Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Inspiratie

Wat doet een Partnerships Manager bij Sungevity?

Bij Sungevity zorgen we ervoor dat alle huizen in Nederland worden voorzien van zonnestroom. En dat doen wij met een heleboel enthousiaste medewerkers. Maar wat doen onze Solar Warriors precies? Vandaag een interview met Jorn, onze enthousiaste marketingcollega met een grote ambitie om de wereld een betere plek te maken.  

Hoi Jorn! Wat is jouw functie?

Ik ben Partnerships Campagne Manager.

Oké. Wat houdt zo’n functie in?

Ik ben simpel gezegd verantwoordelijk voor de opzet, ontwikkeling en verbetering van alle partnerships en hoe deze partnerships werken binnen Sungevity. De acquisitie, dus het binnenhalen van een partnership, wordt door mijn collega’s van het Business Development team gedaan. Ik haak vrij snel in dit traject aan om mee te denken over het marketingdeel. Dus: wat voor campagne gaan we opzetten? Hoe gaan we de campagne uitvoeren? Wat verwachten we aan resultaten? Verder is het belangrijk dat het goed binnen onze organisatie landt en ben ik verantwoordelijk voor aansluiting van capaciteit. Ik onderhoud daarnaast het contact met onze vaste partners. Met hen heb ik bijna wekelijks contact. Met sommige partners loopt een continue samenwerking en instroom van leads, met anderen werken we veel meer met actiematige campagnes.  

Kan je hier een voorbeeld van geven?

Natuurlijk! Ik werk zelf sinds de zomer bij Sungevity en heb toen alle partnerships overgenomen. Eén van onze vaste partners is bijvoorbeeld NRC. Eerder hadden we met NRC al een paar succesvolle campagnes gedraaid. Vrijwel direct na mijn indiensttreding heb ik ons contactpersoon gebeld met de vraag of we opnieuw een campagne konden opzetten. En dat hebben we gedaan. Wel een leuk verhaal: in mijn 2e week ging ik dus, zonder al te veel zonnestroom kennis, met mijn laptop onder mijn arm naar NRC, om gelijk een presentatie te geven over hoe ik de campagne voor me zag en welke resultaten ik wilde bereiken. Over in het diepe springen te spreken ;). Gelukkig waren ze enthousiast en konden we de campagne uitrollen. Ik zorg dan dat intern alles uitgevoerd wordt: van conceptontwikkeling, tot het opzetten van alle systemen en het maken van planningen. Daarbij onderhoud ik al het contact met de partner. Heel erg leuk!

Kun je beschrijven hoe een dag op kantoor er voor jou ziet?

Dat is heel verschillend en afhankelijk van de dag. Maandag is meetingfrenzy. Dan zit ik vooral samen met alle teamleden over waar we staan en waar we naartoe gaan. Gaan de campagnes goed? Hoe kunnen we ze verbeteren en wie gaat wat doen? Verder kijken we naar acquisitie van partnerships. Dus wie is staat waar qua acquisitie, wat zit er al in onze pipeline, welke nieuwe partner of campagne gaat wanneer landen, wat verwachten we aan leads hieruit. De rest van de week staat in het teken van contact met partners, het opzetten van campagnes, het bedenken van nieuwe vormen van partnerships en andere ‘normale’ bezigheden. Omdat ik echt een spin in het web ben tussen meerdere afdelingen, komen er ook veel ad hoc dingen tussendoor. Bijvoorbeeld een dynamic block die ik voor de salesafdeling moet aanpassen, of een klacht bij Customer Care waar ik bij moet helpen waarvoor ik een partner moet spreken.

Hoe ben je bij Sungevity terecht gekomen?

Ik heb als freelancer gewerkt in de duurzame en sociale wereld. Daar werkte ik in verschillende rollen, onder andere als marketeer en projectmanager voor duurzame ondernemingen. Dat vond ik helemaal fantastisch. Maar ik stond aan het begin van m’n carrière en ik miste structuur en een vast team waar ik mee kon bouwen binnen een vaste organisatie. Dus ging ik via een internationaal marketingbureau bij Microsoft werken. Daar heb ik enorm veel geleerd, maar ik werd daar echt ongelukkig: uiteindelijk hielp ik daar Microsoft en partners bij de verkoop van meer producten of diensten. Niet iets waar mijn hart en ambitie liggen. Ik wil werken bij een organisatie die aansloot bij mijn waarden. Een vriendin van mij werkte destijds bij Sungevity en was lyrisch! Toen ik op de website keek, bleek ook nog precies die functie open te staan die perfect aansloot bij mijn werkervaring. Het moest zo zijn :). Van het eerste gesprek en de rondleiding door het kantoor kreeg ik zoveel energie, dat de keus makkelijk was. En een goede blijkt. Ik vind het nog elke dag fantastisch om bij Sungevity te werken.  

Wat vind je de leukste momenten bij Sungevity?

De momenten dat we als team ergens aan werken, maar er weinig vooruitgang in zit of we niet tot een goede oplossing komen. Het moment dat dingen op hun plek vallen en iedereen tegelijk in zijn momentum zit en we elkaar versterken. De energie die dat losmaakt bij iedereen, daar word ik heel blij van. Ook vind ik het erg leuk dat ik te maken heb met mensen uit verschillende disciplines omdat ik ook van hen kan leren.

What makes you shine?

Het is mijn persoonlijke missie om zoveel mogelijk mensen te overtuigen van een duurzame levensstijl, waarbij je niet hoeft in te leveren op leef- en wooncomfort. Iets waar ik nu elk moment van de dag mee bezig ben, mijn vrienden en familie zijn hier niet altijd even blij mee. Weet je wat trouwens echt gaaf is? Dat de impact die ik maak heel meetbaar is. Ik kan precies zien hoeveel mensen overstappen na een campagne. Hoeveel CO2 ze besparen. Hoeveel keer we daarvan onze telefoons en laptops kunnen opladen, zónder het milieu te belasten. Ik draag nu echt bij aan een duurzame wereld. Dan shine ik wel hoor!

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek wat jij kunt besparen