Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Mustafa Bayrak

Mustafa Bayrak is zonnepaneleninstallateur in hart en ziel. In 2007 werd de voormalige autoverkoper voor het eerst verliefd op zonnepanelen. Wat in eerste instantie voelde als een geitenwollensokkenwereld vergeleken met de autobranche, begon al snel als thuis te voelen.

Van jasje-dasje naar geitenwollensokken
Ik rolde na 8 jaar werken in de autobranche (dat was echt een jasje-dasje baan) naar een salesbaan bij een zonnepanelenbedrijf. Op mijn eerste dag dacht ik: wat is dit voor een geitenwollensokkentent? Uiteindelijk bleek het echt een prachtig mooi bedrijf. Ik leerde er alles over zonnepanelen, van installatie tot aan wet- en regelgeving. Daarna wilde ik zonnepanelen niet meer loslaten. Ik was heel erg gefascineerd door de techniek en de drive was heel anders dan in de autobranche. Iedereen was enorm gedreven en gemotiveerd door de omslag die we moesten maken naar duurzame energie. Daarom voel ik mij in deze branche veel meer op mijn plek.

 

‘Mijn eerste gedachte was: wat is dit voor een geitenwollensokkentent?’
Ik heb ook ooit zelf zonnepanelen verkocht! In 2009 ben ik voor mezelf gestart. Zeven jaar lang had ik mijn eigen installatieteam, was ik de hele dag op pad, deed ik bezoekjes bij klanten en had ik mijn eigen magazijn. Dat werd wat veel, ik deed alles in mijn eentje. Omdat ik per se met zonnepanelen wilde blijven werken ging ik me focussen op het installeren van panelen. Iedereen zei: ‘Mustafa, jij bent geen installateur, jij bent een zakenmannetje.’ Maar ik wist zeker dat ik op het goede pad zat, ik had ook helemaal geen zin meer in sales. Omdat ik Sungevity nog van vroeger kende, ben ik een keer op kantoor langsgegaan om te kijken of we konden samenwerken. Nu installeer ik samen met mijn broer voor Sungevity.

 

Sungevity voelt als thuiskomen
Bij Sungevity proefde ik direct dezelfde sfeer als bij mijn eerste werkgever in de zonnepanelenbranche. Dat vond ik ontzettend mooi. De mensen, de openheid en de diversiteit, het voelde een beetje als thuiskomen. Ik dacht meteen: voor dit bedrijf zou ik wel willen werken. Ik dacht altijd dat ik nooit meer voor een werkgever zou gaan werken, maar voor Sungevity maakte ik een uitzondering. Het mooiste vind ik de communicatie met de projectmanagers. Zij weten alles over de situatie bij de klant thuis en houden mij goed op de hoogte. Daarom kan ik altijd goed voorbereid en zorgeloos aan de slag. Als ik bij een klant kom, zijn er bijna nooit grote  bijzonderheden. Alles is van te voren goed afgestemd en gecommuniceerd met de klant. Wie weet ga ik me in de toekomst weer bezighouden met het verkopen van zonnepanelen, maar nu zit ik heel goed op mijn plek als installateur bij Sungevity.

 

Als het vermogen omhoog vliegt en het lampje gaat branden, is mijn dag geslaagd
Elke werkdag is anders en bijzonder, dat vind ik het leukst. Ik hou van het moment dat alles klaar is. Dan gaan we het systeem namelijk starten. Vooral op zomerse dagen is dat een feest: het vermogen schiet omhoog, je ziet het lampje branden en op de meter zien we dat niet alleen het hele huis op zonnestroom draait, maar de klant ook nog eens teruglevert aan het net. Dat is echt een bijzonder moment.

 

‘Als ik mijn klanten opbel op de installatiedag zeg ik altijd: we gaan er een mooie dag van maken, vandaag is het feest!’

 

Voor mij is elke installatie een feestje
Waar ik ook heel blij van word: vroeg opstaan, mijn oude broek en werkschoenen aantrekken, naar het magazijn gaan en een kopje koffie drinken. Meestal heb ik het project al een dag van tevoren bekeken. Ik weet dan al op welk type dak ik ga installeren is en of er bijzonderheden zijn. Als ik bij de klant ben wordt het al snel persoonlijk, ik ben immers wel bij de mensen in huis. Dat is ook heel erg leuk. Totdat de panelen op het dak liggen vinden de meeste klanten het nog heel spannend. Het is dus erg belangrijk dat ik hun vertrouwen win. Verder werken we alles natuurlijk altijd netjes af, dus geen losse kabels langs de muren of schade aan het dak. Voor ik aan de slag ga, neem ik alle stappen door met de klant. Ook vraag ik naar extra wensen en andere dingen waar ik rekening mee moet houden. De installatie loopt altijd soepel als zowel ik als de klant weet waar ‘ie aan toe is.

 

Welk misverstand moet je vaak ophelderen op een installatiedag?
Mensen denken vaak dat het allemaal heel snel en gehaast gaat, maar ik doe maar één installatie per dag. We hoeven ons niet te haasten. Het is veel belangrijker dat het allemaal netjes afgewerkt is. Ook denken mensen vaak dat zonnepanelen weinig opleveren in de winter. Maar op dagen waarop  het buiten koud is en de zon schijnt, behalen zonnepanelen hun maximale vermogen. Die verbaasde gezichten als een systeem in de winter opeens een piekvermogen behaalt zijn altijd wel mooi. Dat zijn weetjes die ik iedere keer weer vertel. Ik vertel ook hoe ze in het monitoringsportaal hun opbrengsten kunnen inzien en hoe de meterkast bijvoorbeeld werkt. Als ik er ben geweest hoeven zij zelf niets meer te doen, maar het is natuurlijk fijn als klanten weten hoe hun systeem werkt.

 

‘In 2007 keken ze me allemaal raar aan, nu heeft mijn hele familie zonnepanelen’
Ik heb een huurwoning, dus ik sta te trappelen om ook zonnepanelen te krijgen van mijn woningcorporatie. Ik weet wel dat ze ermee bezig zijn om ook huurhuizen te voorzien van panelen, dus ik wacht af totdat ik een brief krijg! Dan zeg ik 100% ja. Het is gewoon veel te leuk om je eigen stroom op te wekken. Ik heb al wel bij zo’n 20 à 30 familie en vrienden zonnepanelen geïnstalleerd. In 2007 keken ze me allemaal nog raar aan als ik over zonnepanelen begon, toen was het nog zo nieuw. Nu hebben ze zelf allemaal panelen. Ik heb bij heel veel mensen het licht aangedaan. Ik ben een beetje een zonne-influencer (lacht).

 

‘Nog maar 10 jaar geleden moesten de dakpannen van het dak af bij een installatie, dat is nu onvoorstelbaar ‘
Huizen worden steeds meer energiecentrales, in plaats van energieverbruikers. Ik denk ook dat er het één en ander gaat veranderen voor installateurs. Ik hoop dat meer installateurs veilig gaan werken. Als er slecht weer is, ga ik het dak bijvoorbeeld niet op en ik weet dat onze klanten dat ook heel belangrijk vinden. Ik hoop dat meer installateurs dat gaan doen. Ik denk dat het in de toekomst ook veel eenvoudiger wordt om te installeren. Nog maar 10 jaar geleden moesten alle dakpannen van het dak. Dat is nu echt onvoorstelbaar. Tegenwoordig heb je montagesystemen die je zonder te boren stevig op het dak bevestigt, daar komen de panelen op te leggen. Als alles meezit ben je daar maar een half uur mee bezig. Wie weet kost het over een paar jaar nog minder tijd en moeite om zonnepanelen te installeren.