Laadpaal elektrisch rijden

De elektrische auto is niet meer weg te denken. Steeds vaker zien we auto's op zonnestroom de weg betreden. Ben jij (toekomstige) eigenaar van een elektrische auto en wil jij iedere dag zorgeloos op pad met een volle accu? Dan is een laadpaal bij jou thuis of op kantoor de ideale oplossing. Maar welke laadpaal kies je? Waar moet je op letten? Wij vertellen je graag meer.

  • Maatwerk offerte binnen 24 uur
  • Vandaag besteld, binnen 2 weken geïnstalleerd
  • Zowel zakelijk als privé

Groenopladen.nl

Sungevity werkt samen met groenopladen.nl. Groenopladen heeft veel ervaring met maatwerkadviezen uitbrengen voor elektrisch rijden. Zij bieden drie professionele merken aan die elk laadstation met unieke, slimme functies aanbieden: EVBox, Wallbox en Alfen. Benieuwd welke laadpaal bij jou past? Vraag via bovenstaande button een gratis advies aan. We vertellen je op deze pagina graag meer over laadpalen.

Groenopladen 3

Wat zijn de opties?

Groenopladen biedt 3 merken aan. De EVbox is een slimme laadpaal die geschikt is voor automatische facturering. Met deze laadpaal krijg je met een BackOffice-abonnement toegang tot het EVBox platform, waarin je facturering en andere zaken kan inzien. Voor deze laadpaal gebruik je een laadpas of autostart.

Evbox Groenopladen

De Wallbox is een compact laadstation dat verschillende handige functies biedt. Met deze laadpaal heb je toegang tot het MyWallbox online platform. Je kan de Wallbox tevens activeren door middel van gezichtsherkenning en handgebaren. Een slimme, stijlvolle toevoeging aan het aanbod. met verschillende handige functies.

Wallbox Groenopladen

Alfen biedt meerdere slimme oplaadpunten aan voor thuis, het werk en openbare ruimtes van 3,7-22kW. Deze laadpalen kunnen op elk willekeurig OCPP-managementsysteem worden aangesloten en bieden maximale oplaadsnelheden. Je kunt de laadpaal ook integreren met hernieuwbare energiebronnen en andere, bijpassende slimme producten.

Alfen

Wat kost elektrisch opladen?

De prijs per kWh verschilt per enerigeleverancier, maar ligt in Nederland gemiddeld tussen de 21 en 35 cent. We leggen het uit met een rekenvoorbeeld. Als we rekenen met een prijs van 23 cent per kWh en een auto met een capaciteit van 74 kWh, dan kost het €17,02 (0,23 x 74) om een lege accu volledig op te laden. Er komen extra kosten bij als je jouw auto oplaadt bij een openbaar laadstation met een laadpas. De goedkoopste manier om je auto op te laden, is met je eigen zonnepanelen.

Vraag advies en ontvang binnen 24 uur maatwerk offerte

Dynamic Load Balancing Auto

Veelgestelde vragen


  • Waar kan ik het laadstation plaatsen?

    Je kan een laadstation op een paal, of tegen de muur monteren. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek, zodat je geen hele lange laadkabel nodig hebt.

  • Wat is het verschil tussen 1-fasen en 3-fasen?

    In elke meterkast is een 1-fase aansluiting te vinden. Het is echt mogelijk om in elk huis een 3-fasenaansluiting te plaatsen. Een 3-fasenaansluiting zorgt voor een hoger laadvermogen.

    Hoe werkt een 1-fase laadpaal?

    Deze laadpalen gebruiken de standaard 230V aansluiting in huis. Hiervoor geldt dat het maximale vermogen 16A is, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW.

    Als je een accu van 60kW hebt, is deze na 16 uur opgeladen met deze 1-fase aansluiting. Dit is vrij lang. De meeste elektrische auto’s hebben een dergelijke of zelfs hogere capaciteit.

    Het is mogelijk om het aantal ampères teverhogen in huis, om meer capaciteit te hebben voor een 32A 1-fase laadpaal. Je kunt dan maximaal 7,3kW laden. De kans bestaat echter wel dat je met een 1-fase laadpaal je netwerk te veel belast. Dit kan resulteert in stroomuitval door overbelasting.

