Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze Privacyverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Alles over Sungevity

Een gouden zet van E.ON

Meer energieleveranciers zouden de overstap naar duurzaam moeten maken. Zij hebben met samen 26 miljoen klanten een troefkaart in handen.

Bron: Eindhovens Dagblad, 7 jan 2015 Door Roebyem Anders

Jurassic Park is een bewoner kwijt: E.on kondigde aan afscheid te nemen van zijn kolen- en gascentrales en zich exclusief op duurzame energie te richten. Dat is niet alleen een groene revolutie, het Duitse energieconcern laat hiermee ook zien dat het zijn klanten voortaan centraal stelt. En juist met hun gigantische klantenbestanden hebben de grote energiebedrijven goud in handen. Alleen, ze weten het zelf niet.

Critici van grote energiebedrijven, waaronder het in olie gedrenkte International Energy Agency, buitelen over elkaar heen in hun voorspellingen dat grote fossiele centrales hun langste tijd hebben gehad. Zelfs investeringsbank UBS raadt zijn klanten aan hun geld uit traditionele energiebedrijven terug te trekken en 'zich aan te sluiten bij de (decentrale energie) revolutie'.

Toch is er nog hoop voor energiebedrijven, mits ze focussen op de juiste assets. De tijd dat ze geld als water verdienden met hun grote kolencentrales is echt voorbij, maar energiebedrijven genieten nog steeds het vertrouwen van heel veel klanten.

Het nieuwe E.on ziet in dat de klant van nu mondig is en niet langer achterover in de stoel op de jaarlijkse naheffing zit te wachten. Klanten willen met geavanceerde home-energy managementsystemen die gekoppeld zijn aan slimme huishoudelijke apparaten hun energieverbruik verlagen. Ze willen de mogelijkheid hebben een realtime energiecontract af te sluiten als ze alleen tijdens daluren stroom uit het net gebruiken. En het liefst willen ze de stroom die ze nodig hebben zelf kunnen opwekken.

Het huidige bestand van ruim 26 miljoen klanten is de nieuwe troefkaart, de asset waar het nieuwe E.on zich op gaat richten. Dat is heel slim, want mensen mogen dan graag klagen over hun energieleverancier, als ze voor een langetermijninvestering staan aankoop van een boiler of zonnepanelen gaan ze toch het liefst met een vertrouwd gezicht in zee. Hun eigen energieleverancier dus. Elke energieprofessional weet hoe lastig het is mensen bij hun energieconsumptie te betrekken. Maar zodra ze zonnepanelen of andere vormen van alternatieve energie in huis nemen, gebeurt er iets merkwaardigs.

Op het moment dat mensen hun meter voor de eerste keer zien teruglopen, maakt dat zonder uitzondering een ongekend enthousiasme los. Ze willen niets liever dan hun enthousiasme delen: sommige klanten veranderen in ware zendelingen voor zonnestroom.

De overstap naar zonne- of andere vormen van duurzame energie motiveert consumenten om serieus met energiebesparing aan de slag te gaan. Voor energieconcerns die net als E.on naar hun klanten durven te luisteren, opent dit de deur naar een keur aan nieuwe producten en diensten en dus nieuwe verdienmodellen. Dankzij hun sterke merk en hun gedetailleerde kennis van hun klanten beschikken energiebedrijven over uitstekende kaarten om zich te ontwikkelen tot vertrouwde leveranciers van energie-gerelateerde producten en diensten.

Maar er is meer nodig. Je moet klanten doorgronden, ze meenemen en verrassen, innovatieve diensten aanbieden voordat ze weten dat ze die nodig hebben. Aspecten waar de meeste energiebedrijven op zijn zachtst gezegd mee worstelen. Het ligt daarom voor de hand samen te werken met bedrijven die wel de innovatieve producten of sales power hebben die ze zelf missen.

Als meer energieconcerns de stap van E.on durven volgen en kiezen voor hun klant in plaats van vasthouden aan hun 'fossiele assets', zal er een cruciale rol voor hen zijn weggelegd in het tijdperk van decentrale energievoorziening.

Roebyem Anders is Vice-President van Sungevity Europe. Roebyem werkt al 25 jaar in de duurzame energiesector. Je kan haar volgen via Twitter: @roebyem

Ontdek wat u kunt besparen