Het Sungevity blog

Sungevity trekt Europa in

Sungevity slaat haar vleugels uit in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, met een hoofdrol voor Amsterdam. De expansie in de twee nieuwe markten krijgt ruwweg dezelfde vorm als de samenwerking tussen Sungevity en de Duitse energiegigant E.On in Nederland. Sinds 2014 kunnen Nederlandse klanten van E.On via het platform van Sungevity overstappen op zonnestroom.

E.On geeft Sungevity toegang tot haar klantenbestand terwijl Sungevity de stappen daarna voor haar rekening neemt: van marketing en design van systemen tot aankoop en installatie van zonnepanelen. E.On klanten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kunnen nu via een soortgelijke route besluiten om een zonnesysteem op hun dak te leggen. En net als in Nederland gaat elke aankoop van een systeem gepaard met onze SunSure-garantie. Die garantie waarborgt 20 jaar lang dat E.On klanten altijd krijgen wat ze bij onze aanvankelijke berekening van de opbrengst van hun individuele systeem is voorgespiegeld. Mocht het lager uitvallen, dan worden klanten volledig door Sungevity gecompenseerd.

De uitbreiding opent de deur naar snelle groei. Zo is de Britse markt volgens een rapport van Solar Power Europe de hardste groeier in Europa. De geïnstalleerde capaciteit aan zonnepanelen groeide met maar liefst 2,4 gigawatt, ruim een derde van de totale groei in Europa in dat jaar. Duitsland staat bekend als het meest vooruitstrevende land op gebied van zonnestroom in Europa en de wereld.

Sungevity en E.On hebben er alle vertrouwen in dat hun unieke aanpak ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een substantieel deel van de groei van de markt naar zich toe kan trekken. Het is ook een enorme opsteker voor Sungevity in Nederland. Beide nieuwe markten zullen vanuit Amsterdam worden aangestuurd. Voor Roebyem Anders, mede-oprichter van Zonline, de voorloper van Sungevity Europe die in 2013 werd overgenomen door het Amerikaanse Sungevity, is het een droom die uitkomt.

“Vier jaar geleden was Zonline niet meer dan een plan op papier en een visie in mijn hoofd. Nu breiden we uit naar twee grote landen in de EU. Mijn inzet bij de oprichting van Zonline was om van decentrale opwekking van zonnestroom de normaalste zaak van de wereld te maken. En om bij een dynamisch, sociaal bewogen bedrijf te werken waar je elke dag fluitend heengaat. Ik had nooit gedacht dat dat zo snel zou uitkomen.”

De internationalisering van het kantoor in Amsterdam is ook al voelbaar. In het callcenter zitten Duitsers, Britten en Nederlanders nu kriskras door elkaar. Anders: “Er verschijnen steeds meer lokale producten in onze keuken: van geïmporteerde earl grey thee tot Duits bier. Want Heineken of die slappe AH-thee, dat drink je als Duitser of Brit natuurlijk niet.”

Dit artikel stond in de Watt's up van augustus. Meld u hierboven aan of lees de hele Watt’s up van augustus hier.

Ontdek wat jij kunt besparen.