Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Marjolein

Marjolein is marketeer bij ENGIE, het moederbedrijf van Sungevity. Daar is ze verantwoordelijk voor de partnership tussen ENGIE en Sungevity. Want samen zorgen ze ervoor dat zoveel mogelijk eigenaren hun huizen kunnen verduurzamen.

Elke maandagmiddag is Sungevity-tijd
Ik ben Marjolein en werk al 14 jaar bij ENGIE, het moederbedrijf van Sungevity. Ik heb al veel verschillende rollen vervuld, maar sinds een jaar of vier houd ik me onder andere bezig met producten en diensten op het gebied van verduurzaming die we samen met partners aanbieden. Hieronder vallen zonnepanelen via Sungevity, maar ook andere producten om de huizen van onze klanten te verduurzamen, zoals warmtepompen en isolatie. Wij helpen onze klanten met het verduurzamen van hun woning of bedrijf, geven er advies over en richten onze campagnes erop in. Wanneer klanten interesse hebben in zonnepanelen, zetten we ze door naar Sungevity. Omdat ik de partnership met Sungevity coördineer, is voor mij elke maandagmiddag ‘Sungevity-tijd’. Samen met mijn contactpersoon bij Sungevity kijk ik dan naar de cijfers, resultaten en voortgang. Omdat Sungevity naast partner ook onderdeel is van de ENGIE-groep, maakt dat de samenwerking extra bijzonder. Ik vind het een fijn, transparant partnership, waarin we heel open en eerlijk kunnen praten over onze beide belangen.

 

Toen ik voor het eerst bij Sungevity kwam dacht ik: waar ben ik beland?
Heel eerlijk, de allereerste keer dat ik bij Sungevity binnenkwam was mijn ervaring heel dubbel. Toen ik binnenkwam dacht ik echt: waar ben ik beland?! ENGIE heeft een kantoor waar veel dingen al heel goed geregeld zijn en waar het altijd spic en span is, maar bij Sungevity kwam ik op een afdeling waar overal planten, posters, foto’s van collega’s en krantenartikelen aan de muur hingen. Het contrast tussen Sungevity en ENGIE leek groot, maar ik kreeg ook gelijk het gevoel dat er veel overeenkomsten waren: beide bedrijven zijn laagdrempelig, open en accepteren mensen zoals zij zijn. Dat zorgt voor een fijne samenwerking. Er is trouwens veel veranderd sinds ik voor het eerst bij Sungevity kwam. De platen en posters hangen er nog steeds, maar het bedrijf is een stuk volwassener geworden. In het begin hadden we grote, soms onhaalbare, sales ambities. We deden gewoon teveel tegelijkertijd. Nu zijn we veel professioneler bezig.

 

Mijn passie voor duurzaamheid is gegroeid met de tijd
Ik ging niet bij ENGIE werken omdat ik een passie voor duurzaamheid had. Maar met de tijd kreeg ik steeds meer collega’s die voor ENGIE hebben gekozen vanwege het duurzame aspect, en daar werd ik in meegezogen. In de loop van de jaren heb ik een echte passie ontwikkeld voor duurzaamheid. In mijn eigen leven uit zich dat in veel kleine dingen: in de supermarkt kies ik nu niet voor appels in een plastic zak, maar gebruik ik mijn eigen netje. En ik probeer mijn kinderen mee te geven dat elke duurzame stap telt.

 

Ik heb mijn man eindelijk kunnen overhalen: dit najaar willen we zonnepanelen nemen
Ik heb nu nog geen zonnepanelen, maar ik heb toevallig een paar weken geleden met mijn man afgesproken dat we het dit najaar toch maar eens moeten gaan doen. Mijn man was eerst niet zo enthousiast over het idee, maar tijdens onze vele wandelingen in het afgelopen jaar heb ik hem erop gewezen dat zonnepanelen op een dak echt niet zo opvallen. Ook speelde een rol dat we lang hebben getwijfeld of we in ons huidige huis wilde blijven wonen – als je gaat verhuizen doe je niet zo snel een grote investering. Het komt dus door een samenloop van omstandigheden dat we nog geen zonnepanelen hebben, maar het staat op de planning voor het najaar!


‘Ik heb het idee dat zonnepanelen zo aantrekkelijk zijn geworden, dat het niet echt meer een enkele, definieerbare groep mensen is die ze koopt.’

 

Je kunt je geld inmiddels beter in zonnepanelen steken dan op de bank zetten
Ik zie aan de ene kant steeds meer om me heen dat mensen zonnepanelen nemen, en dat het zo’n goede investering is geworden hen over de streep trekt. Je kunt je geld inmiddels beter in zonnepanelen steken dan op de bank zetten. Natuurlijk vinden mensen het ook belangrijk om iets goeds voor de wereld te doen, maar dat staat denk ik op de tweede plek. Aan de andere kant zie ik ook dat mensen twijfelen, omdat de salderingsregeling verandert en ze zich afvragen of zonnepanelen dan nog wel een goede investering zijn. Ik probeer dan het gesprek aan te gaan en ze uit te leggen dat het nog steeds een ontzettend goede investering is, en het met de wijzigingen die eraan komen juíst slim is om zonnepanelen aan te schaffen.

 

Generatie Zon is ontzettend divers
De meeste mensen die bij Sungevity werken, vallen voor mij wel binnen één groep. Volgens mij wordt iedereen bij Sungevity erg gedreven doordat ze willen bijdragen aan de energietransitie. Dat vind ik heel mooi om te zien. Als je het hebt over mensen die zonnepanelen kopen, vind ik dat lastiger. Ik heb het idee dat zonnepanelen zo aantrekkelijk zijn geworden, dat het niet echt meer een enkele, definieerbare groep mensen is die ze koopt. De klanten zijn heel divers: van jong tot oud, mensen die erin geloven en mensen die het doen omdat het een goede investering is. Als je een eigen dak hebt en genoeg geld hebt voor de investering, dan val je eigenlijk automatisch binnen de doelgroep.

 

Iedereen een eigen energiekringloopje 
Ik vind het lastig te voorspellen hoe we over 10 jaar naar zonnepanelen kijken, omdat er zo veel ontwikkelingen zijn op het gebied van zonne-energie. Zonnepanelen worden steeds efficiënter, de materialen veranderen en je ziet echt van alles voorbij komen. In Nederland gaan we natuurlijk van het gas af, dus zonnepanelen zullen ongetwijfeld een gigantische rol blijven spelen. Ik denk dat in de toekomst iedereen zijn eigen energiekringloopje heeft: mensen gebruiken de stroom die ze op hun dak hebben opgewekt om te koken, om de elektrische auto op te laden en om het huis te verwarmen. Natuurlijk zijn hier wel nog veel belangrijke stappen in te zetten.