Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze Privacyverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Het Sungevity blog

Green Gadget Man: apetrots in de elektrische bolderkar

Te gekke groene gadgets, dat is écht iets om blij van te worden. Maar dit paradepaardje tovert een glimlach op heel veel gezichten tegelijk. In de elektrische bolderkar van het merk Stint passen namelijk 10 kinderen én hij gaat als een speer over het fietspad. Wij weten dat elektrisch rijden de toekomst is, maar nu ervaren de kleinste koters dat ook.  “Apetrots omdat we zo snel gaan zwaaien ze naar iedereen die we inhalen.”


Cool: ***** 

De Stint is van Nederlandse makelij en doet denken aan een Segway met een grote kar ervoor. Deze elektrische bolderkar is speciaal ontworpen voor de buitenschoolse opvang. Toevallig is er een bso naast het Sungevity HQ mét een Stint voor de deur. Ik draai altijd mijn hoofd om als ik hem voorbij zie sjezen, maar ben blijk baar niet de enige. De bso vertelt: “Iedereen kijkt wanneer we langsrijden. Toeristen maken foto’s en mensen maken praatjes met ons bij het stoplicht, zo fantastisch vinden ze het.”  De Stint wordt behandeld alsof het een beroemdheid is. En dat mag ook wel: hij is in het bezit van fancy ledlampen voor en achter, heeft een digitaal dashboard met daarop de batterijstatus, een claxon, richtingaanwijzers , kan maximaal 17 km/h en ook handig: bezit een speciale schildpadmodus (ja zo heet het écht) om rustig te kunnen rijden of te kunnen inparkeren.


Handig: ***** 

De Stint heeft niet voor niets een claxon: de elektrische bolderkar houdt van tempo maken.  Dus even op en neer naar Artis of naar het Diemerstrand? Geen probleem voor dit droomvoertuig. Geen gedoe met kinderen in de tram of hele stukken lopen.  De kids zien meteen meer van de stad en leren veel bij. En de batterij? Die gaat gemiddeld 2 dagen mee. 25 kilometer om precies te zijn. Dat is twee keer op neer van IJburg naar Artis en dan nog is er een streepje batterij over. Opladen is ook zo gepiept: aan het einde van de dag gaat hij met een speciale stekker in het stopcontact en de volgende ochtend is de kar weer ready to rumble. En ook een beetje regen kan de elektrische bolderkar met gemak aan: een handige overkapping zorgt ervoor dat de kinderen – overigens allemaal netjes in de gordel – niet nat worden. Alleen de bestuurder heeft pech, een goede regenjas aan is het beste alternatief.


Kostenbesparing: ***

Een elektrische bolderkar is een investering (rond de € 7.250). De bso bij ons om de hoek deed voorheen alles lopend of met de tram. Die wint er dus vooral veel tijd mee en bespaart op ov-kosten. Het verhaal is nog rooskleuriger wanneer een elektrische bolderkar een alternatief is voor een eigen busje of taxivervoer. In cijfers: de totale uitgaven in vijf jaar tijd van een Stint zijn € 8.050, ov-kosten gemiddeld € 8100 en die van taxivervoer en een eigen busje leasen respectievelijk € 35.000 en € 50.000. Ka-ching. Maar de mooiste rekensom:  er wordt gemiddeld 7500 km gereden.  Met een elektrische bolderkar – waar ook nog eens twee kinderen meer in passen – bespaar je zo’n 1,8 ton CO2. Dat zijn zomaar weer twee geplante bomen.  Slotsom: de Stint is op alle fronten een absolute winnaar: duurzaam, snel én goedkoop (en ook nog cool en handig).  Elektrisch bolderen maar!

Ontdek wat u kunt besparen