    Op deze drie manieren voorkom je dat je je stroomnetwerk overbelast:

    1. Kies ervoor om lager ‘af te zekeren’. Je creëert dan een buffer in je stroomnetwerk en de laadsnelheid neemt af.
    2. Ga voor Dynamic Load Balancing. Dit zorgt ervoor dat het laden van jouw auto wordt afgestemd op het stroomverbruik in huis op dat moment. Verbruik je op een bepaald moment veel stroom? Dan laadt je auto wat langzamer op. Als je weinig stroom verbruikt, zoals in de nahct, dan laadt je auto sneller op.
    3. Kies voor een 3-fase laadpaal. Je moet eerst wel nagaan of je een auto hebt die daarvoor geschikt is.

    De 3-fase laadpaal

    Als je auto geschikt is om opgeladen te worden met een 3-fase laadpaal, dan is het slim om daar gebruik van te maken. Er moet hoogstwaarschijnlijk een 3-fase aansluiting worden aangelegd in je meterkast door een elektricien. Het kan wel zijn dat je tarieven voor stroomverbruik hierdoor veranderen. Controleer dat dus van tevoren bij jouw energieleverancier.

    In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, gebruikt een 3-fase laadpaal krachtstroom van 400V. Een 3-fase laadpaal is met een vermogen van 16A en een laadvermogen van 11 kW drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Hier geldt dat een accu met 60 kW capaciteit dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur).

  • Wat is de impact op mijn meterkast?

    Je meterkast moet er klaar voor zijn als je een laadpaal laat installeren. Een standaard huisaansluiting kan in de meeste gemeenten worden aangepast zonder extra kosten naar 1 fase 35A. Nieuwbouw is meestal standaard 40A. Met een huisaansluiting van 35A, een installatie van een aardlekautomaat én een laadpaal die is voorzien van ‘loadbalancing’, kan je thuis tot 7,4kW laden zonder problemen. Binnen 1 nacht zijn de meeste auto's volledig opgeladen. We raden altijd aan een 3-fase aansluiting te overwegen. Dan ben je er in de toekomst klaar voor als er bijvoorbeeld 2 elektrische auto’s per huishouden zijn. Of wanneer je een andere elektrische auto aanschaft met een hoger laadvermogen, zoals de Tesla.

  • Wat is het laadvermogen van een laadpaal?

    Je meet het laadvermogen van een laadpaal in Kilowatt (kW). Dit laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die je thuis in je meterkast hebt en de capaciteit van je laadpaal. Je kunt bij de keuze van een laadpaal kiezen uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal. Even heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 1 draad, waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 3 draden zijn. Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kun je je auto sneller opladen.

  • Vaste of losse kabel?

    Sommige laadpalen hebben een vaste kabel, terwijl je bij andere laadpalen een losse kabel nodig hebt. Houdt er rekening mee dat de kabel bij een vaste verbinding dus niet losgenomen kan worden van het laadstation. Je hebt dan een aparte kabel nodig om op andere plekken te laden.

  • Enkele of dubbele lader?

    In sommige huishouden zijn 2 elektrische auto’s aanwezig. Of je wilt simpelweg een laadpunt beschikbaar stellen voor je bezoekers of voor klanten. In dat geval is een lader aan te raden met 2 aansluitingen.

  • Wat is het verschil tussen off- en online palen?

    De laadpalen die offline werken, zijn alleen verbonden met de auto. Zodra de stekker wordt aangesloten begint de laadpaal te laden en deze stopt zodra de stekker wordt losgekoppeld. De online paal geeft je de mogelijkheid om deze op afstand te bedienen, automatisch stroomkosten te verrekenen en de laadgeschiedenis in te zien.

  • Wat is dynamic loadbalancing?

    Dynamic loadbalancing houdt rekening met de elektrische apparaten in huis en verdeelt de beschikbare stroomcapaciteit zodat de hoofdzekering niet wordt overbelast. Zo laadt jouw auto optimaal op zonder risico, en je hoeft de netstroomaansluiting in huis niet te laten verzwaren.

  • Wat is peak saving?

    Met Peak saving regel je de maximale stroomcapaciteit van de laadpaal. Met deze dienst voorkom je overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.