Terug naar Blog

Generatie Zon: in gesprek met Jara Snippe - Campagnemanager B2B2C

Onze collega Jara heeft dagelijks contact met de huurders van woningcorporaties. Ze legt hen zo goed mogelijk uit hoe zij door voor zonnepanelen te kiezen iets goeds doen voor het milieu terwijl ze óók geld besparen!

generatie zon jara snippe

Vragen? Dan kom je bij mij uit

Ik ben in september 2020 begonnen als Campaign Manager bij Sungevity. Ik verzorg de communicatie met de huurders van woningcorporaties waarmee Sungevity samenwerkt. Als een woningcorporatie besluit dat ze hun huurders zonnepanelen willen aanbieden, gaat Sungevity’s ontwerpteam bij deze huurders langs om hun daken te bekijken. Daarna krijgen de huurders een persoonlijke aanbiedingsbrief thuisgestuurd. Ook gaan we langs de huizen – in zoverre dat met corona mogelijk is – en bellen we huurders om hen zo goed mogelijk uit te leggen hoe het installatieproces werkt en wat zonnepanelen voor hen gaat veranderen. Huurders kunnen mij al hun mogelijke vragen stellen. Soms schrikt het huurders bijvoorbeeld af dat de servicekosten die zij aan hun woningcorporatie betalen omhoog gaan als zij voor zonnepanelen kiezen. Ik maak dan aan hen duidelijk dat de besparing op hun energierekening altijd meer zal zijn dan de verhoging van hun servicekosten. Een keuze voor zonnepanelen is dus altijd een goed idee!

 

Huurders horen ook bij Generatie Zon

Ik vind het erg leuk dat ik huurders van begin tot eind mee kan nemen in het zonnepanelenproces en ze hier ook echt heel blij mee kan maken. Sommige huurders hebben überhaupt nog nooit nagedacht over zonnepanelen als ze deze aangeboden krijgen door hun woningcorporatie. Andere huurders zijn meteen erg enthousiast en zeggen dat ze al jaren ‘aan het wachten’ waren tot hun woningcorporatie ze zonnepanelen zou aanbieden. Hier ligt echt een groot verschil met de andere klanten van Sungevity, die eigenaar van de woning zijn en zelf het initiatief nemen om contact met Sungevity op te nemen. De gesprekken met huurders van woningcorporaties zijn uitdagender, maar daardoor is het werk ook juist erg leuk. Door via woningcorporaties ook huurders zonnepanelen aan te bieden kan weer een nieuw gedeelte van de samenleving bij Generatie Zon aansluiten.

 

Op je 80ste aan de zonnepanelen

De klant die me het best is bijgebleven is een 80-jarige meneer die nog steeds woonde in het huis waar hij geboren was. Hij was dus enorm gehecht aan zijn huis. Toen ik hem vroeg of hij ervoor open stond om zonnepanelen te nemen, zei hij meteen volmondig ‘ja’. Dat vond ik ontzettend mooi. Ook had ik toevallig vandaag iemand aan de telefoon die in een wijk met gespikkeld bezit woont. Hij is zelf huurder bij een woningcorporatie, maar zijn buurman, die in een koophuis woont, heeft al een tijdje zonnepanelen. Deze meneer had zelf zijn woningcorporatie al opgebeld om te vragen of hij ook zonnepanelen kon krijgen, en was daarom enorm blij om van mij te horen.

 

Invloed van de buurt op zonnepanelen

Generatie Zon is dan wel niet met zonnepanelen opgegroeid; we zijn de eerste generatie voor wie het hebben van zonnepanelen volkomen normaal is. Voor mensen met een koopwoning is het nu vrij normaal om zonnepanelen te hebben. Toch blijft Generatie Zon groeien, ook omdat we zonnepanelen steeds vaker installeren op plekken waar dit eerder niet mogelijk was. Dat komt bijvoorbeeld door initiatieven als de Schooldakrevolutie en door het groeiende aanbod van zonnepanelen door woningcorporaties aan hun huurders. Door mijn gesprekken met huurders zie ik ook echt dat de buurt waarin mensen wonen uitmaakt. Als we samenwerken met woningcorporaties bieden we vaak over twee rondes zonnepanelen aan. In de eerste ronde doen dan ongeveer 50% van de huurders mee. Als we de overige huurders in de tweede ronde dan nog een aanbieding doen, doet nog eens 20% van de huurders uit hetzelfde cluster mee, omdat ze dan al bij de buren hebben gezien hoe goed zonnepanelen werken. Niemand wil de eerste zijn, dus hoe meer Generatie Zon groeit, hoe meer mensen we bereiken.

 

Ik dacht dat duurzaamheid een serieus onderwerp was, maar bij Sungevity ben ik erachter gekomen dat het ook heel leuk kan zijn.’

 

Mijn drive om me in te zetten voor duurzaamheid is sterker geworden sinds ik bij Sungevity werk. Het motiveert me enorm om te werken voor een bedrijf dat zo met duurzaamheid bezig is. Ook heb ik geleerd dat duurzaamheid niet altijd zo serieus hoeft te zijn, maar ook heel leuk kan zijn. Ik hoor bijvoorbeeld van ontzettend veel huurders hoe leuk ze het vinden om met het monitoringsportaal de zonne-energie die ze opwekken in de gaten te houden.

Aan de andere kant is mijn beeld van duurzaamheid ook iets minder zwart-wit geworden. Ik sta nog steeds volledig achter verduurzaming en het gebruik van zonnepanelen, maar ik denk er genuanceerder over na, door bijvoorbeeld vragen van huurders als ‘wat gebeurt er met zonnepanelen als ze 25 jaar na de installatie van mijn dak worden gehaald?’. Dit soort vragen hebben me doen inzien dat het gebruik van zonnepanelen ook weer problemen kan veroorzaken, en dat we moeten blijven nadenken over verdere verduurzaming van de sector. Daarom vind ik het heel goed dat Sungevity bijvoorbeeld ook bezig is met het opzetten van een weeshuis voor zonnepanelen, om het toekomstige elektronische afvalprobleem aan te pakken.

 

Het complete plaatje

Ik hoop dat we zonnepanelen over tien jaar makkelijker kunnen recyclen of hergebruiken. Ook hoop ik dat de ontwikkeling van de technologie voor batterijen snel op gang zal komen. Ik denk dat Sungevity zelf ook veel meer kan aanbieden dan alleen zonnepanelen. Als je met woningbouwcorporaties praat, merk je dat zonnepanelen al bijna als de nieuwe standaard worden gezien, en dat woningcorporaties verder beginnen te kijken naar bijvoorbeeld warmtepompen en andere combinaties van duurzame opkomende technologieën. Om echte verduurzaming te realiseren denk ik dat we naar het complete plaatje moeten kijken en ik denk dat Sungevity daar een grote rol in kan spelen.

Lees meer over huurderscommunicatie

De sleutel tot succesvol verduurzamen ligt uiteindelijk bij de huurders. Hoe stimuleer je huurders tot duurzaam gedrag? Onze ervaringen en onderzoeksresultaten bundelden we in een whitepaper.

Download de whitepaper hier