Sungevity respecteert je privacy. Deze website maakt enkel gebruik van noodzakelijke, functionele en anonieme statistieken cookies voor het goed functioneren van de website. Meer informatie vind je in onze Privacyverklaring. Dit bericht verdwijnt zodra je op 'OK' hebt geklikt.
OK
Het Sungevity blog

Roebyem’s Leestip: Kroniek van de aangekondigde ijsschots

Zoals de Titanic door een ijsschots werd geveld, sneuvelen ook veel succesvolle, goed geleide ondernemingen onverwacht op een nieuwe technologie die ze volledig hebben onderschat. Hoe is het mogelijk dat deze bedrijven, op de piek van hun kunnen en met meer knappe koppen  en budget dan wie ook, zo van hun voetstuk kunnen vallen?

Het was een vraag die bij me opkwam tijdens een conferentie over hoe energiebedrijven de opkomst van solar technologie kunnen overleven. De sfeer tijdens het slotdiner was bedrukt: veertig senior managers en strategen van grote energiebedrijven hadden de hele dag zitten broeden op survival scenario’s. Nog geen tien jaar geleden waren ze de onbetwiste leiders in de energiesector geweest. 

Ik vroeg mijn tafelgenoot, een gerenommeerd analist, of hij er vertrouwen in had dat innovatie de zinkende energiebedrijven kon redden. Hij pakte een exemplaar van ‘Innovators Dilemma’ van Clayton Christensen, gepubliceerd in 1997, uit zijn tas en zei “Lees dit maar.”  In tegenstelling tot wat je zou verwachten is gebrek aan innovatie niet het probleem waar grote, succesvolle bedrijven over struikelen. Ze zijn juist erg goed in innovatie, alleen richt die zich vooral op het optimaliseren van al bestaande technologieën en niet op het creëren van volledig nieuwe. Ook de oorzaak van deze focus is verrassend: ze laten zich teveel leiden door de wensen van de klant.

Baanbrekende technologie, aldus Christensen, komt juist tot stand door lak te hebben aan wat klanten zeggen. Klanten kunnen je niets vertellen over een behoefte die ze nog niet bij zichzelf hebben ontdekt. Toch stellen de meeste grote, succesvolle bedrijven de mening van de klant centraal en omdat klanten verbetering van bestaande technologie zeer hoog waarderen is dat waar de R&D-inspanningen van deze bedrijven zich op richten. 

Het is een contradictie: bij vrijwel elk groot bedrijf heeft een baanbrekende technologie aan de wieg van hun succes gestaan. Maar eenmaal groot geworden, nemen risico-aversie en de behoefte om succes van producten vooraf te kunnen voorspellen exponentieel toe, beschrijft Christensen. 

De weg uit het dilemma is om een afgeschermd bedrijfsonderdeel of ingelijfde start-ups ongehinderd te laten experimenteren. Dit lukt slechts weinig grote bedrijven. Of je bent Apple en maakt het ondergraven van je eigen uitvindingen een doel op zich. Steve Jobs heeft het innovators dilemma als enige succesvol gekraakt. Niet geheel toevallig bleek uit Jobs’ biografie uit 2011: het boek van Christensen lag onder zijn hoofdkussen.

Bestel Innovators Dilemma op Bol.com voor € 44,95

Ontdek wat u kunt besparen.