Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Maartje van Engelen

Maartje is Communicatie en Branding Manager bij Sungevity. Ze vindt het fijn om ‘for the right reasons’ te werken en gaat regelmatig vanuit Utrecht met de fiets naar kantoor in Amsterdam – scheelt weer een ritje met de trein!

‘Ik hoef de media niet constant over te halen om in ons verhaal te geloven. Dat gaat bijna vanzelf’
Ik werk sinds april 2020 bij Sungevity als Communicatie en Branding Manager. Ik heb vanwege corona nog niet met het hele team op kantoor gewerkt, maar heb gelukkig wel al mijn collega’s kunnen ontmoeten. Zo hebben we met een groepje meerdere kooklessen georganiseerd en zijn we afgelopen zomer – toen het beter ging met corona – met het hele team gaan zwemmen. Ook hebben we elkaar elke dag via Zoom gesproken, waardoor het voelt alsof ik de mensen die ik nu voor het eerst op kantoor tegenkom al lang ken.

Voor mijn werk in PR is het ontzettend belangrijk dat je een goed verhaal te vertellen hebt. Dat wordt me behoorlijk makkelijk gemaakt doordat ik zo veel samenwerk met Roebyem: zij heeft Sungevity opgericht for the right reasons. Het bedrijf wordt ook nog steeds op die manier geleid, waardoor ik de media niet constant hoef over te halen om in ons verhaal te geloven. Dat gaat bijna vanzelf. Het helpt heel erg dat Sungevity niet bang is om problemen aan te pakken en uitgesproken te zijn. Zo hebben we net een diepgaand onderzoek verricht naar de sociale- en milieu impact van zonnepanelen. De afgelopen tien jaar heeft Sungevity zich gericht op de kwantiteit van zonnepanelen, om panelen zo toegankelijk en goedkoop mogelijk te maken. Nu verleggen we de focus naar kwaliteit. Hoeveel energie kost het om zonnepanelen te produceren? Hoe recycleren we ze? En hoe zit het met dwangarbeid? De conclusie: de CO2-uitstoot van de productie van de panelen is binnen vijf jaar weggewerkt. Maar als het gaat om de sociale omstandigheden of hergebruik en recycling van oude panelen, moet er nog veel worden verbeterd. Daar zet Sungevity zich voor in.

 

De toekomst van zonnepanelen
Het zou natuurlijk ideaal zijn als iedereen over tien jaar zonnepanelen op het dak heeft. Hier blijven we ons bij Sungevity voor inzetten door barrières weg te nemen. Sungevity kan ook een rol spelen in het bevorderen van de circulariteit en het hergebruik van zonnepanelen, maar we proberen ook om erbarmelijke arbeidsomstandigheden in het productieproces van zonnepanelen te verbeteren. Ook zullen zonnepanelen esthetisch mooier worden en denk ik dat de inzet van batterijen steeds belangrijker gaat worden om overbelaste energienetten te voorkomen en zonnepanelen meer mainstream te maken.

 

‘Voor jongeren is het gebruik van zonnestroom echt een no-brainer’
Ik denk dat 95% van mijn vrienden met een koophuis zonnepanelen heeft. Jongeren zijn natuurlijk meer bezig met de toekomst omdat ze die zelf gaan meemaken, maar ze zijn ook vaak meer op de hoogte van hoe serieus het klimaatprobleem is. Veel van mijn vriendinnen zijn bijvoorbeeld vegetarisch gaan eten omdat dit minder belastend is voor het milieu. Ik heb het idee dat ouderen daar over het algemeen wat minder bij stilstaan. Natuurlijk willen ook zij een goede toekomst voor hun kinderen, maar ik denk dat zij dit niet direct in verband brengen met zonnepanelen.

