Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze Privacyverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Alles over Sungevity

Energiereuzen 2.0 kunnen nog heel lang mee

Bron: Nu.nl

Op het Bloomberg New Energy Finance-forum over de toekomst van de traditionele energiebedrijven, deze week in Santpoort, zullen veel critici luidkeels het einde van de energiereuzen verkondigen. En dat is onzinnig.

Door Roebyem Anders

De tijd van megacentrales is voorbij, maar energiebedrijven hebben nog steeds veel klanten die hen diep vertrouwen. Met wat hulp kunnen ze dat wapenfeit omzetten in een goudmijn.

Het is even wennen, maar dit wordt een juichverhaal over grote energiebedrijven. Op het eerste gezicht lijkt daar weinig aanleiding toe. De actualiteit beweegt zich via twee gebaande paden: de onheilsprofeten die beweren dat traditionele energiereuzen aan de rand van de afgrond staan en de energiebedrijven zelf die even volhardend alles uit de kast halen om hun zinkende business model te redden.

Misschien is het schilderachtige kasteel waar het forum van Bloomberg New Energy Finance plaatsvindt de uitgelezen plek om die patstelling te doorbreken. Alle spelers die je daarvoor nodig hebt, van traditionele energiebedrijven en netwerkoperators tot tech- en groene energie bedrijven, zitten daar twee dagen bij elkaar.

Hoe zien de kampen eruit? Critici van grote energiebedrijven zitten allang niet meer alleen in de groene hoek. Zo wees de in olie gedrenkte International Energy Agency er begin oktober op dat grote fossiele centrales hun langste tijd hebben gehad. In 2050 zal meer dan een kwart van de stroom via zonnepanelen worden opgewekt.

Investment bank UBS vindt dat nog conservatief ingeschat: in een recente briefing stelt UBS dat grote centrales in tien tot twintig jaar zullen uitsterven omdat consumenten hun stroom zelf goedkoper kunnen opwekken en ook kunnen opslaan. Met ̩̩n been in krijtstreep op de barricaden raadt UBS haar klanten aan hun geld uit traditionele energiebedrijven terug te trekken en "zich aan te sluiten bij de revolutie".

War on solar

Ondertussen gaan de hakken van de energiereuzen nog dieper in het zand. Een recente analyse van Reuters somt op hoe traditionele energiebedrijven overal ter wereld hun politieke invloed maximaal inzetten om de opmars van groene energie af te remmen. Kleinschalige opwek van zonnestroom ligt daarbij zo onder vuur dat je bijna van een 'war on solar' kunt spreken.

Zo verhoogde Australi het tarief dat eigenaars van zonnepanelen voor aansluiting op het electriciteitsnetwerk moeten betalen met bijna 1200 procent en leidde een Spaanse ontwerpwet voor de invoer van zonbelasting per KWh tot de laagste capaciteitsgroei in jaren. Zelfs Duitsland heeft een zonbelasting voor kleine bedrijven ingevoerd.

Vertrouwd gezicht

Beide partijen zitten ernaast. De toekomst van energiebedrijven is niet gitzwart: de doemdenkers kijken naar de verkeerde assets. De tijd van grote centrales is voorbij, maar energiebedrijven genieten nog steeds het vertrouwen van heel veel klanten. Dat is hun grote troefkaart. Mensen klagen misschien over hun energieleverancier, als ze voor een lange termijn investering staan - zoals een boiler of zonnepanelen gaan ze toch graag met een vertrouwd gezicht in zee.

Ook de meeste energiebedrijven verliezen zich zo in hun achterhoedegevecht dat ze over het hoofd zien dat ze op een goudmijn zitten. Zonde, want hun merk is sterker dan ze zelf denken. In combinatie met een gedetailleerd inzicht in het energieverbruik van hun klanten, levert dit een krachtig wapen om de relatie met hun klanten te herdefiniren en zo de neergaande financile spiraal te doorbreken.

Hoe kunnen energiebedrijven het goud ook delven? Allereerst moet het favoriete vijandbeeld op de mesthoop: forse inzet op kleinschalige zonnestroom is de crux. Dit klinkt misschien opportunistisch uit de mond van iemand die voor een solar bedrijf werkt, maar wat we in de praktijk zien, heeft ons hier ten diepste van overtuigd.


Magie van de meter

Elke energieprofessional weet hoe taai het is om mensen bij hun energieconsumptie te betrekken. Maar als ze aan de zonnepanelen gaan, gebeurt er iets merkwaardigs. Zodra ze hun meter voor de eerste keer zien teruglopen, ontketent dit een enthousiasme voor energie die ze nog nooit eerder hebben gehad. En ze willen dit enthousiasme ook delen: sommige klanten veranderen in ware zendelingen voor zonnestroom.

Nog beter, we zien dat de overstap naar solar ook een interesse in gang zet om serieus met energiebesparing aan de slag te gaan. Dit opent de deur om klanten een keur aan nieuwe producten en diensten aan te bieden. Een geavanceerd home energy management systeem, bijvoorbeeld, of slimme huishoudelijke apparaten. Of een realtime energie contract voor consumenten die erop vertrouwen dat ze alleen tijdens daluren stroom uit het net nodig hebben.

Met hun sterke merk en hun gedetailleerde kennis van klanten hebben juist energiebedrijven uitstekende kaarten om zich te ontwikkelen tot vertrouwd leverancier van energie gerelateerde producten en diensten.

Maar om daar ook echt te komen is meer nodig. Je moet klanten doorgronden, ze meenemen en verrassen, innovatieve diensten aanbieden voor ze weten dat ze nodig hebben. Aspecten waar de meeste energiebedrijven op zijn zachtst gezegd mee worstelen. Het ligt daarom voor de hand om samen te werken met bedrijven die innovatieve producten of sales power hebben die ze zelf missen.

Dus energiebedrijven draai de knop om en gebruik een succesvolle penetratie van de markt voor kleinschalige opwek van zonnestroom als breekijzer om jezelf opnieuw uit te vinden. Niet ieder energiebedrijf zal daarin slagen. Maar voor diegenen het wel lukt is een cruciale rol weggelegd in het tijdperk van decentrale energievoorziening.

Roebyem Anders is Vice President van Sungevity, een zonnepanelen leverancier die met veel plezier en succes samenwerkt met energiereus EON

Ontdek wat u kunt besparen