Het Sungevity blog

Zonne-experts aan het woord.

Terug naar overzicht Inspiratie

De feestdagen duurzaam doorbrengen? Dat kan!

Onze Solar Warriors kunnen meer dan alleen zonnepanelen bij de klant aanleveren! Liesbeth bijvoorbeeld is naast coördinator van het - nog te lanceren, spannend! - Impact Report ook kundig in het maken van zelfgemaakte deodorant. Ze heeft op kantoor een workshop georganiseerd waar iedereen kon leren over hoe je dit zelf kan fabriceren. De perfecte kandidaat om ons een paar tips te geven voor de naderende feestdagen:

Je bent natuurlijk al een tijd werkzaam bij Sungevity, zou je zeggen dat alle Solar Warriors hele ijverige duurzame types zijn?

Ik ken natuurlijk nog niet al mijn collega's, er komen met regelmaat nieuwe Solar Warriors bij. Maar de Solar Warriors waar ik tot nu toe mee heb samengewerkt, en dat zijn er best wat, hebben allemaal hart voor het klimaat! Iedereen op zijn eigen manier: de een deelt vaak interessante artikelen over duurzaamheid, de ander gaat duurzaam met vakantie, de volgende doet veel vrijwilligerswerk, en weer een ander zit altijd als laatste achter zijn/haar bureau om ervoor te zorgen dat Sungevity's doel (5 million lives powered with sunshine in 2030) zo snel mogelijk bereikt wordt.

Uiteraard moet jij inmiddels wel super duurzaam zijn geworden want je hebt desnoods het Impact Report opgesteld. Kan je ons daar meer over vertellen? 

Haha, dat klopt wel. Ik was al erg bezig met duurzaamheid voordat ik bij Sungevity begon, daarom solliciteerde ik ook hier. Ik ben begonnen op de marketingafdeling en kreeg na mijn stage daar de kans om de coördinatie van Sungevity's eerste Impact Report op me te nemen. In het Impact Report, wat uitkomt in het eerste kwartaal van 2019, kijken we naar onze sociale en milieu impact. Niet alleen zodat iedereen kan zien hoe we het doen op die gebieden, we vinden het erg belangrijk om transparant te zijn, maar ook zodat we zelf weten hoe we het nog beter kunnen doen.

Nu je zo goed kan inschatten welke impact gemaakt kan worden met zonnepanelen, ben je nu ook hyperbewust van je eigen impact? Ik bedoel, meten is weten! 

Ik was al behoorlijk bewust van mijn eigen impact, maar dit heeft zeker wel invloed gehad: ik ben nu nog gemotiveerder om mijn impact binnen de perken te houden! Ik leef al een tijd zo verpakkingsloos als mogelijk, beperk mijn vleesconsumptie, en denk zeker goed na voordat ik iets nieuws koop. Heb ik dit echt nieuw nodig? Of kan ik zonder, het lenen, zelf maken, of tweedehands kopen? Oh, en ik heb een tedx talk gegeven bij Sungevity over mijn minimum-waste levensstijl, en als opvolging daarvan een workshop zelf je eigen deodorant maken!  Ik heb gezien hoe het verhaal van Sungevity anderen inspireert, en heb daar een voorbeeld aan genomen. Ik ben zeker mijn verhaal meer gaan delen sinds ik hier werk.

En welke gevolgen heeft dit voor hoe jij de feestdagen in stapt? Hoe denk jij nu duurzaam de feestdagen te kunnen vieren? 

Dit jaar vieren wij de feestdagen thuis zonder cadeautjes, dus dat is natuurlijk heel duurzaam. ;) We hebben besloten dit jaar dus in plaats van cadeautjes leuke activiteiten met elkaar te doen. Dit is toevallig hoor, niet per se een keuze gedreven door duurzaamheid. Verder ga ik een week met mijn vriend naar Zuid-Frankrijk. Ik ga dan met de trein, deze stoot (volgens de site greentickets.app) zo'n 50x minder CO2 uit dan dezelfde route met het vliegtuig. Ik ga wel in m'n eentje treinen, want voor mijn vriend was het prijsverschil toch echt te groot. Ik zie het maar als een investering in het Europese treinnetwerk. 'Lacht'.

Heb je tips voor duurzame feestdagen voor anderen, als impact adviseur? 

Oh ja! Zo veel. Een van de belangrijkste is denk ik nadenken waarmee je een ander echt blij kan maken: zo voorkom je dat je onnodige prulletjes koopt die alleen maar in een kast komen te liggen verstoffen. Ik maak anderen vaak blij met een activiteit, zoals een museum, sauna, of filmbezoek. Donaties aan een goed doel zijn ook altijd een hit, of anders iets zelfgemaakts, zoals een zelfgebreide muts of een lekkere scrub. Zo kun je het helemaal aanpassen aan de wensen van de ander, en heb je controle over de materialen die je gebruikt. Wil je toch iets kopen, ga dan voor kwaliteit over kwantiteit, en koop bij lokale, duurzame bedrijven als je de kans hebt. Inpakken doe ik meestal in krantenpapier, of een mooi stuk stof of een theedoek (een cadeautje op zich!). Inpakpapier is namelijk moeilijk te recyclen. Qua decoratie geldt hetzelfde: denk na of je iets echt nodig hebt, hergebruik wat je al hebt, maak het zelf van natuurlijke, duurzame, en lokale materialen. Qua eten: koop niet teveel, ga voor lokaal, natuurlijk en vegetarisch, en bewaar de restjes voor de volgende dagen. En het allerbelangrijkste: heb plezier! Je kunt niet alles altijd perfect doen, dus ben niet te streng voor jezelf en straf jezelf niet af als je toch iets niet zo duurzaams doet. Het zijn de feestdagen after all!

Over Sungevity
Het is onze missie om de “Rooftop Revolution" te versnellen en alle daken vol met zonnepanelen te leggen. Al sinds 2012 zijn wij dé zonne-expert van Europa, met meer dan tienduizend installaties op onze naam. Onze aanpak? Op afstand kijken wij met geavanceerde software heel nauwkeurig naar jouw dak, je wensen en situatie. Alles om je zo goed en duidelijk mogelijk te adviseren. Zo weet je precies wat jouw opbrengst, kosten en voordeel zijn én dus precies hoeveel je bespaart. Meer over Sungevity

Ontdek hoeveel je kan besparen