Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Inspiratie

Onze Sustainable Warriors: Maarten

Bij Sungevity werken zo’n 180 toppers aan één doel: powering 5 million lives with sunshine by 2030. Ons kantoor opfleuren met hun aanwezigheid én enthousiast zonnepanelen aan de man krijgen is echter niet het enige wat zij doen voor een betere wereld. Bij velen van hen houdt duurzaamheid niet op bij onze oranje voordeur. Daarom zullen wij nu regelmatig een collega interviewen waar wij door geïnspireerd raken: onze Solar Warriors.

Zo ook Maarten, hij werkt nu ruim een jaar bij Sungevity als eerste contactpunt voor nieuwe klanten en sinds kort als designer en sales consultant. Maar Maarten is niet alleen een fantastische Solar Warrior en een erg gezellige collega, hij heeft ook Follow This helpen opzetten. Follow This is een groep groene aandeelhouders van Shell. De groepering is in 2015 opgericht door Mark van Baal, die een manier zocht om de grote aanjagers van de klimaatcrisis een groene koers te laten varen. Zoals Follow This het zelf zegt: “we hebben de olie- en gasindustrie keihard nodig om klimaatontwrichting te voorkomen”. Dit doen ze door activistisch aandeelhouderschap: een voorbeeld daarvan is een resolutie indienen bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Daarmee hopen ze dat zoveel mogelijk aandeelhouders instemmen en dat ze zo de koers van Shell kunnen veranderen.

Vertel eens, Maarten. Hoe ben je bij Follow This terechtgekomen?

“Een paar jaar geleden ging ik naar het Energie Ontbijt, gesponsord door de gemeente Amsterdam. Daar kwam ik in gesprek met Mark van Baal. Mark zocht iemand die hem kon helpen, hij was in die tijd namelijk heel erg bezig pensioenfondsen achter zich te krijgen. Ik vond het project eigenlijk gelijk al erg interessant.”

Wat waren jouw bezigheden bij Follow This?

“Ik hield me destijds bezig met de website, de gesprekken met pensioenfondsen, en ik ben ook met Mark naar Londen geweest om de eerste 100 handtekeningen in te leveren. Die handtekeningen zijn nodig om een punt op de agenda te zetten. Van die 100 handtekeningen waren er vijf van ‘groot’-aandeelhouders, de rest had één aandeel.”

Vanuit welke opvatting ben je dit project ingegaan?

“Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten. De wereld was nieuw voor mij. Je hoopt dan met het indienen van zo’n resolutie dat er redelijk wat aandeelhouders meegaan met je punt. En dan stemt er maar 5% voor, dat was best wel teleurstellend. Toch bleek dat 5% best wel veel is, zeker als je je bedenkt dat normaal 99% van de aandeelhouders met het bestuur meestemt. En dus, na verloop van tijd merkten we dat Shell wat van onze punten overnam.”

“Naar mijn mening heeft Shell twee opties: of nog jaren miljarden steken in nieuwe boringen en dan failliet gaan. Of, veel beter, het bedrijf vormt zich om naar een groen bedrijf. Dat zou toch geweldig zijn?”

Hoe actief ben je daar?

“Destijds was ik de tweede man bij Follow This. Ik heb ook interviews gedaan bij bijvoorbeeld Radio1, en ik ben samen met Mark naar Londen gegaan om de handtekeningen in te leveren. Uiteindelijk zocht ik wel iets wat geld opleverde.”

“De laatste keer ben ik niet bij de vergaderingen geweest, want ik was net aan de slag bij Sungevity.

Het stomme was dat ik er te laat achter kwam dat Sungevity koffie schonk bij die aandeelhoudersvergadering. Ik had dus gewoon kunnen zeggen: ‘hé ik ga die dag wel koffieschenken’, haha.”

Hoe heeft het aandeelhouderschap voor jou uitgewerkt? Ben je cynisch of optimistisch?

