Sungevity in het nieuws

Persberichten en publicaties

Angst om in zee te gaan

Nederlandse bedrijven missen het lef om met start-ups samen te werken, waardoor jonge bedrijven niet op de radar van grote investeerders verschijnen. ls dat echt de reden dat start-ups het hier moeilijk hebben?

Nederland staat bekend als een land waar veel bedrijvigheid is, maar waar de doorgroeikansen voor start-ups klein zijn omdat groot (durf)kapitaal ontbreekt. Natuurlijk zijn goede partners cruciaal. Geloofwaardigheid is daarbij belangrijk. Het hoeft dus niet per se een groot bedrijf als DSM te zijn, het kan ook een mkb'er met een unieke positie in de markt zijn. Maar de slaagkans hangt af van zo veel meer; de klanten en hun behoeftes, de technologie, het team, de beschikbaarheid van kapitaal. 'Je kunt het niet aan het bedrijfsleven wijten' Waar het volgens Van As in Nederland vooral aan schort, is dat jonge bedrijven nog niet rijp genoeg zijn als ze bij investeerders aankloppen. "Investeerders vinden het dan nog te vroeg om in te stappen, en tegen die tijd hebben startups al veel tijd en dus geld verloren." Dat proberen ze in Geleen te ondervangen met de Startupbootcamp Smart Materials. Van As: "Na drie maanden hebben de tien deelnemende start-ups een duidelijk schaalbaar businessmodel, waarde gecreeerd door partners vast te leggen en hun verhaal scherp. Bij technostarters zie je toch regelmatig dat ze te sterk gericht zijn op de techniek en te weinig op de markt."

Lees verder

Ontdek wat jij kunt besparen.