Terug naar Blog

In gesprek over Sungevity’s zonnepanelen met een huurder van Van Alckmaer

Sungevity ging langs bij mevrouw Otto op de dag waarop zij zes zonnepanelen van Sungevity op haar dak geïnstalleerd kreeg. Het dak van deze enthousiaste bewoner is onderdeel van de eerste 225 eengezinswoningen van Van Alckmaer waarop we in 2021 zonnepanelen installeren. We vroegen haar naar haar ervaring.

zonnepanelen dak zwarte panelen installatie

Een persoonlijke aanbieding

Sungevity kijkt per wijk welke daken geschikt zijn voor zonnepanelen en stuurt deze huurders een brief met een persoonlijke aanbieding. Mevrouw Otto:“Ik dacht, nou wat leuk. Ik had al bedacht over zonnepanelen: dat zal er wel niet inzitten bij huurhuizen, of je moet het zelf doen en alles weer meenemen als je er weer uitgaat. Als Van Alckmaer alles regelt en betaalt en ik betaal alleen iets meer servicekosten, waarom niet, dacht ik? Mijn ouders hadden ook meerdere zonnepanelen. We zijn echt wel een beetje zo opgegroeid met milieubewustzijn. Ik had zelf gewoon nooit gedacht dat zonnepanelen iets was wat ik zou kunnen doen in een huurhuis. Dus toen ik het aanbod kreeg dacht ik: top!”

Alle vertrouwen dat het goed komt

De komende periode zal Sungevity op nog zo’n 175 daken van Van Alckmaer zonnepanelen installeren. Sungevity schouwt voor de start van een project in de wijken om een goed beeld te krijgen van de opbouw van de woning, de beste locatie voor de omvormer en het ideale kabeltraject. Ook wordt ervoor gezorgd dat de kabels netjes worden weggewerkt. “De omvormer komt op zolder. Ik kom daar eigenlijk alleen maar om mijn koffers en andere spullen neer te zetten die ik de rest van het jaar niet gebruik. Dus ik dacht, dat staat in ieder geval niet in de weg. En er stond ook in de brief dat alles weggewerkt zou worden, dus ik had er gewoon vertrouwen in dat dat goed komt.”

 

“Ik had nooit gedacht dat zonnepanelen iets was wat ik zou kunnen doen in een huurhuis. Dus toen ik het aanbod kreeg dacht ik: top!”

 

Ieder huis is anders, dus maatwerk is een vereiste

Sungevity werkt met ervaren, deskundige installatiepartners. Ondanks de schouw kan een huis iets anders in elkaar zitten dan verwacht. Dan is maatwerk een vereiste. Mevrouw Otto legt uit: “Ieder huis is hier ook ongeveer anders, want ze hebben het door de jaren heen verbouwd. Het is dan ook wel voor te stellen dat het niet overal hetzelfde is. In mijn situatie was ook een aanpassing nodig. Dat was eigenlijk best fijn want dat scheelde uiteindelijk weer kabels.”

‘Een beetje plussen en minnen’

De zonnepanelen zijn eigendom van Van Alckmaer en worden door Sungevity onderhouden. De bewoners betalen een kleine bijdrage in de servicekosten, maar tegelijkertijd zullen de energiekosten omlaag gaan. Daardoor zullen de totale woonlasten gelijk blijven of zelfs dalen.
Mevrouw Otto: “Ik ben het wel even uit gaan rekenen, hoeveel ga ik erop vooruit en hoeveel gaat het me kosten. Ik heb gewoon naar mijn energierekening van het afgelopen jaar gekeken, hoeveel ik daar dan betaalde. Dus een beetje plussen en minnen. Alsnog weegt de bijdrage niet op tegen de voordelen, je energiekosten gaan flink omlaag dus uiteindelijk ga je erop vooruit!”

“De bijdrage weegt niet op tegen de voordelen, je energiekosten gaan flink omlaag dus uiteindelijk ga je erop vooruit!”

Sungevity’s klantgerichte aanpak zorgt voor hoge deelnamecijfers. Naast de juiste aanpak en communicatie is ook wat kennissen, buren en familieleden doen van grote invloed op het gedrag van huurders, zoals te lezen in ons onderzoek ‘Hoe krijg je huurders enthousiast over zonnestroom?’

Mevrouw Otto: “Ik heb er wel even met mijn buurvrouw over gesproken. Zij wist het nog niet helemaal zeker. Ik zei: ik zou het gewoon even uitrekenen. Hoeveel gaat het je opleveren? En het is toch alleen maar mooi als je hier zo aan bij kan dragen. Een groener milieu.”


Bent u werkzaam bij een woningcorporatie en wilt u kennismaken? Neem dan contact op met Guido Broek via guido.broek@sungevity-intl.com

Meer weten over huurderscommunicatie?

De sleutel tot succesvol verduurzamen ligt uiteindelijk bij de huurders. Hoe stimuleer je huurders tot duurzaam gedrag? Onze ervaringen en onderzoeksresultaten bundelden we in een whitepaper.

Download de whitepaper hier