“Op zich ben ik wel positief gestemd, zeker als je Shell nu vergelijkt met andere fossiele miljardenbedrijven. Shell investeert nu wel echt meer in duurzame oplossingen dan bijvoorbeeld een BP. En toevallig zit Follow This daar vanaf dit jaar ook in.”

“Shell heeft daadwerkelijk punten van ons overgenomen. Het zijn natuurlijk kleine dingen, en je kan moeilijk zeggen dat het rechtstreeks door ons gedaan is. Shell houdt zich nu echter wel bezig met ‘Scope 3’. Dat houdt in dat zij zichzelf nu ook verantwoordelijk houden voor de CO2 die vrijkomt door de benzine die men bij hen tankt. Dat is hetzelfde als wat wij van Shell hadden geëist, en dat is wel cool om te zien.”

Je werkt bij een zonnepanelenbedrijf en je bent groene aandeelhouder bij Shell. Op wat voor manier denk je dat mensen de meeste invloed kunnen maken?

“Het gaat voornamelijk om je levenswijze aanpassen denk ik. Om zo’n gigant als Shell om te krijgen, kan je vooral hopen dat ze hun miljarden gaan steken in duurzame oplossingen. Maar dan heb je wel ineens een onwijze versnelling.”

“En wat betreft zonnepanelen: ik geloof heel erg in wat ze vaak bij Sungevity zeggen: het is zo’n mooi begin. Zodra mensen zonnepanelen hebben, zien ze wat het bespaart. Dan bedenken ze vaak ook dat ze veel kunnen besparen met isolatie, en zo gaat dat elke keer door. Bovendien enthousiasmeren die mensen anderen ook weer en kan je toch behoorlijk wat invloed hebben als persoon.”

Zijn er nog andere manieren waarop jij je steentje bijdraagt?

“Nou, in Castricum doen ze echt van alles met verduurzaming. Zonnepanelenacties, investeringen in windmolens, het beschikbaar stellen van elektrische deelauto's (kan ik toch eens een elektrisch ritje maken) en ze kijken met warmtescans waar de warmte lekt in je huis. Super leuk, ze zijn echt van a tot z bezig voor de particulier om hun huis zo duurzaam mogelijk te maken. Ik vind het leuk om hier af en toe over mee te denken, bij te zijn, en dus ook gebruik van te maken.”

“Ook help ik mijn schoonvader met verduurzaming, haha. Die heeft wat meer te besteden dan ik en hij vindt het erg interessant. Hij heeft inmiddels al 40 zonnepanelen op zijn dak liggen, een elektrische auto en een warmtepomp.”

Zou je ooit kunnen werken bij een bedrijf dat niet duurzaam is?

“Nou, het moet wel een doel hebben. Sociaal kan ook natuurlijk, het moet maatschappelijk verantwoord zijn. Ik heb het eerst ook breder gezocht, maar voorlopig zie ik mijzelf met name in de duurzaamheid werken, dat vind ik het meest interessant en het meest bij me passen.”

Hoe denk jij nu over klimaatverandering: denk je weleens wat heeft het voor zin?

“Ja, jazeker. Maar het blijven sowieso altijd maar voorspellingen, we weten het nooit perfect. Moet je dan maar de handdoek in de ring gooien? Ik ga er daardoor eigenlijk alleen maar harder in: we moeten doorvechten en zorgen dat het goedkomt. Die instelling van ‘wat heeft het voor zin’ vind ik dan eigenlijk heel frustrerend.”

“Ik las ook een keer een stukje in de krant met iets van je kleinkind die je later vraagt:

‘Wisten jullie dan niet wat het probleem was?’

‘Ja jawel, we wisten precies wat het probleem was’.

‘Maar wisten jullie dan niet wat jullie moesten doen?’

‘We wisten precies wat we moesten doen, maar het was nogal veel gedoe’.”

Maar positief blijven.

“Haha ja, blijven rellen.”

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen