Terug naar Blog

Hoe duurzame gedragsverandering bijdraagt aan een geslaagde energietransitie

Gedragsverandering en een succesvolle energietransitie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar als het over de energietransitie gaat, gaat het nu vooral nog over de ‘wat’-vraag. Sla de krant open of luister naar politiek Den Haag en je hoort vooral veel over de oplossingen die de markt te bieden heeft binnen de energie- en warmtetransitie.

Hoe duurzame gedragsverandering bijdraagt aan een geslaagde energietransitie

DE ‘WAT’-VRAAG STAAT NU CENTRAAL

De focus ligt op concrete maatregelen en technologieën zoals energiebesparende producten en diensten (isolatie, zonnepanelen), het stimuleren van die maatregelen (via de salderingsregeling voor zonnepanelen en subsidies op isolatiemaatregelen) en toekomstige oplossingen voor bepaalde problemen (batterijopslag om o.a. het net congestieprobleem te omzeilen). De markt heeft bewezen zeer innovatief en ondernemend te zijn, waardoor er voor elk probleem tegenwoordig wel een technisch product of dienst geleverd kan worden. Aanbod ten overvloede dus om al die noodzakelijke transities te gaan invoeren.

 

De ‘hoe’-vraag is net zo essentieel

Afgezien van het stimuleren van die maatregelen via o.a. subsidies, is de grote afwezige in het hele debat de factor “hoe?”. Hoe zorgen we voor een gedragsverandering bij de massa om zo iedereen mee te krijgen in de energietransitie, en het liefst zo snel mogelijk?” Dit staat of valt bij het meekrijgen van de mensen thuis. Vooral bij woningcorporaties en vastgoedeigenaren, bij wie de sleutel tot succesvol verduurzamen voor een groot deel bij de huurders ligt, is dit essentieel. Gedragsverandering zou daarom veel meer aandacht moeten krijgen en naast de experts op het gebied van technologie zouden ook gedragswetenschappers aan tafel moeten schuiven in de boardroom en het politieke debat.

 

Een duurzame klantreis

Gedragscomponenten tijdens de energietransitie hebben bij Sungevity al vanaf het moment waarop wij in 2011 de zonnepanelenmarkt bestormden de hoogste prioriteit. Ervaring leert: ‘one-size-fits-all’ bestaat niet. De afgelopen jaren hebben we al grote groepen huurders van woningcorporaties geënthousiasmeerd voor zonnestroom. Hoe krijg je al deze huurders mee? Wij delen graag onze bevindingen.

 

Verdiep je in de doelgroep

Het begint bij het verdiepen in je doelgroep. Natuurlijk wil iedereen geld besparen, maar je kan niet alle huurders over één kam scheren. Aan de hand van de vele contacten met huurders en ons eigen onderzoek hebben we de huurders kunnen onderverdelen in verschillende groepen die allemaal hun eigen specifieke aandachtspunten hebben. Zo willen jonge gezinnen alles het liefst zo snel mogelijk regelen en hechten ouderen meer waarde aan persoonlijk contact.

Lees hier meer over al onze bevindingen op dit gebied.

 

Vind ambassadeurs

Een min of meer ‘ongrijpbare’ factor is het sociale aspect dat meespeelt in een buurt. Bij de eerste contacten gaan we op zoek naar enthousiaste huurders en brengen eerst deze mensen een huisbezoek om de technische zaken te plannen om vervolgens binnen een paar weken daar de eerste installaties uit te voeren. Wanneer de eerste installaties in de wijk plaatsvinden en positieve ervaringen gedeeld worden, krijgt de campagne van binnenuit een impuls en kunnen we inspelen op de waargenomen sociale norm. Ambassadeurs worden zo niet alleen de eerste gebruikers, ze helpen ons echt te begrijpen wat er in de buurt speelt.

Jara Snippe, campagnemanager Sungevity: “Door mijn gesprekken met huurders zie ik echt dat de buurt waarin mensen wonen uitmaakt. Als we samenwerken met woningcorporaties bieden we vaak in twee rondes zonnepanelen aan. In de eerste ronde doen dan ongeveer 50% van de huurders mee. Als we de overige huurders in de tweede ronde dan nog een aanbieding doen, doet nog eens 20% van de huurders uit hetzelfde cluster mee, omdat ze dan al bij de buren hebben gezien hoe goed zonnepanelen werken.”

 

Kies voor een persoonlijke aanpak 

Ervaring leert dat het wantrouwen kan wekken als je te snel op je doel afgaat. Daarom besteden we veel aandacht aan het informatieve aspect: hoe gaat het in z’n werk en what’s in it for you? Om positieve aandacht van de bewoner te krijgen, laten we al in de eerste aankondigingsbrief en persoonlijke, direct mailings zien wat het allemaal betekent en nemen we hobbels en bezwaren weg.

De kers op de taart blijkt vaak een bezoek van ons team aan de buurt met onze Sungevity-caravan te zijn. Op een leuke, laagdrempelige manier worden huurders nogmaals herinnerd aan de voordelen van zonnepanelen. We maken zonnepanelen tastbaar door een kopje koffie op zonnestroom te serveren en ze de panelen letterlijk te laten zien en voelen. Met succes en veel plezier zetten we dit bij nog steeds in bij onze campagnes, hoewel corona ervoor heeft gezorgd dat we ook hier ook met een frisse blik naar zijn gaan kijken.

De pandemie zorgde ervoor dat we tijdelijk niet meer fysiek langs de deuren konden. De noodzaak om de huurder op een andere manier persoonlijk te benaderen werd nog relevanter. De solar webinar werd in het leven geroepen. Dankzij deze online bijeenkomsten houden we het – ook als fysiek langs de deuren gaan even niet kan – persoonlijk en laagdrempelig door Sungevity een gezicht te geven en bieden we huurders nog steeds de mogelijkheid om één op één hun vragen te stellen. Gemakkelijk, benaderbaar en menselijk.

Dewi Anakram, Assetmanager Amvest: “Wat me ook heeft overtuigd, is dat de huurder bij Sungevity écht centraal staat. Wij vinden dat heel belangrijk, want je komt immers bij mensen in hun huis als je zonnepanelen installeert en de bekabeling aansluit. Elke stap in de reis krijgt voldoende aandacht en dat geeft ons veel vertrouwen en comfort. Ook het feit dat jullie een heel projectteam hebben dat ons als verhuurder ontzorgt, vonden we belangrijk.”

 

Maak het concreet

Om het verhaal kracht bij te zetten, maken we op verschillende touchpoints gebruik van aanvullende middelen:

  • Een persoonlijke landingspagina waar men kan zien hoeveel panelen op hun dak passen. Hier kan de huurder zijn of haar eigen energieverbruik invoeren om een reëel beeld van de toekomstige besparingen te krijgen.
  • Een speciale website met referenties van bewoners,een uitgebreide Q&A en uitleg over wat het voor hen betekent, zowel praktisch (hoeveel tijd kost het me), technisch als financieel.
  • Een animatiefilmpje waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe de besparing werkt.
  • Een flyer bijgevoegd bij de aankondigingsbrief met extra informatie.

Een belangrijk onderdeel van onze werkwijze is dat we met een vast team van collega’s proberen in die korte tijd een relatie op te bouwen met de huurder. Geen wisselende contacten, maar een vertrouwde omgeving voor de huurder creëren.

 

Het laatste duwtje in de rug

Om mensen in te laten zien dat duurzaamheid hen echt iets oplevert, moet je het tastbaar en klein maken. Mensen in de wijk beïnvloeden elkaar hierin. De sociale factor is niet altijd gemakkelijk vooraf vast te stellen. Bij Sungevity willen we ons vooral hier verder in verdiepen en dit aspect benutten om die beweging een extra duwtje in de rug te geven en zonnestroom echt de norm te maken. De positieve invloed die een ambassadeur kan hebben, wordt voor de woningcorporatie en Sungevity nog belangrijker. Vooral gezien de extra uitdagingen, zoals de snel stijgende energieprijzen en de congestie op het elektriciteitsnet, die ervoor zorgen dat alle transities rondom de gebouwde omgeving nog sneller doorgevoerd zouden moeten worden!

Guido Broek, Director Business Development: “Door duurzaamheid te communiceren als de norm, en niet als iets lastigs, groots en ‘anders’, bereik je veel meer mensen en breng je een sociale beweging op gang!” 


Lees hier meer over onze werkwijze of plan ook een adviesgesprek

Lees meer over huurderscommunicatie

De sleutel tot succesvol verduurzamen ligt uiteindelijk bij de huurders. Hoe stimuleer je huurders tot duurzaam gedrag? Onze ervaringen en onderzoeksresultaten bundelden we in een whitepaper.

Download de whitepaper hier