Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Guido Broek - Director Business Development

Guido werkt sinds april 2020 bij Sungevity als Director Business Development. Uitdaging is voor Guido ontzettend belangrijk; het liefst leert hij elke dag iets nieuws. Daarom vindt hij het zo leuk dat werken bij Sungevity veel meer inhoudt dan alleen het maximaliseren van verkoop.

Generatie Zon: in gesprek met Guido Broek - Director Business Development

Samenwerken is cruciaal

Samenwerking met woningcorporaties is cruciaal voor de energietransitie, die een volgende vlucht kan nemen als we ook zoveel mogelijk huurwoningen op zonnestroom aangesloten krijgen. Bij Sungevity help ik woningcorporaties en vastgoedinvesteerders die zonnepanelen op de daken van hun huizen willen laten installeren. Vaak gebeurt dit als onderdeel van de verduurzaming van hun woningbestand, die nodig is om richting klimaatneutraliteit in 2050 te gaan. Sungevity is vijf jaar geleden begonnen met het samenwerken met woningcorporaties. Inmiddels hebben we een team van meer dan vijftien personen dat de installatie van zonnesystemen compleet uit handen van de woningcorporaties neemt en hen de komende jaren volledig ontzorgt, zoals dat zo mooi heet. Denk daarbij aan rapportages, verhuizingen, contact met de huurders, onderhoud, garantie-opvolging met leveranciers etcetera.


Huurders gaan er echt op vooruit als ze voor zonnepanelen kiezen

Samenwerken met woningcorporaties is enorm belangrijk. Woningcorporaties zijn eigenaar van een groot deel van de woningen in Nederland en spelen dus een grote rol bij het versnellen van de transitie die onze economie en maatschappij moet maken. Zonnepanelen verkopen aan woningcorporaties loopt anders dan de verkoop aan particulieren: woningcorporaties werken met een langetermijnvisie en dienen verschillende belangen, waarbij die van de huurders altijd centraal staat. We hebben dan ook met veel verschillende ‘stakeholders’ te maken binnen de woningcorporatie. Ik vind het inspirerend om te zien hoe ambitieus woningcorporaties zijn, niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar bijvoorbeeld ook op sociaal en maatschappelijk  vlak. Zij willen hun huurders echt comfortabeler laten wonen en vinden het daarom belangrijk om met een partij te werken die hier begaan mee is. Het moet voor huurders duidelijk zijn dat zij er ook op vooruit gaan als ze voor zonnepanelen kiezen. Sungevity heeft veel aandacht voor dit gedragscomponent. We nemen altijd de tijd om huurders zo goed mogelijk uit te leggen wat er gaat gebeuren en al hun vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.

 

“Ik heb sterk de drang om altijd bezig te zijn met het genereren van duurzame verandering”

Mijn blik op duurzaamheid heeft zich verder verbreed sinds ik bij Sungevity werk. Ik vind het belangrijk om me te blijven ontwikkelen en telkens nieuwe dingen te leren. Hoe ouder ik word, hoe meer dit gaat kriebelen. Ik vind het interessant om strategieën en ideeën in de praktijk te brengen, waarbij niet zozeer ‘wat’ maar ‘hoe’ dat moet gebeuren me aanspreekt. Mijn overstap van een bedrijf dat actief is in de circulaire economie naar een bedrijf dat zich bezighoudt met het versnellen van de energietransitie was voor mij een hele bewuste keuze: ik heb sterk de drang om altijd bezig te zijn met het genereren van duurzame verandering, zonder dat ik vastzit in één domein. Ik denk dat zo’n integrale blik nodig is om de energietransitie op gang te krijgen: zonnepanelen zijn vaak de eerste stap op de lange weg die we nog te gaan hebben! Sungevity is ook constant bezig zich te ontwikkelen en niet bang om van gebaande paden te treden. Dat vind ik dan ook het leukst aan mijn werk bij Sungevity, dat we echt het verschil kunnen maken en bijdragen aan een positieve verandering.

 

Door duurzaamheid te communiceren als de norm, en niet als iets lastigs, groots en ‘anders’, bereik je veel meer mensen en breng je een sociale beweging op gang!

 

Het draait om veel meer dan alleen installaties

Wat me heel erg aansprak toen ik voor Sungevity koos, is dat het bedrijf potentie heeft om in verschillende richtingen te groeien. Enerzijds omdat we onderdeel van ENGIE zijn, anderzijds omdat we een van de weinige bedrijven zijn die zich inzet om de industrie te veranderen. Als we het hebben over verduurzaming, gaat het vaak over de technologische oplossingen die beschikbaar zijn en welke doelen gesteld zijn. Ik focus net zo lief op het ‘hoe’: hoe breng je een strategie in de praktijk? Hoe ga je mensen meekrijgen? Hoe wordt het schaalbaar? Hoe wordt het rendabel? Dit is de rode draad in mijn carrière en deze mindset zit ook doorspekt in het verhaal van Sungevity. Natuurlijk werken we ook keihard om een X aantal installaties per jaar te verwezenlijken, maar er zit een grotere gedachte achter. We willen de transitie aanjagen, koploper zijn en tegen de stroom ingaan – daar houd ik wel van.

 

Maak duurzaamheid de sociale norm, dichtbij en tastbaar!

Mensen duurzamer laten leven valt of staat bij hoe je communiceert. We kennen allemaal wel de berichten in de badkamer van een hotel met een doemdenkende boodschap dat de wereld ten onder gaat als gasten hun handdoek niet hergebruiken. Dit roept eerder weerstand dan medewerking op, en slechts 20% van de gasten blijkt als gevolg van zo’n bericht daadwerkelijk mee te doen. Echter, als een hotel het gerichter maakt en communiceert dat duurzaamheid op allerlei plekken in het hotel aangepakt wordt en dan vraagt of je als gast meedoet, verdubbelt de participatie van gasten gelijk. Als een hotel vervolgens ook nog eens aangeeft dat meer dan de helft van de gasten in deze specifieke kamer meedoet, blijkt dat de meerderheid van de gasten wordt overgehaald om ook te doen. Elk mens aan wie een begrijpelijke gedragsaanpassing gevraagd wordt, hoort graag bij de ‘positieve’ meerderheid en zal zich daarop aanpassen, met in dit geval een duurzaam resultaat tot gevolg. Door duurzaamheid te communiceren als de norm, en niet als iets lastigs, groots en ‘anders’, bereik je veel meer mensen en breng je een sociale beweging op gang!

 

Altijd bezig met morgen

Ik kan natuurlijk niet mijn gehele visie voor Sungevity’s toekomst gaan prijsgeven, maar ik kan wel zeggen dat ik denk dat het aanbieden van integrale oplossingen de komende jaren heel belangrijk gaat worden. Hierbij kunnen allerlei diensten en producten aan elkaar gekoppeld worden, die dan via routekaarten als gecombineerde oplossingen in woningen kunnen worden toegepast. Lokale opwekking, decentrale elektriciteit, opslag en aansluiten op de warmtetransitie gaan hier allemaal een rol bij spelen. Ik denk dat het een utopie is om te denken dat er één simpele oplossing is. Ik zie een systeem voor me van netwerken en partijen die elkaar aanvullen en totaaloplossingen kunnen bieden voor de gebouwde omgeving. Ik kijk ernaar uit om hier met Sungevity het voortouw in te nemen!