Het Sungevity blog

Partner van de maand: Unilever

Kei in duurzaamheid

Om zonnepanelen op zoveel mogelijk daken te krijgen  - de Rooftop Revolution - werken wij graag samen met andere bedrijven en organisaties. Eentje die eruit springt is Unilever. Een kijkje in hun duurzaamheidskeuken!

Niet alleen vinden zij zonnestroom een goed idee en bieden daarom hun werknemers een voordelig zonnesysteem voor op eigen dak aan, ze streven er ook naar omin 2020 energieneutraal te zijn, zo werd vorig jaar bekend. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met het verbeteren van het bestaan van mensen over de hele wereld en streeft het naar duurzamere voedselketens. 

Bovenstaande is niet onopgemerkt gebleven: in 2015 is Unilever voor de 15e keer nummer 1 in de Dow Jones duurzaamheidsindex in hun categorie ‘voedsel, dranken en tabak’ geworden.

“De Dow Jones Sustainability Index en andere prijzen zijn een mooie en gewaardeerde erkenning voor onze inspanningen, resultaten en partnerships op duurzaamheidsgebied. Maar misschien nog wel belangrijker, het helpt de noodzakelijke transitie naar een wereld zonder koolstof en armoede zichtbaar te maken en daarmee bij te dragen aan de brede beweging waarin andere worden meegetrokken”, zo vertelt Anniek Mauser. directeur Duurzaamheid Unilever Benelux.

Goed voor het milieu en voor mensen

Bij Unilever lijken ze te begrijpen dat impact hebben op het milieu niet vanzelf gaat en daarom zijn ze altijd bezig met innoveren. Deze vernieuwingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat ze heel wat minder plastic in hun verpakkingen gebruiken, en dat er minder vrachtwagens voor Unilever op de weg rijden. Ook zijn 60 procent van de agrarische producten duurzaam geproduceerd. Een prestatie voor een bedrijf dat wiens produceten elke dag in 190 landen door 2 miljard consumenten worden gebruikt!

Daarnaast wordt erop gelet dat de boeren waarmee het bedrijf werkt een zo goed mogelijk leven hebben. Daarom worden boeren opgeleid en geholpen bij het vergroten van de oogst. Hierbij krijgen vrouwen extra aandacht: voor hen is het vaak moeilijker is dan voor hun mannelijke collega’s om toegang te krijgen tot bepaalde middelen.

Samenwerken

Een beter milieu begint zoals we weten bij jezelf of bij het bedrijf zelf, maar kan niet door een partij alleen worden berijkt. Roebyem Anders, Vice President Global Brand van Sungevity: “Voor ons is het belangrijk dat we met partners werken die het, net als wij, belangrijk vinden dat we goed omgaan met de huidige bronnen die we hebben. Wij richten ons op energiebronnen, en partners zoals Unilever op de voedselbronnen. Die twee sectoren zijn aan elkaar gelinkt, want allebei hebben zij uiteindelijk impact op het milieu.”

Meer informatie over de duurzaamheidspraktijken van Unilever vind je
hier.


Dit artikel stond in de Watt's up van augustus. Meld je hierboven aan of lees de hele Watt’s up van augustus hier.

Ontdek wat jij kunt besparen.