 

Sungevity’s miljoenste paneel
Aan de andere kant zien we bij Sungevity ook genoeg ouderen die wel heel enthousiast zijn over zonnepanelen. Dat is extra waardevol, omdat zij hun leeftijdsgenoten kunnen aansteken. Zo heb ik een heel leuk gesprek gehad met Joost Naberman, die het miljoenste zonnepaneel van Sungevity won. Hij was zo blij dat hij ook meteen zijn rol als docent heeft ingezet om, in samenwerking met Stichting Schooldakrevolutie, een informatiemiddag te organiseren op de middelbare school waar hij werkt om zo ook zijn leerlingen iets bij te brengen over duurzaamheid. Dat vond ik geweldig om te zien.

 

 

Ik hoef de media niet constant over te halen om in ons verhaal te geloven. Dat gaat bijna vanzelf.

 

 

Van 60 m² in Amsterdam naar werken vanuit Spanje
In de PR-wereld lijken mensen zowel qua uiterlijk als innerlijk erg op elkaar. Bij Sungevity is dit totaal anders. Hier werken mensen met allerlei verschillende persoonlijkheden, nationaliteiten en ideeën. Hierdoor kan je ook veel meer bereiken. Ook vind ik het fijn dat naast goed presteren ook het welzijn van werknemers belangrijk is bij Sungevity. Aan het begin van de pandemie vroeg ik me steeds meer af wat ik nou moest in mijn appartement van 60m² in Amsterdam. Ik wilde toen graag drie maanden vanuit Spanje gaan werken. Dit kon gewoon én ik heb tijdens mijn tijd in Spanje zelfs nog een promotie gekregen, wat bij andere bedrijven denk ik niet zo snel zou gebeuren.

 

Tijdens de verkiezingen van afgelopen maart viel het me op dat bijna elke partij zich positief uitsprak voor zon-op-dak.’
Voor mij maakt iedereen die iets met zonnestroom doet onderdeel uit van Generatie Zon. Dus niet alleen mensen die zonnepanelen hebben, maar ook mensen die met zonnepanelen werken. Ook onze partners, zoals NRC, en de klanten van concurrenten horen bij Generatie Zon; ook zij dragen bij aan onze missie ‘powering lives with sunshine to accelerate the climate transition’. Verder kan ook de politiek een belangrijke rol spelen bij het promoten van zonnestroom: tijdens de afgelopen verkiezingen sprak bijna elke partij zich positief uit over zon-op-dak. Dit is opvallend, omdat ‘nog maar’ 1 op de 8 woningen in Nederland op zonnestroom draait. Hopelijk helpt deze aandacht om een volgende doelgroep te bereiken. Hierbij denk ik ook aan mensen die niet per se voor zonnepanelen kiezen omdat het duurzamer is, maar omdat ze zo flink kunnen besparen. Steeds meer mensen realiseren zich dat ze eigenlijk een dief van hun eigen portemonnee zijn als ze geen zonnepanelen nemen.

 

‘Voor een weekje vond ik het de uitstoot niet waard.’
Zelf probeer ik steeds vaker de afweging te maken wat voor mij wel oké voelt en wat niet. Laatst vroegen vriendinnen mij mee om een week naar Curaçao te gaan. Ik heb uiteindelijk besloten dat ik dat voor een weekje de uitstoot niet waard vond. Aan de andere kant wil ik al jaren graag een reis naar Nepal maken en zou ik daarvoor wel het vliegtuig instappen.

Ook ben ik kortgeleden naar Utrecht verhuisd en probeer ik regelmatig op de fiets naar ons kantoor in Amsterdam te gaan. Gisteren was ik na werk eigenlijk te moe om nog terug te fietsen, maar toen ik erover nadacht dat het weer een treinritje zou schelen, gaf dat me genoeg motivatie om toch op de fiets te stappen. Kortom, iedereen moet voor zichzelf de afweging maken welke kleine dingen hij/zij kan en wil veranderen om duurzamer te leven.

 

Duurzame leestip
Ik vond ‘Hoe gaan we dit uitleggen’ van Jelmer Mommers een fantastisch boek. Toen ik me voor het eerst echt in zonnepanelen verdiepte, viel me op dat veel termen best technisch en daardoor lastig te begrijpen zijn. Mommers legt op laagdrempelige, simpele wijze uit wat het probleem is en hoe mensen kunnen bijdragen aan de oplossing hiervan. Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen.