Terug naar Blog

10 jaar Generatie Zon: in gesprek met Adwait Apte

Adwait Apte werkt sinds 2016 bij Sungevity. ‘In Delft maakte ik zonnecellen in een laboratorium. Hier werk ik mee aan de groei van Sungevity én aan de kwaliteit van de producten die we aanbieden. Maar het leukste aan Sungevity vind ik dat iedereen hier for the right reasons werkt. We doen het allemaal voor een betere toekomst.’

Van laborant naar solar warrior
Mijn naam is Adwait, ik ben in 2013 vanuit Bombay (India) naar Nederland verhuisd om aan mijn master Sustainable Energy Technology aan de TU Delft te beginnen. Daar specialiseerde ik me in zonne-energie. Ik werkte ongeveer een jaar in een laboratorium, waar ik een cleanroom-pak droeg en zonnecellen maakte. Daar realiseerde ik me dat ik liever aan de klantzijde van zonne-energie wilde werken. Zo kwam ik in 2016 bij Sungevity terecht, aanvankelijk als remote solar designer. Omdat het bedrijf groeit is mijn rol ook meegegroeid. Ik ben nu manager van het Technical Excellence-team, dat zich bezighoudt met data-analyse, prijzen, productbeheer en nog veel meer. Omdat ik aan zoveel verschillende onderdelen van het bedrijf meewerk, heb ik het gevoel dat ik echt kan bijdragen aan de groei die Sungevity doormaakt. Dat vind ik het leukste in mijn baan, dat houdt me erg gemotiveerd en enthousiast.

 

Het was totaal niet wat ik gewend was, maar ik zag mezelf meteen bij Sungevity werken
Voor mijn interview droeg ik een nette blouse en een jasje, maar de mensen die me interviewden droegen T-shirts, petten en teenslippers. Het was totaal niet wat ik gewend was van een sollicitatiegesprek, maar ik zag mezelf meteen bij Sungevity werken. Toen ik verhuisde was Sungevity een soort verlengstuk van de universiteit: er werkten veel jonge mensen met gemeenschappelijke interesses. We hadden elke vrijdag borrels, we spraken af na werk en deden pubquizzen of keken samen voetbal. Ik heb hierdoor veel vrienden gemaakt en ook een netwerk gecreëerd. Dit maakte verhuizen naar een nieuwe stad heel makkelijk. Ook merkte ik dat al mijn collega’s ‘for the right reasons’ bij Sungevity werken. Iedereen die ik bij Sungevity ontmoette gaf oprecht om zonnepanelen, duurzaamheid en het oplossen van het klimaatprobleem. Dit was mijn eerste indruk van Sungevity en dat gevoel is in de afgelopen vijf jaar niet veranderd. Natuurlijk zijn er dagen dat mensen hun baan minder leuk vinden, maar Sungevity is echt een bedrijf met een ziel en ik denk dat dat heel zeldzaam is.

 

De impact van energie op de wereld is gigantisch
In India is de energiebehoefte heel zichtbaar en in your face. Ik had het geluk om op te groeien in Bombay waar ik nooit echt energietekort of stroomstoringen heb gehad, maar ik hoefde niet ver buiten Bombay te komen om te zien dat toegang tot elektriciteit een enorm probleem is in India. Er zijn ongeveer 300 miljoen mensen zonder reguliere toegang tot elektriciteit in het land, terwijl India ongeveer 300 dagen kristalheldere zonneschijn per jaar krijgt, in bijna elk deel van het land. Ik heb dit altijd onlogisch gevonden. Hoe is het mogelijk dat je elke dag zoveel gratis zonlicht krijgt, maar er toch zoveel mensen in India geen toegang tot energie hebben? Daar zou ik me in de toekomst mee bezig willen houden. Eén op de zeven mensen in de wereld is Indiaas, dus als India overstag gaat met zonnestroom zou dat een gigantisch verschil kunnen maken in het oplossen van klimaatverandering.

 

‘Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat we pas in 2007 de eerste iPhone hadden; verandering kan extreem snel gaan. Dat zijn dingen die me nog steeds optimistisch maken.’

