Duurzaamheidsprijs uitgereikt aan Solar Warrior uit Amsterdam

‘Bij zoveel inertie, blijven moed, volharding, en verbeeldingskracht hard nodig’

Maandag, 30 september 2019- Afgelopen zaterdag werden tijdens het Springtij Forum op Terschelling de Wubbo Ockels Brandarisprijs uitgereikt aan Roebyem Anders (50). Roebyem is medeoprichter van zonnepanelenbedrijf Sungevity en is verkozen vanwege de tomeloze inzet waarmee deze ‘solar warrior’ haar missie in Nederland én in het buitenland probeert te volbrengen.

Jaarlijks wordt de oeuvreprijs aan iemand die zich langere tijd, vol moed, volharding en verbeeldingskracht, heeft ingezet voor een duurzame samenleving. Roebyem treedt in de voetsporen van eerdere winnaars zoals Jan Terlouw, Bernice Notenboom, Ruud Koornstra en Wubbo Ockels. De jury prees Roebyem Anders om haar tomeloze inzet om geen dak onbenut te laten en miljoenen mensen in Nederland en Europa te laten leven op zonlicht. Met  name haar drive om een doorbraak te forceren op grote schaal door initiatieven als de Schooldakrevolutie, Huurdakrevolutie, Bajesdakrevolutie en sinds kort de Theaterdakrevolutie werd erkend.

Lees hier het volledige juryrapport

Ontdek hoeveel je kan besparen