Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Nel

Toen Nel Zonneveld een aanbod kreeg van haar woningcorporatie Van Alckmaer om zonnepanelen te nemen, was haar eerste reactie ‘nee’. Zij twijfelde of de besparing op haar energierekening wel zou opwegen tegen de verhoging van de servicekosten. Inmiddels is zij toch al ruim een jaar trotse eigenaresse van vier zonnepanelen. ‘En daar bespaar ik onder de streep 250 euro per jaar mee!’

Generatie Zon: in gesprek met Nel

Mijn eerste reactie was ‘nee’

Toen de woningcorporatie mij aanbood om tegen een kleine verhoging van de maandelijkse servicekosten zonnepanelen te nemen, was mijn eerste reactie ‘nee’. Ik was bang dat de huurverhoging hoger zou uitvallen dan de besparing op mijn energierekening. Mijn man werd zelfs een beetje kwaad. Wij dachten dat zonnepanelen alleen maar meer uitgaven zouden betekenen.

Uiteindelijk hebben we het toch gedaan, en daar ben ik heel blij om! Want een tijdje later kreeg ik een bericht van mijn energieleverancier: mijn energierekening was gezakt naar 23 euro per maand en ik kreeg 250 euro terug. Ik kon het bijna niet geloven. Daarom belde ik mijn zus die een paar huizen verderop woont en ook onlangs zonnepanelen heeft gekregen. Wat bleek? Ook haar energierekening was gezakt naar ongeveer 25 euro per maand. Dat scheelt enorm, zeker in tijden van hoge energie- en gasprijzen.

 

“Ik heb geen verstand van technische zaken, maar ik weet gewoon uit ervaring dat het geld scheelt!”

 

Wees geen dief van je eigen portemonnee

250 euro per jaar? Dat is een mooi zakcentje. Van dit geld gaan we verven en sparen voor een nieuwe bank. Tegen huurders die nog geen zonnepanelen hebben, zou ik willen zeggen: ‘wees geen dief van je eigen portemonnee’.  De verhoging van de servicekosten valt in het niet bij wat je bespaart. Van andere huurders hoor ik dat zij soms wel uitkomen op 500 euro per maand voor energie en gas als ze geen zonnepanelen hebben. Dat vind ik zielig, want sommigen hebben maar een heel klein loontje. Als een groot deel van dat loontje naar energie en gas gaat, blijft er weinig over voor leuke dingen. Wij hebben geluk gehad! Door het aanbod van onze woningcorporatie hoefden wij geen grote investering te doen, en kunnen we nu alsnog profiteren van de maandelijkse besparing op de energierekening. Ik hoop dat steeds meer huurders deze kans krijgen!

 

Ik geloof er niet in dat je ergens ‘te oud’ voor kan zijn

Ik ben 75 en ik geloof er niet in dat ik te oud ben voor zonnepanelen. Ik zeg altijd tegen mijn kleinkinderen dat ik 100 word. Als dat waar is, heb ik nog een tijdje te gaan. In die tijd wil ik graag meegaan met de ontwikkelingen en nieuwsgierig blijven. En mijn man wil dat ook. Daarom hebben wij ons verdiept in zonnepanelen en uiteindelijk wél ja gezegd tegen het aanbod. Als ik ooit nog de kans krijg, bijvoorbeeld via mijn woningcorporatie, zou ik ook nog een thuisbatterij willen om al mijn zonne-energie op te slaan. Wie weet kan dat over een paar jaar.  Wij staan er in ieder geval voor open.

 

Ik heb me voor niks zorgen gemaakt over de installatie

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik enorm opzag tegen de installatie. ‘Allemaal boren en gedoe’, dacht ik nog. Uiteindelijk ging de installatie veel vlotter dan verwacht. Er kwamen twee jonge, vriendelijke mannen langs die de zonnepanelen binnen een paar uur hadden geïnstalleerd. Ze waren behulpzaam, netjes én gaven goede uitleg over het kastje op mijn zolder. De heren hebben zelfs nog een aantal dozen op zolder opgeruimd om de meterkast te kunnen plaatsen. Ik heb me voor niks zorgen gemaakt over de installatie, want ik merkte er nauwelijks wat van!

 

Sungevity krijgt van mij een 9

Ik zou Sungevity absoluut een 9 geven. De installatie ging snel en verder merk ik helemaal niets van de zonnepanelen op mijn dak. Behalve wanneer de energierekening komt en deze lager uitvalt dan gewend. Dan denk je ineens: ‘Ohja, de zonnepanelen’. Daarnaast betalen we meer servicekosten. Maar dat vind ik logisch. Als je een open haard hebt, dan moet je toch ook een schoorsteenveger betalen? Dat hoort er nou eenmaal bij. Kortom: ik ben blij dat ik het heb gedaan en tevreden met hoe het is gegaan.

 

 

Nog meer Zonneveldjes aan de zonnestroom

Er wonen hier heel wat Zonneveldjes in de buurt. Mijn dochter woont hiernaast, net als mijn zus. En mijn tante zit daar weer tussenin. Wij wonen allemaal in hetzelfde straatje, en iedereen heeft zonnepanelen. Behalve mijn andere zus die een straat verder woont. Die hoopt dat zij ze ook binnenkort krijgt, want ook zij wil besparen. Toen mijn familie het aanbod kreeg van de woningcorporatie, zei ik meteen: ‘doen!’ Ik heb geen verstand van technische zaken, maar ik weet gewoon uit ervaring dat het geld scheelt. Zo heb ik ze weten over te halen. Ik hoop dat we in de toekomst alle Zonneveldjes aan de zonnestroom kunnen krijgen!

 

Lees ook onze whitepaper over huurderscommunicatie

Hoe stimuleer je huurders tot duurzaam gedrag? Onderzoek, ervaringen en inzichten.

Download whitepaper