Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze Privacyverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Het Sungevity blog

Lilliane Ploumen: “Sungevity hoort ook een beetje bij Nederland”

Op 17 februari 2015 bezocht minister van Buitenlandse Handel Lilianne Ploumen het hoofdkantoor van Sungevity in Oakland. Dit als onderdeel van een handelsmissie naar de San Francisco Bay Area om samenwerking tussen Nederland en Amerika op het gebied van van water en duurzame energie te bevorderen. Sungevity was het enige bedrijf dat minister Ploumen tijdens haar handelsmissie naar de Bay Area individueel bezocht. Waarom juist Sungevity?

LILIANNE PLOUMEN: “Als je duurzame energie zegt, zeg je natuurlijk ook zonne-energie. En Sungevity is natuurlijk één van de aanbieders die een heel bijzonder business model hebben. Geautomatiseerd maar nog steeds heel erg persoonlijk en dat vind ik er heel bijzonder aan en dat wilde ik graag zien.”

Nederland was het eerste land waar Sungevity in 2009 internationaal haar vleugels uitsloeg via nauwe samenwerking met de Nederlandse start-up Zonline. In 2014 nam Sungevity Zonline over. Danny Kennedy, bestuurder en mede-oprichter van Sungevity, legt uit waarom het oog op Nederland viel.

DANNY KENNEDY: “Er zijn een paar goede redenen waarom we onze internationale expansie in Nederland zijn begonnen en één niet zo hele goede reden is: het feit dat we gik zijn op oranje. De goede redenen zijn dat we in Nederland fantastische mensen kenden om de business mee te starten, het goede ondernemingsklimaat in Amsterdam en de geweldige dingen die er gebeuren rond elektriciteit en opslag. En de stabiele, subsidie onafhankelijke beleidssituatie op het gebied van zonnestroom.”

Tijdens de rondleiding ziet minister Ploumen de werkwijze waarmee Sungevity vanuit het niets de derde aanbieder van zonnesystemen in Californië is geworden. De twee pijlers: genadeloze focus op klanttevredenheid en grote nadruk op technologie om kosten laag en kwaliteit van Sungevity’s service hoog te houden. Het is een aanpak die in Nederland, waar Sungevity inmiddels 10.000 zonnesystemen heeft geplaatst, ook prima werkt, vertelt Roebyem Anders, vice-president Development Europa van Sungevity en mede-oprichter van Zonline.

ROEBYEM ANDERS: “Het grappige is dat heel veel eigenlijk identiek is. Zo dachten we aan het begin bijvoorbeeld dat de insane customer experience, iets waar het hier bij Sungevity allemaal om draait, totaal over de top zou zijn voor Nederland. Maar het blijkt dat Nederlanders het eigenlijk ook ontzettend leuk vinden om een positieve klantervaring te hebben bij de overstap op zonnestroom”

Minister Ploumen kreeg uiteraard ook een demonstratie hoe mensen met slechts hun postcode een nauwkeurige offerte kunnen aanvragen op de Sungevity website. Kloppend hart hierbij is het Remote Solar Design-programma dat met behulp van satellietbeelden en hyperlocale weerdata een op maat gesneden zonnesysteem ontwerpt en de exacte stroomopbrengst berekent. Resultaten zijn zo nauwkeurig dat Sungevity voorspelde opbrengsten voor 20 jaar garandeert.

De minister kreeg verder als eerste een kijkje in de keuken van de instant iQuote die binnenkort voor Nederland wordt uitgerold. Aan de hand van onder andere laser imaging technologie (LIDAR) brengt Sungevity het zonnepotentieel van elk gebouw in Nederland in kaart . Via de instant iQuote app kan iedere Nederlander vervolgens in één oogopslag zien wat zonnepanelen hem of haar zouden opleveren.

LILIANNE PLOUMEN: “Mijn indruk van Sungevity is heel positief. Dit om een paar redenen. Ze brengen zonne-energie naar mensen toe die dat misschien anders niet zo snel hadden bedacht. Ze besparen kosten, het creëren banen. Niet alleen hier in de San Francisco Bay Area maar ook in Amsterdam, dus Sungevity hoort eigenlijk ook een beetje bij Nederland.”

In een gesprek met de Sungevity directie onderstreepte minister Ploumen het grote belang van vernieuwende bedrijven als Sungevity voor de economie en duurzame innovatie in Nederland. Ze beloofde zich hard te zullen maken voor het behoud van het huidige beleid, waaronder de mogelijkheid om te salderen, dat voor Sungevity een belangrijke drijfveer was om zich in Nederland te vestigen.

Op haar beurt gaf Sungevity het grote belang van Nederland aan als eerste markt buiten de VS en als hub voor verdere Europese expansie. Bovendien gaat Sungevity onderzoeken of een deel van de software ontwikkeling uit Silicon Valley naar Amsterdam overgeplaatst kan worden, met betere toegang tot betaalbare ICT experts.

DANNY KENNEDY: “Het is geweldig om met het Nederlandse team samen te werken en de ondernemende energie in Amsterdam heeft ook bijgedragen aan onze business hier in de VS. We hebben nieuwe marketing benaderingen van Nederland geleerd. Aan de software kant werken we samen met Nederlandse start-ups. En Amsterdam is zo’n internationaal centrum. Dat maakt het een perfecte hub van waaruit we ons verder door Europa kunnen verspreiden.“

Ontdek wat u kunt besparen