aan. Ga je hier toch niet mee akkoord? Dan staat het je uiteraard vrij je bestelling te annuleren.

Als het in jouw geval mogelijk is om wijzigingen in de offerte te maken die het installatieproces zullen versnellen, nemen we persoonlijk contact met je op. Als wij zelf geen contact met jou opnemen, betekent dit dat we voor jouw installatie helaas geen sneller leverbaar alternatief hebben.

Kan ik een wijziging in mijn offerte aanvragen zodat alles sneller gaat?

In een enkel geval kan het zo zijn dat aanpassingen aan het door jou gekozen zonnesysteem de wachttijd tot installatie kunnen verkorten. Omdat elke situatie en elk systeem anders is, kunnen we helaas lang niet altijd wijzigingen in de offerte aanbrengen die het installatieproces zullen versnellen. We willen je daarom vragen om niet zelf contact met ons op te nemen met deze vraag. Als het in jouw situatie mogelijk is om wijzigingen aan te brengen die het installatieproces versnellen, zullen wij contact met jou opnemen.

Waarom zeggen jullie dat er een tekort is aan bepaalde producten, terwijl andere partijen wel kunnen installeren?

Door aanhoudende tekorten aan grondstoffen (zoals aluminium) en een lagere productie als gevolg van de hoge energieprijzen, zijn bepaalde onderconstructies die nodig zijn voor de installatie van zonnepanelen momenteel nog steeds zeer lastig te verkrijgen. Doordat de beschikbaarheid hiervan momenteel zeer beperkt is, kan het voorkomen dat een ander bedrijf deze onderdelen wel op voorraad heeft en wij niet – of andersom.

Daarnaast zijn er niet alleen tekorten ontstaan aan materialen, maar ook aan installatieteams. Doordat de vraag naar zonnepanelen is geëxplodeerd, zijn er ook meer installateurs nodig. Een van de grootste uitdagingen op dit moment is het vinden van nieuwe installateurs die volgens onze strenge kwaliteits- en veiligheidseisen kunnen werken. Bij Sungevity stellen we hoge eisen aan onze installateurs en de installaties die ze opleveren. Een zonnesysteem gaat zo’n 25 tot 30 jaar mee, dus moet ook op lange termijn veilig en goed blijven functioneren. Daarom werken we uitsluitend met producten van hoge kwaliteit en gecertificeerde installateurs die werken volgens de laatste kwaliteits- en veiligheidsnormen. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het extra lastig om onze installatiecapaciteit op te schalen. Net zoals bij veel andere partijen, verschilt onze installatiecapaciteit momenteel per regio. Helaas kunnen we je geen indicatie geven hoelang dit zal duren en wanneer we waar kunnen opschalen.

Zodra alle onderdelen die we voor jouw zonnesysteem nodig hebben bij ons binnen zijn en we voldoende installatiecapaciteit hebben in jouw regio, plannen we jouw installatie in. We nemen hiervoor persoonlijk contact met je op.

Kan ik mijn bestelling annuleren en mijn voorschot terugkrijgen?

Annuleren kan altijd. Houd er wel rekening mee dat alle aanbieders momenteel te maken hebben met langere wachttijden en je weer helemaal achteraan moet aansluiten als je toch via een andere aanbieder zonnepanelen wil aanschaffen. Hierdoor kan het uiteindelijk dus allemaal nog langer duren. Als je nu een nieuwe offerte aanvraagt bij een andere partij, is de kans ook groot dat je (door inflatie en hogere productiekosten) een hogere prijs betaalt voor je zonnesysteem.

Als je ervoor kiest om je bestelling te annuleren, ontvang je van ons een bevestiging van de annulering en zorgen wij ervoor dat je aanbetaling wordt teruggestort op dezelfde rekening waarvan de betaling is gedaan. Wil je annuleren? Stuur dan een e-mail naar cc@sungevity.nl.

Wat kan ik in de tussentijd doen om om mijn energierekening te verlagen?

Je verwarming een graadje lager zetten, de afwasmachine pas aanzetten als ‘ie helemaal vol zit en je gewassen kleren drogen op een wasrek in plaats van in de wasdroger zijn allemaal manieren bekende manieren om je energierekening te verlagen waar je vast al wel eens aan gedacht hebt. Maar heb je ook al eens stilgestaan bij je sluipverbruik? Sluipverbruik is de stroom die elektrische apparaten verbruiken wanneer je ze niet gebruikt. Bijvoorbeeld de oplader van je telefoon die je in het stopcontact laat hangen of je flatscreen die op standby staat, maar ook de stekker van je espresso-apparaat of waterkoker die continu in het stopcontact steekt. In dit artikel lees je er meer over en leggen wij uit wat jij allemaal kunt doen om je sluipverbruik te verminderen.

Kijk ook eens naar andere manieren om je huis verder te verduurzamen. Bijvoorbeeld met een warmtepomp, isolatie, een waterbesparende neveldouche of radiatorventilatoren.

Wat is er aan de hand?

Lees meer over de lange wachttijden voor zonnepanelen.