Deze website maakt gebruik van cookies om statistieken bij te houden en om de content van de website af te stemmen op uw voorkeuren. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring. Door verder te klikken op de website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Het Sungevity blog

Lees ons blog of blijf op de hoogte door je in te schrijven op onze nieuwsbrief.

5 vragen aan onze co-founder Roebyem over de nieuwste solar innovaties

Er zijn wereldwijd ontelbare wetenschappers met slimme solar ideeen. Maarja, zie die maar eens uitgevoerd en succesvol te krijgen. Daarom is daar de Bright Minds Challenge:  een internationale groep bedrijven, onder leiding van DSM,  wil met deze wedstrijd solar & storage innovaties helpen versnellen.  Vorige week werden de 3  finalisten gekozen.  Onze co-founder Roebyem was een van de juryleden. Vijf vragen over wetenschapschap, solar en deze  ontieglijk lastige taak.

 

1. Je zit in de jury van de prestigieuze Bright Minds Challenge, hoe is dat zo gekomen?

DSM en Sungevity werken samen op verschillende gebieden. Samen met Feike Sijbesma, CEO DSM, en een paar anderen hebben we de Schooldakrevolutie gelanceerd waarbij we ambiëren om de helft van alle scholen op zonnestroom te laten leren in 2020. Verder slaan we de handen ineen om DSM-mederwerkers te helpen bij de overstap op zonnestroom, een werknemerscampagne dus.
 
Toen DSM mij het filmpje science can change the world: een ode aan de stille krachten achter de vooruitgang in de wereld, liet zien was ik erg onder de indruk. Ze vertelden mij dat DSM een soortgelijk initiatief op wilde zetten om wetenschappers in solar en storage in het zonnetje te zetten en vroegen of ik daar aan mee wilde werken. Ik zei volmondig JA.

2. Wat voor mensen of bedrijven doen er mee aan deze challenge?

Wetenschappers, uitvinders, ondernemers die een baanbrekend idee hebben waar solar of storage een onderdeel van is. Vaak staan dit soort uitvindingen of ondernemingen aan het begin en hebben ze een zetje nodig om succesvol te zijn of worden. Wetenschappers zijn niet noodzakelijk de beste managers of marketeers. Om een goed idee echt op grote schaal de wereld in te helpen kunnen ze vaak externe hulp gebruiken. Het gaat niet om geld, maar eerder om expertise.
 
Het is leuk om te zien dat er zoveel verschil zit in de inzendingen. Meer dan de helft is ongeveer gericht op oplossingen in ontwikkelingslanden. Omdat daar de behoefte aan moderne elektriciteit het grootst is. Er waren ook veel inzendingen uit die landen zelf. Dat vind ik veelbelovend omdat oplossingen die in de regio zelf zijn bedacht, vaak veel beter aansluiten en grotere kans op succes hebben. Zo was er een inzending van Liter of Light die lokale mensen trainde om bestaande kerosenelampen of afval om te toveren/kitten in solar lampen. Briljant.

3. Waarom is een challenge zoals deze zo belangrijk?

Sungevity wil een Rooftop Revolution ontketenen, we willen bereiken dat je eigen schone stroom opwekken het nieuwe normaal is. Maar daar zijn we nog lang niet. Eerst moeten een veel grotere groep mensen overtuigd worden, mensen die nu oplopen tegen barrières als esthetiek of financieren. Dus moeten zonnepanelen mooier en goedkoper. Gelukkig zaten er inzendingen tussen die zich daar op richten. Zo zat er een inzending tussen met prachtige transparante ramen, Crosslux. Heel mooi, maar helaas nog veel te duur. Deze inzending heeft de top 3 net niet gehaald.
 
Ook van groots belang om de miljard mensen die geen toegang tot elektriciteit hebben te helpen. Een van de top 3 finalisten Cellulike Tanzania probeert een heel low tech betaalsysteem op te zetten voor pay as you go solar. Het charmante hiervan is dat het niet van internet afhangt. In realiteit heeft een groot deel van Tanzania en het Afrikaanse continent geen internetaansluiting. De oplossingen die uit het Westen komen hebben vaak wel internet nodig.
 
De tweede finalist had een mooie oplossing om lithium te winnen uit zoutvlakten in de Atacama woestijn in Zuid- Amerika. En daarmee de traditionele mijnindustrie voor litiium buiten spel zou kunnen zetten. Als dit succesvol wordt, kan dit de wereld een grote milieuramp van chemisch afval van batterijen besparen.

4. Hoe beviel het jureren? 

Het was extreem moeilijk omdat er zoveel goede inzendingen tussen zaten. Het is vooral moeilijk om inzendingen te beoordelen die erg technisch zijn - dat ben ik zelf niet - en die ver weg zijn van commercialisatie. Maar als ze succesvol zijn, dan kunnen ze ook echt een grote doorbraak zijn en impact hebben. Er zaten ook een groot aantal ‘aaibare’ projecten tussen, zoals opblaasbare solar lampen en solar lampen gemaakt uit afval. En een van de top 3 genomineerden: solar ears, die gehoorapparaten opladen op zonnestroom. Allemaal ontworpen en gemaakt door dove mensen.

Bright%20Minds%20Challenge%20finalists.j

Omdat we bij Sungevity de insteek delen ‘achter ieder gebrek schuilt een kracht’ en al langer proberen om mensen met een gehoorbespreking een plek op de werkvloer te geven heb ik deze inzending zelf bovenaan gezet. Alle juryleden waren het met mij eens!
 

5. In juni is de finale, wat kunnen we daarna verwachten van de winnaar?

De winnaar krijgt 500 uur ondersteuning op maat om zijn of haar idee groter en succesvoller te maken. Ik vind dat een mooie prijs, veel beter dan geld. Onze chief global officer Jan Slaghekke gaat die persoon coachen.   

Sungevity in het nieuws.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om maandelijks zonnepanelennieuws, -weetjes en -updates te ontvangen.
Ontdek wat u kunt besparen