Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Inspiratie

Wat zijn de drie lessen die we van Danny Kennedy kunnen leren?

Precies twee weken geleden vond onze Climate College Tour weer plaats. Wij organiseren deze Climate College Tours (samen met Social Enterprise en The Student Hotel), om kennis te delen, mensen te inspireren én te motiveren om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Danny Kennedy, de mede-oprichter van Sungevity U.S., kwam naar Amsterdam voor alweer de zevende Climate College Tour. Daar raakten we geïnspireerd door deze activist, ondernemer, én investeerder.  Lees hier een korte samenvatting van het interview! 

Danny, de activist

Danny’s impactvolle carrière nam vorm aan toen hij nog maar 12 jaar oud was en deelnam aan een Greenpeace campagne om de constructie van een waterdam in Australië tegen te houden. Al gaf hij toe dat hij voornamelijk meedeed omdat er meiden bij zaten die hij leuk vond, was deze campagne het startsein voor zijn activistische bestaan. Hij heeft vele jaren bij Greenpeace gewerkt, en daardoor aan vele protestacties meegedaan.

Toen Danny tijdens de Climate College Tour gevraagd werd of hij een optimist of een pessimist is, antwoordde hij: “pessimist by nature, optimist by choice”. Ja, er zijn veel problemen die onoverkoombaar lijken, maar als optimisme verdwijnt gebeurt er niks, legt hij uit. Om hard te blijven werken, moet je ergens in geloven. En Danny gelooft: optimisme staat voor actie.

Niet alleen heeft Danny veel aandacht weten te verwerven voor diverse milieuproblemen door zijn activisme, hij trok ook de aandacht van zijn huidige vrouw tijdens een campagne. Milieuactivisme kan heel wat opleveren, zo blijkt maar weer.

Danny, de ondernemer

Bij de “Tasmanian Dam Case” werd het groene zaadje geplant dat hem al zo’n twaalf keer een arrestatie heeft opgeleverd. Zijn laatste arrestatie vond plaats toen hij door een milieuorganisatie werd gevraagd om te helpen bij een protestactie bij het Witte Huis in Washington, om de ontwikkeling van een pijplijn tegen te houden. Hij werd als ondernemer gevraagd om aandacht te werven voor deze zaak. Dat activisme en ondernemerschap voor Danny met elkaar verweven is wordt hier duidelijk.

Tijdens het interview werd Danny gevraagd wanneer voor hem het omslagpunt kwam van activist naar ondernemer. Volgens hem is dat omslagpunt er nooit geweest. “Bij Greenpeace hebben ze altijd al ondernemerschap gebruikt als onderdeel van de campagnes. Door bijvoorbeeld lokale gemeenschappen middelen te geven om een onderneming te starten, konden zij zich financieel weren tegen fossiele grootmachten of overheden.”

Volgens Danny is een ondernemer iemand die veel doet met weinig, geen genoegen neemt met afwijzing en verandering teweegbrengt.

Danny, de investeerder

Danny is tegenwoordig druk bezig om als investeerder een groene wereld achter zich te laten. Want, zegt hij, wat voor rotzooi wij nu voor onze kinderen achterlaten, is simpelweg oneerlijk. Hij investeert in ondernemingen die goede ideeën hebben voor een markt die komende vijftig jaar alleen maar groeiende is.

De belangrijkste boodschap voor sociale ondernemers is volgens Danny dat geld een middel is, niet een doel an sich. Als sociale onderneming hoef je geen geld aan te nemen waar je je niet goed bij voelt. Soms, zegt Danny, lijkt het alsof je geen keuze hebt: dat je het geld moet aanpakken als je wilt groeien. Danny is er echter van overtuigt dat je altijd een keuze hebt. Dus doe datgene waar jij je goed bij voelt.

Dat geld een middel is om dingen te bereiken, betekent ook dat een for-profit organisatie niet per se minder sociaal is dan een non-profit. Als je als onderneming weet hoe je dat sociaal kunt inzetten, kan je veel impact hebben.

Danny: één brok inspiratie

Gedurende zijn loopbaan is Danny zich erg bewust geworden van zijn bevoorrechte positie, die hem in staat stelde te kiezen om een activist te zijn. Voor veel mensen wordt die keuze voor hen gemaakt doordat hun leefomgeving bedreigd wordt door bijvoorbeeld ontbossing, de aanleg van een pijpleiding, droogte, of overstromingen. Voor die mensen - en vele generaties na ons - is klimaatverandering niet zomaar iets dat je wel of niet wilt bestrijden, het is alledaagse realiteit.

Niet iedereen wordt echter dagelijks geconfronteerd met de dramatische gevolgen van klimaatverandering, niet iedereen is weggelegd voor het ondernemerschap, en niet iedereen heeft het kapitaal om in duurzame ondernemingen te investeren. Hoe dan ook, zegt Danny, get in the game. Duurzaamheid is dé groeiende sector van de toekomst.

Bekijk hier de after-movie.

Het hele interview staat hier.

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen