Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Opinie & achtergrond

Met gestrekt been haalt Greenpeace duurzaamheid onderuit

Met haar harde kritiek op de groene make-over van energiebedrijf E.ON zit Greenpeace de transitie naar duurzame energie vooral in de weg.

Af en toe kunnen mijn kinderen heel onredelijk zijn. Als ze stampvoetend eisen dat we nu onmiddellijk op de vakantiebestemming moeten aankomen, bijvoorbeeld, terwijl we echt nog 200 kilometer moeten rijden. Daar moest ik aan denken bij de negatieve reactie van Greenpeace op de nieuwe groene strategie van energiebedrijf E.ON.

E.ON gaat zich vanaf 2016 uitsluitend op duurzame energie en stroomdistributie richten en wil zijn klanten in het verlengde daarvan diensten aanbieden op het gebied van groene stroom en energiebesparing. In 2015 steekt E.ON, ondanks het zware weer waar het bedrijf zich in bevindt, bijna 5 miljard in zonne- en windprojecten en het slimmer maken van stroomnetwerken.

Redenen genoeg om een gat in de lucht te springen. Als het grootste energiebedrijf ter wereld, met 33 miljoen klanten, ondubbelzinnig gaat inzetten op duurzame energie enals die reus, die nog niet zo lang geleden al haar politieke invloed gebruikte om duurzame energie af te remmen nu diezelfde lobbykracht gaat inzetten voor het promoten van groene energie, dan komt duurzame samenleving een flink stuk dichterbij.

Het is alsof je een tanker een haarspeldbocht ziet nemen. Als eerste stap brengt E.ON haar alle fossiele – en nucleaire centrales en haar handelspoot in fossiele energie onder in een nieuw bedrijf, New Company, dat apart naar de beurs gaat. Maar Greenpeace reageert als een stampvoetend kind, als het stelt dat dit bewijst dat er dus niets verandert.

“E.ON creëert een anoniem bedrijf voor kolen- en kernenergie”, klaagde Willem Wissekerke tegen het NOS journaal. Zijn Britse collega’s gaan in een analyse van de opsplitsing nog een stukje verder. Volgens hen is New Company een “globaal gas- en kolenbedrijf dat klaar staat om vette winsten te maken”.

De boodschap van Greenpeace: ons fop je niet. Je bent pas duurzaam als je al je fossiele en nucleaire centrales morgen dichtspijkert. Dat klinkt misschien stoer, maar in plaats van zich als ongeduldig kind te gedragen, zou Greenpeace de revolutionaire koerswending van E.ON als eerste, hoopgevende stap moeten omarmen en hopen dat andere energiereuzen durven te volgen.

Betekent dit dat ik blij ben dat de kolen- en nucleaire centrales van E.ON nu onder een nieuwe naam verdergaan? Natuurlijk niet. De energiewereld zit middenin de transitiefase en dat is per definitie een chaotische periode waarin je soms vuile handen moet maken om verder te komen.

Een van die vuile handen die E.ON moet maken is New Company verkopen en de opbrengst van de beursgang aan haar aandeelhouders uitkeren. Zonder dat wisselgeld zullen die aandeelhouders nooit akkoord zijn gegaan met de nieuwe gedurfde duurzame strategie van E.ON. Met datzelfde dilemma worstelen alle energiereuzen die misschien wel dezelfde stap overwegen. Je kunt je aandeelhouders niet vragen een duurzame weg in te slaan en tegelijkertijd miljarden in de prullenbak te gooien. Dat stuit Greenpeace misschien tegen de borst, en eerlijk gezegd moest ik zelf ook even slikken, maar als je dat pragmatisme niet op kunt brengen, sta je de duurzame transitie vooral in de weg.

Kortom; we zijn er nog niet jongens, maar de groene toekomst waar we naar onderweg zijn, is een stuk dichterbij gekomen.

Onlangs heeft E.ON aangekondigd al zijn activiteiten in de fossiele energie af te stoten en alleen nog maar te investeren in duurzame energiebronnen als zonnestroom en windenergie. Lees hier meer over de aankondiging.

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen