Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Opinie & achtergrond

Emmer groene verf

Bron: NUzakelijk

Na mijn recente ervaring met vastgoedontwikkelaar Amvest weet ik het zeker: ieder bedrijf dat braaf duurzaamheid predikt maar er volstrekt niemand op afrekent, verdient een emmer groene verf over het hoofd. 

Ik weet waar ik over praat. Tijdens een duurzaamheidsconferentie in Zuid-Afrika, zo’n tien jaar geleden, gooide een actievoerder groene verf over mij heen. Ik werkte bij BP Solar en hij zag me als eengreenwasher die met wat zonnepanelen de oliezonden van BP probeerde schoon te poetsen.

Ik veegde de klodders hevig verontwaardigd uit mijn haar. We waren toch juist hard bezig om de koers van binnenuit van vieze naar schone energie te draaien. Van Britisch Petroleum naar Beyond Petroleum?

Nu weet ik dat hij gelijk had. Duurzaamheid bleek een hobby van CEO Lord Brown die zonder financiële consequenties door managers kon worden genegeerd.

Dat gebrek aan institutionele borging kwam pijnlijk aan het licht toen olieman Tony Hayward het roer overnam. Binnen luttele maanden stortte BP’s duurzame kaartenhuis ineen en stond BP voor Back to Petroleum.

Bewoners 

Terug naar Amvest. We kregen met ze te maken bij een vergadering van de Vereniging van Eigenaren (VVE). Als eigenaar van huurapartementen in het gebouw was Amvest lid van de VVE, samen met tientallen andere bewoners. Op de agenda stond de installatie van 100 zonnepanelen door mijn bedrijf.

Inkopper zou je zeggen. Op de site van Amvest staan hartverwarmende woorden over het belang van duurzaamheid. Des te verbaasder was ik dat Amvest als enig VVE-lid – dwars tegen het enthousiasme van de andere bewoners in – tegen installatie van zonnepanelen stemde.

Het argument? \"Zonnepanelen zijn lelijk\", aldus Amvest. \"Als ze schitteren in de zon maakt dat onze appartementen onverhuurbaar.\"

Schrijnend 

De kortzichtigheid van Amvest is op meerdere fronten schrijnend. Ten eerste ziet Amvest - ondanks alle vrome woorden op de website - duurzaamheid als een ordinaire kostenpost die elk moment geofferd kan worden aan commerciële belangen.

Maar misschien nog erger is dat Amvest commercie en duurzaamheid als tegengestelde krachten ziet - onzin

Schitterende zonnepanelen en de lage energierekening waar ze voor staan, maken vastgoed juist beter verkoopbaar, zo bleek onlangs weer eens uit onderzoek van TU Eindhoven.

Amvest is exemplarisch voor veel organisaties. Terwijl een enthousiaste duurzaamheidsmanager zit te klussen aan een gelikte website, laten de beslissers het onderwerp links liggen omdat ze - net als bij BP - niet voor duurzame keuzes worden beloond.

Alle bedrijven die zo'n constructiefout laten voorbestaan, verdienen wat mij betreft een emmer groene verf.

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen