Terug naar Blog

De Alliantie deelt geheim achter razendsnelle verduurzaming

foto bianca de alliantie

De Alliantie maakt snelle stappen in de verduurzaming van de woonvoorraad. Met ruim 54.000 woningen kan de woningcorporatie een behoorlijk verschil maken voor het klimaat. De Alliantie investeert fors in energiebesparende maatregelen, waaronder zonnepanelen. Een kwart van de daken ligt al vol – en dit aantal zal snel verdubbelen. Wat is het geheim achter dit succes? We vroegen het aan Bianca Themen, projectleider duurzaamheid bij de Alliantie.

“Door het zonnepanelenproject hebben we de woonvoorraad op energielabel B gekregen”, vertelt Themen. “Daar gaan we dus mee door. We willen binnen korte tijd de helft van onze woningen volleggen.”

 

Communicatie is key

Waarom niet alle daken, kun je je afvragen. Dat komt omdat de bewoners eerst toestemming moeten geven. En dat kan een uitdaging zijn. Gelukkig staan volgens Themen steeds meer huurders welwillend tegenover energiebesparende maatregelen: “Uit onze enquête blijkt dat bewoners graag goed voor de aarde willen zorgen, maar ze willen het niet in de portemonnee voelen. Daarom benadrukken we in de communicatie dat energiebesparende maatregelen juist voordeel opleveren. Goede communicatie is key om mensen mee te krijgen.”

Bewoners met een een geschikt dak voor zonnepanelen krijgen van de Alliantie een zorgvuldig samengestelde aanbiedingsbrief. De rest van de communicatie verloopt via de partner die de zonnepanelen verzorgt. Een zonnesysteem vergt nogal wat uitleg, en dat laat de woningcorporatie graag aan de experts over.

 

Luister naar de bewoners

“In de eerste ronde doet meestal zo’n 50 procent van de bewoners mee. Bij een tweedekansronde gaat nog eens 25 procent van de overblijvers mee”, vertelt Themen. “De Alliantie vindt het belangrijk om goed te luisteren naar bewoners. We onderzoeken dan ook waarom mensen toch nee zeggen. Zien ze het belang gewoon niet? Vertrouwen of begrijpen ze het niet? Dan moeten we de communicatie daarop afstemmen.”

Themen wijst ook op het belang van feedback van de partners. “Onze aanbodbrief uit 2017 is heel anders dan nu. Dat komt omdat partners ons vertellen wat voor vragen de brief oproept bij huurders. ‘Bewoners vinden alinea twee onduidelijk.’ Of: ‘Ze missen informatie over de omvormer, kunnen jullie dit nog aan de brief toevoegen?’ Wij gaan daar dan direct mee aan de slag.”

 

“We vinden het fijn dat Sungevity Open Dak Dagen organiseert. Dat is een mooie manier om op een laagdrempelige manier kennis te maken met zonnepanelen.”

 

Er gaat niets boven persoonlijk contact

Wat het allerbeste werkt? Persoonlijke aandacht. Themen: “Bewoners willen graag iemand in de ogen kunnen kijken, aan tafel zitten met de jaarrekening en uitgelegd krijgen hoe de besparing werkt. Daarom vinden we het zo fijn dat Sungevity Open Dak Dagen organiseert. Dat is een mooie manier om op een laagdrempelige manier kennis te maken met zonnepanelen. Ze te zien en te voelen. En te horen wat ze voor de bewoners persoonlijk kunnen betekenen. Zo’n persoonlijk aandachtsmoment geeft de bewoners nieuw inzicht. En wij worden erdoor ontzorgd, want wij hoeven het niet te organiseren.”

Sinds corona is er helaas geen Open Dak Dag meer geweest. De communicatie verloopt via brochures, een website en telefoontjes. “We missen de Open Dak Dag wel hoor! Maar gelukkig organiseert Sungevity nu webinars als alternatief. Daarbij moeten we wel opletten dat we de minder digitaal vaardige mensen ook meenemen. Bijvoorbeeld door erop aan te sturen dat ze hun zoon of dochter vragen om te helpen’, zegt Themen.

 

Meer thuis? Meer lol van je zonnestroom

Themen ziet nog een nieuwe kans voor de communicatie rondom zonnepanelen: “De wereld is veranderd, en wij denken dat die veranderingen deels blijvend zullen zijn. Mensen zijn meer thuis en verbruiken dus ook meer energie. Hierdoor wordt de energierekening ook hoger. Met zonnepanelen kun je die energielasten goed verlagen, juist als je overdag thuis bent, door zonnestroom te gebruiken. Ik ga eens met onze partners bespreken of we hier meer op kunnen inzoomen, want communicatie is bij ons echt een samenwerking.”


Bent u werkzaam bij een woningcorporatie en wilt u kennismaken? Neem dan contact op met Guido Broek via guido.broek@sungevity-intl.com.

Vrijblijvend advies van een expert?

Plan hier een adviesgesprek in