 

Generatie Zon staat op het kantelpunt
Hoe ouder ik word, hoe meer ik me realiseer dat de keuzes die ik nu maak essentieel zijn. Waar was ik als twintiger en dertiger mee bezig, terwijl we duidelijk op weg waren naar de grootste crisis die de mensheid ooit heeft meegemaakt?’. Eén van mijn teamleden was voor het eerst op kantoor na haar zwangerschapsverlof. Ze had haar zoon meegenomen naar kantoor en we hebben een foto genomen voor het Sungevity-logo. Haar zoon droeg een rompertje dat ze van Sungevity had gekregen, met de woorden ‘what is coal?’ erop gedrukt. Ik denk echt dat zijn generatie de ergste effecten van klimaatverandering zal meemaken. Voor mij is Generatie Zon onze generatie, die zich nu realiseert wat er met de wereld gebeurt. We staan ​​op het kantelpunt. We wisten vanaf de jaren 80 dat dit een probleem zou worden, en tot nu toe heeft elke generatie het probleem grotendeels genegeerd. Voor mij is Generatie Zon onze generatie die ontwaakt, eindelijk actie onderneemt en denkt: ‘dit is het moment waarop we veranderen’.

 

In 2007 hadden we de eerste iPhone: verandering kan snel gaan
Ik herinner me een klant uit mijn begintijd bij Sungevity, die we adviseerden om geen zonnepanelen te kopen. De klant was een 70-jarige vrouw wiens dak erg ongeschikt was, dus vertelden we haar dat ze haar geld nooit terug zou verdienen. Ze zei dat zelfs ’s middags een klein beetje zonne-energie produceren beter was dan niets, en dat ze gewoon iets goeds wilde doen. Nu verkopen zonnepanelen zichzelf, en gaat het gesprek met klanten meer over waarom ze zonnepanelen bij Sungevity moeten kopen. Uiteindelijk is dat de manier waarop het kapitalisme de moderne samenleving heeft gevormd: we doen dingen als ze financieel zinvol zijn. Sommige mensen vinden dat een slechte zaak, maar ik niet: het betekent dat zonne-energie rendabel is, en dat elektrische voertuigen en zonnepanelen op een gegeven moment gewoon gemeengoed worden. Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat we pas in 2007 de eerste iPhone hadden; verandering kan extreem snel gaan. Dat zijn dingen die me nog steeds optimistisch maken.

 

Met de instelling: ‘dit jaar eet ik geen kip, volgend jaar geen rund’ komen we er niet
Zelf probeer ik vooral alle gebruikelijke kleine dingen te doen: minder vlees, minder vliegen, minder kleding kopen. Zo reisde ik afgelopen zomer met de trein door Europa. Maar als ik mijn familie in India moet bezoeken, ontkom ik er niet aan om te vliegen. Ik denk dat er veel opties en dingen zijn die je zelf kunt doen, maar dat is ook het probleem: ik denk dat ál deze kleine aanpassingen moeten gebeuren. Een paar jaar geleden was ik bij de VN Klimaatconferentie COP24 in Polen en was ik verrast om te zien dat er zelfs daar nog steeds vlees bij elke maaltijd werd geserveerd. Ik vond dat bizar om te zien. Mensen hebben de neiging om erg defensief te worden als je ze duidelijk maakt dat ze hun leefstijl zullen moeten aanpassen, maar dat is echt de mate van verandering die nodig is. Met de instelling ‘dit jaar eet ik geen rundvlees, het jaar daarna geen varkensvlees en het jaar daarna geen kip’ lukt het niet. Alles moet veranderen.

Ik zou daarom iedereen zeker aanraden om David Attenborough’s A Life on Our Planet te kijken. Los van de prachtige beelden praat Attenborough echt over wat de mensheid de aarde aandoet. Hij vergelijkt hoe de aarde van toen hij begon te werken met hoe de aarde er nu aan toe is, op zijn 94ste. Maar tegen het einde praat hij ook over oplossingen en manieren waarmee we de oude aarde terug kunnen brengen. Ik denk dat het een must-see is, die iedereen zal overtuigen om deel uit te maken van Generatie Zon.