Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Roebyem Anders

Roebyem Anders is mede-oprichter van Zonline, het zonnepanelenbedrijf dat in 2014 werd overgenomen door het Amerikaanse Sungevity. Ze werkt al 20 jaar in de duurzame sector. ‘Mijn werk is pas echt geslaagd als we een transparante, hoogwaardige keten weten op te bouwen waarin zonnepanelen kunnen worden hergebruikt. Dan is de markt future proof.’

generatie zon roebyem anders

Korte metten met het cv-ketel gevoel

Tien jaar geleden kwam de zonnepanelenmarkt nét een beetje op gang in Nederland. Als je zonnepanelen wilde moest je een afspraak maken met een monteur die bij je op zolder kwam kijken en met een ladder je dak op ging. Dat kostte zoveel tijd! Bovendien was het helemaal niet leuk, het gaf je echt dat cv-ketel gevoel. In Australië had ik al gezien dat de markt veel verder was – logisch ook, want de zon schijnt daar veel harder en vaker dan hier. Om zonnepanelen in Nederland te willen moest het dus wel heel leuk en makkelijk worden om ze te nemen. Daar ben ik heel hard aan gaan werken. Ik heb altijd gedacht: als mensen trots zijn op hun panelen, verspreidt de groene olievlek zich vanzelf.

 

Nederland is een land van ‘oh ja-woningen’

We hebben de hele markt geautomatiseerd, waardoor we veel meer aandacht kunnen besteden aan persoonlijke aandacht en goede service. In Nederland heb je heel veel ‘oja-woningen’, je doet de deur open en begrijpt snel hoe het huis in elkaar zit. Daar hoef je niet voor langs te komen om de zolder in het echt te bekijken. Met onze dakscan-techniek introduceerden we speed engineering waarmee we het exacte rendement van een dak konden uitrekenen. Mensen vonden dat compleet onwerkelijk, opeens zagen ze hun eigen dak op satellietbeelden met gerenderde zonnepanelen erop.

 

De Nederlandse volksaard is perfect voor zonnepanelen

Ik leerde al snel gebruik te maken van de Nederlandse volksaard: we vinden het onuitstaanbaar als de buurman het beter doet dan wij. We hebben daarom zelfs wel eens brieven gestuurd naar mensen met de boodschap: ‘je buurman bespaart X aantal euro’s per jaar met zoveel panelen, dat kun jij ook.’ Toen was de publieke opinie nog wat anders qua privacy, dat zouden we nu natuurlijk niet meer doen. Maar het werkte als een trein.

 

‘Sungevity daagt de standaard in de hele sector uit’

Ik kan me ongelooflijk opwinden over onrechtvaardigheid in de energiesector. Wist je dat volgens onderzoek van TNO zo’n 8% van de Nederlanders aan energiearmoede lijdt? Die mensen kunnen hun energierekening dus niet betalen en hebben geen middelen om over te stappen op zonnestroom, terwijl ze daarmee geen energierekening meer zouden hebben. Díe mensen wil ik meekrijgen in de energietransitie. Zij hebben de voordelen van zonnestroom misschien wel het meest van allemaal nodig.

Daarom richt Sungevity zich ook zo op woningcorporaties, die moeten hun woningbestand toch verduurzamen en kunnen hun huurders meteen laten besparen op hun maandelijkse lasten. Ik vind het belangrijk dat Sungevity de standaard in de hele sector uitdaagt. Dat van de zakelijke markt merk je als particuliere klant natuurlijk niet, maar dan profiteer je wel van onze service en hoge garanties. We weten door onze techniek precies wat je dak oplevert, ook over 10 jaar. Zit onze voorspelling ernaast, dan betalen wij het verschil terug. Daar zijn we heel loyaal in.

 

‘Ik laat mijn kinderen liever een huis zonder energierekening na’

Ik kreeg een keer een potentiële klant aan de lijn die in de 90 was. Tegen hem zei ik: ‘meneer, ik bedoel het niet vervelend, maar het kan zijn dat u de terugverdientijd niet meer meemaakt’. Nou, daar had hij al goed over nagedacht. Hij zei: ‘De erfbelasting is hartstikke hoog, ik stop het liever in zonnepanelen. Dan laat ik mijn kinderen liever een huis zonder energierekening mét zonnepanelen na.’ Dat vond ik zo slim! Wat een goed inzicht.

 

‘Ik leerde al snel gebruik te maken van de Nederlandse volksaard: we vinden het onuitstaanbaar als de buurman het beter doet dan wij.’

 

Zonnepanelen nemen is nog nooit zo makkelijk geweest

Ken je het first follower principle? De eerste persoon die iets nieuws doet is belangrijk, maar de eerste persoon die diegene volgt is essentieel. Die laat namelijk zien aan de rest van de groep hoe je mee kunt doen. Die first follower heb je nodig als je een revolutie wilt starten. De afgelopen tien jaar heeft bijna elke buurt in Nederland first followers gekregen, de groep zonder zonnepanelen wordt een steeds kleinere minderheid. In andere woorden hebben we de leiders en hun first followers al meegekregen, de rest hoeft alleen maar mee te doen.

 

Iedereen kent wel iemand met zonnepanelen

Het salderen heeft voor een enorme groei gezorgd, het helpt zo ontzettend veel als de overheid een langetermijnbeslissing durft te maken waardoor mensen durven in te stappen. De regeling wordt nu in 10 jaar afgebouwd maar het is gelukkig nog steeds zeer aantrekkelijk om nu in zonnepanelen te investeren.  Ik denk dat ‘Generatie Zon’ nu een veel groter basisniveau aan kennis heeft. Vroeger moesten we uitgebreid uitleggen hoe de techniek werkt, nu kent iedereen wel iemand met zonnepanelen. Hierdoor zijn klanten meer aan het verkennen bij welk bedrijf ze het beste gevoel hebben. Voor een gigantische groep mensen is het inmiddels een no-brainer dat ze, zodra hun situatie het toelaat, zonnepanelen gaan nemen.

 

We zijn dit aan onszelf verplicht

Klimaatverandering wordt steeds tastbaarder en kinderen spreken hun ouders aan op hun verantwoordelijkheid – iets dat ik volkomen terecht vind. Ik kwam laatst een website tegen waarop je kon uitrekenen voor welk gedeelte van het klimaatprobleem jouw generatie verantwoordelijk is. Ik ben begin 50 en ik hoor bij de groep die voor 80% aan de huidige situatie heeft bijgedragen. Dat kan natuurlijk echt niet. We moeten dit met elkaar oplossen, niet alleen voor onszelf, maar vooral ook voor alle generaties na ons.

 

De vraag naar zonnestroom neemt alleen maar toe

Er gaat de komende jaren veel gebeuren op esthetisch niveau, zonnepanelen worden al geïntegreerd in allerlei bestaande materialen. Je hebt nu ook zonnepanelen die ook als kunstwerk functioneren, daar kun je dus alle soorten prints op laten zien. Dakpannen bijvoorbeeld, maar ook alle kleuren van de regenboog. Omdat we elektrisch gaan koken en elektrisch gaan rijden zal de vraag naar schone elektriciteit enorm gaan groeien. We kunnen onze klimaatdoelen niet halen als we niet vol inzetten op zonnepanelen op alle daken.


Volgende stap? Het zonnepanelenweeshuis

Ik ben bezig met het opzetten van ZonNext, een zonnepanelenweeshuis. Zonnepanelen lenen zich er op papier zo goed voor om circulair gebruikt te worden; ze gaan decennia lang mee! Zonnepanelen worden natuurlijk elk jaar iets minder efficiënt, maar ook bejaarde panelen wekken nog een hoop zonnestroom op. Mijn werk is pas echt geslaagd als we een transparante, hoogwaardige keten weten op te bouwen waarin zonnepanelen kunnen worden hergebruikt. Dan is de markt future proof.