Alles over Sungevity

Zonnepanelen op huurwoningen cruciaal voor klimaatdoelstellingen

In 2020 wordt op 10% van daken van woningbouwcorporaties energie opgewekt

Amsterdam, 7 november 2017. Tijdens een inspiratie-event van de Huurdakrevolutie ondertekenden directeur Rob Haans van woningbouwcorporatie de Alliantie en en Jeroen Hengeveld van Domesta de zonne-belofte. Daarmee committeerden zij zich aan de doelstelling van de Huurdakrevolutie: 10% van alle daken van huurwoningen zijn in 2020 voorzien van zonnepanelen. De Huurdakrevolutie is een initiatief van gebouwverduurzamer INNAX, zonnepanelenleverancier Sungevity en stichting Urgenda.

Woningcorporaties staan voor een enorme opgave. Zij hebben 2,4 miljoen woningen in hun bezit die over vier jaar (in 2021) gemiddeld energielabel B moeten hebben, nu is dat nog label D. Zonnestroom kan een essentiële bijdrage leveren in het realiseren van dit doel. Van deze woningen is 1.7 miljoen geschikt voor zonnepanelen. Momenteel liggen op slechts 3%, oftewel 50.000 van deze woningen, zonnepanelen; als het aan de Huurdakrevolutie ligt, is dit 10%, ruim 160.000 daken, in 2020.

Dan moet wel flink aangepoot worden. Zoals Alex Bonnema, oud-directeur van het Friese Elkien het verwoordde: “Als we in dit tempo doorgaan, zijn we ergens midden 22e eeuw op koers”. “Dat is veel en veel te laat,” Marjan Minnesma, directeur Urgenda houdt het nog eens voor. “We moeten met elkaar inzetten op volledig duurzame energie in 2030. Dat betekent van het gas af en overstappen op 100% elektrisch. En dat kan, om te beginnen door alle daken vol te leggen met zonnepanelen.” Tijdens het inspiratie-event van de Huurdakrevolutie bleken bij corporaties nog de nodige hobbels te zitten om zover te komen: het meekrijgen van de huurder, het regelen van de benodigde financiering en het opstellen van een eerlijke regeling, waarbij ook huurders met een ongeschikt dak profiteren van de duurzame verbeteringen.

De belangrijkste drempels wegnemen

Een helder doel formuleren als directie van een woningcorporatie is het allerbelangrijkste om de eigen organisatie mee te krijgen. Voor huurders zijn de voordelen simpel: zij kunnen tot honderden euro’s per jaar besparen op de stroomrekening. Ook huurders zonder geschikt dak kunnen indirect profiteren van de voordelen van zonnepanelen door deel te nemen aan postcoderoosprojecten waarbij zonnepanelen worden geplaatst op een groot dak in de buurt. Al liggen de panelen niet op het dak van de woning zelf, deze projecten kunnen toch bijdragen aan een verbetering van de energie-index. Zonnepanelen wekken niet alleen schone stroom op, maar maken huurders ook warm voor andere, moeilijkere ingrepen die uiteindelijk leiden tot gasloze, energieneutrale woningen.

Huurdakrevolutie

Philip Blaauw van gebouwenverduurzamer INNAX en Roebyem Anders van zonnepanelenbedrijf Sungevity, initiatiefnemers van de Huurdakrevolutie, lanceerden de website www.huurdakrevolutie.nl. De komende vier jaar wordt hierop nauwkeurig bijgehouden hoeveel huurwoningen van alle woningbouwcorporaties overstappen op schone zonnestroom.

www.huurdakrevolutie.nl

Ontdek wat u kunt besparen