Sungevity respecteert je privacy. Deze website maakt enkel gebruik van noodzakelijke, functionele en anonieme statistieken cookies voor het goed functioneren van de website. Meer informatie vind je in onze Privacyverklaring. Dit bericht verdwijnt zodra je op 'OK' hebt geklikt.
OK
Het Sungevity blog

Wat doet een TSA teamlead bij Sungevity?

Bij Sungevity zorgen we ervoor dat alle huizen in Nederland worden voorzien van zonnestroom. En dat doen wij met een heleboel enthousiaste medewerkers. Maar wat doen onze Solar Warriors precies? Wat zijn TSA en RSD? Vandaag een interview met Adriaan, teamlead van de afdeling Technical Sales Associates. 

Technical Sales Associates: ze zijn het eerste aanspreekpunt voor klanten. Aan de hand van satellietbeelden beoordelen zij of zonnestroom interessant kan zijn voor een klant. Dit is een telefonisch proces met veel communicatie. Omdat wij iedereen een persoonlijk en passend advies willen geven zijn er veel bijspring momentjes. Dat is wanneer teamlead Adriaan in beeld komt. 

Hoi Adriaan, wat is jouw functie bij Sungevity? 
Ik ben de teamlead van TSA Nederland en België. Dit doe ik sinds januari voor Nederland en sinds vier weken ook voor België. 

Kun je uitleggen wat die functie precies inhoudt? 
Jazeker. Mijn rol is om ervoor te zorgen dat het team efficiënt en zonder problemen kan werken en dat iedereen in het team het naar zijn zin heeft. Iedereen die in het TSA team zit is natuurlijk deskundig genoeg om het werk te doen en klanten goed te helpen. Dus ik zorg ervoor dat er niet teveel op ieders bordje komt en dat ze met vragen altijd bij mij terecht kunnen. Ik let er extra goed op dat iedereen zich elke dag goed voelt. Dat hoor je namelijk weer terug aan de telefoon. Niet een lach omdat er gelachen moet worden, maar een echte lach omdat er plezier is.

Waar ben je dan zoal mee bezig? 
Vooral met vragen beantwoorden over bijzondere gevallen. Je kan je voorstellen dat bijna geen één dak hetzelfde is. Er zijn richtlijnen, maar elke keer moet er een inschatting worden gemaakt van de situatie en daar moet naar gehandeld worden. Met de hoeveelheid mensen die gebeld wordt in België en Nederland zijn er per uur wel een aantal situaties met klanten die met hun dak net buiten de ‘standaard boot’ vallen. Hier kijk ik dan naar met de desbetreffende TSA’er. Ik vind het een leuke uitdaging om er samen voor te zorgen dat een klant zo goed mogelijk wordt geholpen en dat alle vragen beantwoord worden. Daarnaast ben ik continu met andere afdelingen in overleg, zoals Sales en Marketing. Dan kijken we wat we aan samenwerkingen kunnen doen tussen TSA en andere afdelingen.

Kun je een dag op kantoor beschrijven? 
Jazeker, dat is erg levendig! Het is heel ad hoc, er zijn allemaal dingen die plotseling naar boven komen die dan meteen opgelost moeten worden. Ik begin mijn dag altijd door te kijken of er uitdagingen zijn waar ik die dag tegenaan kan lopen. Hoe hoog is de werkdruk in België en in Nederland? Daar ga ik vervolgens op inspelen en kijken of mensen uit het team misschien iets anders moeten doen dan in eerste instantie bedacht is. De hele dag zijn er bijspring momenten: klant specifieke vragen, interne processen en uiteraard persoonlijke problemen van mensen uit mijn team. Het is continu afwegen wat prioriteit heeft. Zo zorg ik ervoor dat TSA zoveel mogelijk mensen kan helpen met een eerste stap richting een duurzamer huis. Een hele leuke en uitdagende baan!

Klinkt goed! Hoe ben je bij Sungevity terecht gekomen? 
Via de master Environment & Research Management aan de VU in Amsterdam. Oprichter Roebyem is daar best actief omdat ze de coördinator kent. Na mijn afstuderen werkte ik eerst als freelancer bij een NGO en een ander commercieel bedrijf. Maar ik had al snel door dat ik iets anders wilde. Toen nam ik contact op met een student van mijn masterstudie die al werkte bij Sungevity. Ik vroeg hoe het haar beviel en wat ik hoorde sprak mij aan!

Wat zijn de leukste momenten bij Sungevity? 
Goeie vraag. Dit is misschien cliché, maar ik denk meteen aan de borrels en feestjes die we hebben gehad. Ik hou van gezelligheid, dansen en muziek. Afgelopen jaar waren we bij Pata Negra en toen hadden we het over hoe we maar blijven groeien en hoe goed het voelt om impact te maken. Die momenten dat we dat met zijn allen vieren, dat vind ik heel tof. En misschien heel cheesy, maar ik ga echt 90 procent van de tijd met een glimlach naar mijn werk. Ook al is het soms stressvol, aan het einde van de dag denk ik altijd weer: dit is zo tof! 

En tenslotte… what makes you shine? 
Wauw, goeie vraag. Ik ben heel erg geneigd om te zeggen dat als ik zie dat andere mensen in mijn team happy zijn, dat ik daar ook blij van word. Het is nu een drukke periode, maar iedereen zit goed in zijn vel en daar word ik blij van! 


Benieuwd wat een Projectmanager doet? Lees het interview met Anouk!
Benieuwd wat een medewerker bij Customer Service doet? Lees het interview met David!
Benieuwd wat een Remote Solar Designer doet? Lees het interview met Kean!

Ontdek wat u kunt besparen.