Sungevity respecteert je privacy. Deze website maakt enkel gebruik van noodzakelijke, functionele en anonieme statistieken cookies voor het goed functioneren van de website. Meer informatie vind je in onze Privacyverklaring. Dit bericht verdwijnt zodra je op 'OK' hebt geklikt.
OK
Het Sungevity blog

Wat doet een Technical Sales Associate bij Sungevity?

Bij Sungevity zorgen we ervoor dat alle huizen in Nederland worden voorzien van zonnestroom. En dat doen wij met een heleboel enthousiaste medewerkers. Maar wat doen onze Solar Warriors precies? Vandaag een interview met Milan, onze TSA-collega die op een praktische manier wat wil doen aan klimaatverandering.

Goeiemorgen Milan! Wat doe jij bij Sungevity?
Ik werk als TSA'er, TSA staat voor Technical Sales Associate.

Wat doet een TSA'er?
Wij behandelen eigenlijk alle aanvragen die binnenkomen. Wij zijn het eerste contactpunt voor (potentiële) klanten. Marketing zorgt ervoor dat klanten met Sungevity in aanraking komen, bijvoorbeeld via de website, en als ze interesse hebben in een offerte op maat bellen wij ze op. Verder ben je bij TSA ook de spin in het web. Alle telefoontjes naar ons algemene nummer komen hier binnen, en ook de algemene e-mail. Je moet dus ook vaak doorverbinden naar andere afdelingen, dus ik weet nu precies hoe het bedrijf in elkaar zit.

Hoe gaat zo’n eerste klantgesprek in zijn werk?
TSA’ers zijn er om te kijken of het dak van een klant geschikt is, en om kort de voorkeuren van een klant te bespreken. Wij maken als het ware een eerste selectie. Wij kijken alvast naar de mogelijkheden van het dak. Is het dak geschikt, dan kunnen we de klant inplannen voor een uitgebreid adviesgesprek met een Solar Consultant. Heeft de (potentiële) klant een dak dat heel veel schaduw heeft, of heel erg klein is, dan is het vaak niet rendabel om zonnepanelen te nemen. Ik geef dan een eerlijk advies. Als het financieel niet interessant is dan leggen we ook uit waarom en laten we de klant uiteindelijk zelf een beslissing maken of ze nog wat voor zonnepanelen voelen. Bijvoorbeeld om hun CO2 uitstoot te verlagen.

Hoe ziet een dag er voor jou uit?
Meestal als ik binnenkom kijk ik eerst even of er nog afmeldingen voor een adviesgesprek zijn. Mocht dat zo zijn dan geef ik dat door aan de desbetreffende Solar Consultant. Dan hebben we een taakverdeling: je volgt nieuwe iQuote (offerte) aanvragen op, óf je belt mensen terug die al meerdere keren gebeld zijn maar nog niet hebben opgenomen, óf je loopt de mail door, óf je doet de agenda. En bij de agenda is het vaak zo dat we nog wat nodig hebben van de klant zelf, bijvoorbeeld bouwtekeningen of het stroomverbruik.  Elke dag is erg verschillend. Soms ben ik veel inkomende telefoontjes aan het opnemen en ben ik dus veel bezig met andere afdelingen. Andere dagen ben ik alleen maar bezig met het trainen van nieuwe mensen. Elke TSA'er volgt namelijk een trainingstraject van twee weken. Tijdens je training zie je zoveel daken de hele dag dat je aan het eind van die twee weken van daken gaat dromen!

Hoe ben je bij Sungevity terechtgekomen?
Ik heb Future Planet Studies gestudeerd aan de UvA, en daar gaf Roebyem Anders (oprichtster van Sungevity) een keer een college. Ik was toen aan het nadenken wat ik wilde gaan doen na mijn studie. Ik merkte dat er een groeiend probleem was, en dat we echt wat moeten gaan doen aan klimaatverandering. Ik wilde eigenlijk het liefst zo snel mogelijk wat tastbaars gaan doen in plaats van me voornamelijk met theorieën bezig te houden. Oplossingen worden toch vaak in de praktijk bedacht. Toen ben ik rond gaan kijken op het internet en Sungevity sprak me gelijk aan omdat ik online ook veel kon vinden over het bedrijf, wat een goede indicatie van de bedrijfssfeer gaf. Toen ik hier binnenkwam was het eigenlijk precies zoals in de omschrijving. Heel erg energiek.

Hoeveel mensen zitten er eigenlijk bij jou op de afdeling?
We zitten met zo’n 5 à 6 mensen per dag bij TSA. Maar daar komen er binnenkort nog 3 bij.

Heb je nog tips voor anderen die ook TSA’er willen worden?
Je moet goed kunnen schakelen, want er komen best veel verschillende taken op je af tijdens een dag. En verder leergierig zijn, want je leert van alles over zonnepanelen en daken om goed te kunnen beslissen of een dak geschikt is of niet. Daarnaast leer je ook veel over het bedrijf, want sommige vragen kan je het beste doorsturen naar een andere afdeling. Het is dus ook belangrijk dat je goed kunt afwegen of dit iets is dat je zelf moet oplossen, of dat iemand anders dat een stuk beter kan.

Tot slot: Milan, what makes you shine?
Als ik merk dat ik een klant zo goed geholpen heb dat hij aan het eind van het gesprek nog even toelicht. Dat de klant voordat je ophangt nog even zegt: ‘Ho, wacht even, heel erg bedankt voor de uitstekende service, ga zo door!’ Dat is toch wel een van de allerleukste dingen om te horen!

Ontdek wat u kunt besparen.